اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

تاخت‌وتاز «شوفر» کردستان در کشورهای امریکایی و اروپایی/ارزآوری 180 هزار دلاری شرکت دانش‌بنیان ژوری‌مانگ کردستان

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ژوری‌مانگ و سازنده بازی شوفر از ارزآوری 180 هزار دلاری این شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: شرکت دانش‌بنیان ژوری‌مانگ تا کنون برای 110 نفر اشتغال ایجاد کرده و بیش از 20 محصول «بازی» را روانه بازارهای داخل و خارج کشور کرده است.

تاخت‌وتاز «شوفر» کردستان در کشورهای امریکایی و اروپایی/ارزآوری 180 هزار دلاری شرکت دانش‌بنیان ژوری‌مانگ کردستان

خبرگزاری فارس سنندج؛ شیرین مرادی، در دنیای تکنولوژی هر روز تحولی تازه و گاه عجیبی رقم می‌خورد، تحولاتی که شاید اگر یک دهه قبل از آن صحبت می‌کردیم باورش برایمان سخت و حتی بیان آن خنده‌دار بود.

دنیای بازی و گیمینگ از جمله چنین تحولاتی است که در عصر کنونی به صنعت‌هایی بدل شده‌اند که مبالغ هنگفت میلیون دلاری در آن جابه‌جا می‌شود.

در حال حاضر و در عرصه جهانی اعداد و ارقام از ظهور پرقدرت صنعت گیم حکایت دارند و بر اساس اطلاعات شرکت بین‌المللی International Data Corporation سود صنعت گیمینگ در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بود که رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ و چیزی حدود ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران را نیز تجربه کرد که نشان از رشد سریع این صنعت   است.

نسل جوان حداقل یک‌بار بازی رایانه‌ای انجام داده‌اند، البته این قدرت اثر بازی‌ها تنها محدود به جمعیت نیست و اخیرا در قالب یک صنعت مطرح شده‌ طوریکه شرکت‌های بزرگ غربی در این حوزه سرمایه‌‌گذاری کلان کرده‌اند و سودهای هنگفتی نیز از فروش سالانه در صنعت گیمینگ کسب می‌کنند.

صنعت بازی در ایران

براساس آنچه از سوی صاحب‌نظران در این حوزه گفته می‌شود؛ حجم و ظرفیت بالایی نسبت به دنیا داریم و پتانسیل زیادی برای رشد این صنعت در ایران وجود دارد. رشد درآمد صنعت بازی در دنیا ۱۰ درصد است، اما در ایران به استناد آمار کافه بازار ۶۰ درصد است. نکته‌ای که نمی‌توان کتمان کرد این است که در این صنعت نیاز بازار بالاست و محتوای خوب هم به‌شدت کم است.

ایران از لحاظ سرمایه‌گذاری و فنی مسافت زیادی با صنعت بازی جهان دارد، در جهان، در حوزه بازی‌های اپلیکیشنی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی می‌شود و در ایران هنوز به این مهم دست نیافته‌ایم؛ طبیعتا به همان اندازه از حیث نیروی فنی و انسانی با کمبودهایی مواجه هستیم و حلقه‌های گمشده زیادی را باید در کنار هم قرار دهیم تا زنجیر بزرگ این صنعت را بسازیم.

جایگاه صنعت گیم در کردستان 

کردستان به واسطه وجود افراد توانمندی در این حوزه حرف برای گفتن دارد تا جایکه برخی فعالین این عرصه توانسته‌اند جایگاه خوبی برای این استان در این صنعت پرفروش به دست آورند.

«شوفر» در سبک ریسینگ یکی از بازی‌های ایرانی موفقی است که در بازار‌های جهانی منتشر شده است، بازی‌ای که جوانان خلاق کردستانی آن را تولید کرده‌اند و در شبکه‌های جهانی دست به دست می‌شود.

محمد حیدری، مدیرعامل استودیو ژووری مانگ، مدیر فنی و طراح بازی ایرانی شوفر در مورد این بازی و در کل این صنعت و جایگاه فعلی آن در استان می‌گوید: درآمد صنعت گیم از دو برابر مجموع درآمد فیلم و موسیقی است.

صنعت گیم آنقدر تازه و جوان است که حتی در کشورهای پیشترفته دنیا به سختی به عنوان یک رشته‌ دانشگاهی مورد قبول قرار گرفته است.

این رشته انقدر جوان هست که احتمال هرگونه اتفاقی در آن ممکن است، اما در کل اگر می‌خواهیم مانند کشورهای مطرح دنیا همچون فلاند و اسکاتلند که در این صنعت پردرآمد حرف برای گفتن دارند و درآمدفعلی‌شان بیشتر از نفت کشور ماست برسیم باید سرمایه‌گذاری کنیم.

این کشورها با طی مسیر درست توسعه و جلو بردن زنجیره استارتاپ‌ها را کامل جلو برده و در نتیجه به پیشرفت رسیده‌اند.

توسعه نیازمند تغییر تفکرات است

حیدری ادامه داد: ما در کشور برای رسیدن به توسعه نیازمند تغییر یک سری افکار هستیم تا زمانی که در برخی دستگاه‌ها، ادارات و در بین مردم، در بر همین پاشنه بچرخد هیچ توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

اینکه برخی‌ها تمام عقب‌ماندگی‌ها را به بیرون از مرزهای کشور و استکبار جهانی و...ربط دهند به عقیده من درست نیست همه اینها ربط دارد اما نباید قدرت داخلی خودمان را نادیده بگیریم.

اینکه برخی‌ها تمام عقب‌ماندگی‌ها را به بیرون از مرزهای کشور و استکبار جهانی و...ربط دهند به عقیده من درست نیست

 

به عقیده من موفقیت از درون خود ما شکل می‌گیرد، همه مسئولان هم در همین جامعه هستند موانع وجود دارد همه به نوعی درگیر هستیم، شاید فلان مدیر هم دوست دارد کا پیش برود اما در لایه‌های بعدی و پایین‌تر با مانع مواجه می‌شود، آنقدر این چالش‌ها را دیده‌ایم که خسته شده‌ایم.

از سال 89 کار در این حوزه را شروع کرده‌ام تا رسیدن به این مقطع چالش‌ها و موانع زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم که اگر به واسطه این سدها نبود الان از جایگاه به مراتب جلوتر از موقعیت فعلیمان بودیم.

نخستین تلنگر

حیدری افزود: از همان دوران کودکی کار کردن را دوست داشتم تا جایکه در بچه گی روزنامه می‌فروختم و در کنار درس خواندن کار می‌کردم. تمام درآمدم را پس انداز کردم برای ادامه تحصیل به اسکاتلند رفتم پس از برگشت به ایران دانشجویان it استان را دور خود جمع کردم تا هم به آن‌ها آموزش بدهم و هم با آن‌ها طرح‌های بازی‌های کامپیوتری را عملیاتی نمایم. 

پروژه ساخت بازی جهانی «شوفر» از سال 90 پیش و به همت جوانان نخبه کردستانی آغاز شد و پس از ١٣٢هزار نَفَر ساعت روز در سال ٩٤ تکمیل و از طریق شبکه جهانی عرضه بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال در بازارهای بین‌المللی در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

بازی شوفر از محصولات شرکت ژوری‌مانگ است که تاکنون به بیش از 90 کشور دنیا صادر شده و در مجموع شرکت ما با تولید محصولات مختلف و صدور آن 180 هزار دلار برای کشور ارزآوری داشته‌ است.

بیشترین فروش بازی شوفر در کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه و روسیه بوده است و شرکت‌های «ایندیه گالا» از ایتالیا،« اچ آر کی» از آلمان، «اکسوسیفن» رومانی و شرکت «سورپرایز اتک گیم» استرالیا و شرکت outfit7 همکاران بین‌المللی شرکت ما در عرصه بین‌المللی بوده‌اند.

شوفر همچنان می‌تازد

بازی رایانه‌ای «شوفر» یک بازی مستقل ایرانی به سبک مسابقه‌ای است که از سال ۱۳۹۱ تولید آن توسط استودیو ژووری مانگ و به همت ۲۵ نفر از جوانان خلاق استان آغاز و پس از سه سال کار مستمر، این اثر ساخته و روانه بازار شد.

بازی رایانه‌ای شوفر با دارا بودن استانداردهای بین‌المللی در تولید توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب و جایگاه‌اش را در عرصه جهانی به دست آورد.

در طول چندین سال فعالیت در این زمینه به این نتیجه رسیدم که مشکل اصلی ما در فرآیند توسعه نه اقتصادی، نه سیاسی و نه حتی مانع تراشی سایر کشورها هستند، مانع اصلی در این مسیر اجتماعی است.

خود ما هستیم که گاها به واسطه نوع نگرش و تفکری که داریم به توسعه لگد می‌زنیم برای مثال در یک بازه زمانی تا 45 نفر نیرو در این مجموعه فعالیت داشته‌اند نیروهایی که برای آموزش آنها ساعت‌ها صرف زمان و هزینه شده است، اما تمام تلاش و هم‌وغم این نیرو همین بوده که چگونه کار را از مجموعه خارج کند.

وعده‌های بی‌عمل مسئولان

محمد حیدری می‌گوید: بیش از 480 نفر را تا این مقطع آموزش داده‌ام، قرار بود برای توسعه کار حمایت‌هایی از سوی مسئولان انجام گیرد تا کار توسعه بیشتر پیدا کند چه شد که این حمایت‌ها صورت نگرفت و به کجا رسید همه در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است!

چون گنگ است نمی‌خواهم در این زمینه هیچ اظهارنظری داشته باشم که مبادا حرف و حدیثی پیش بیاید ولی در مجموع این افرادی هم زیرپوشش آموزش‌های ما قرار گرفتند هدفشان این بود که کار را یاد بگیرند و به صورت مستقل فعالیت کنند.

اگر تفکر جامعه ما در مورد این حوزه و اهمیت کار تیمی در آن عوض شود بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، متاسفانه جامعه ما بیشتر دنبال تک‌تازی هستند.

فرهنگ کارآفرینی و حمایت از کارآفرین در جامعه ما هنوز جا نیفتاده است رسانه‌ها آنگونه که باید در این زمینه کار نمی‌کنند حمایت از کارآفرین باید به یک فرهنگ همه‌گیر در جامعه تبدیل شود تا شاهد رسیدن به چشم‌اندازهای بسیار روشن در این حوزه باشیم.

سهم کم کارآفرینان از تولیدات شبکه استانی

این جوان خلاق کردستانی می‌گوید: شبکه‌های ملی در این زمینه کارهای خوبی انجام داده اما سهم کارآفرینان استان کردستان از تریبون‌ و برنامه‌های شبکه استانی بسیار پایین است کارآفرینان هم تا حدودی انگیزه دارند نباید با بی‌مهری انگیزه‌ها گرفته شود.

این ساز و کار را فراهم کرده‌ایم که افراد توانمند و صاحب ایده را که می‌بینیم می‌توانند در این عرصه به موفقیت دست یابند شناسایی و آموزش می‌دهیم و بعد از آموزش به بازار وصل می‌کنیم این مدل دارد جواب می‌دهد البته اگر کارمان را خراب نکنند و سنگ‌اندازی صورت نگیرد.

حمایت‌های دولت از کارآفرین‌ها را خنثی می‌بینم، گاهی نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد برخی سنگ‌اندازی‌ها به بدترین شیوه ممکن مانع از پیشترفت کارآفرین‌ها نیز می‌شود واقعا نمی‌دانیم این درد را می‌توانیم به کجا بگوئیم.

این مشکل برای ما حل شدنی نیست، البته فکر نکنید کلا همه چیز را سیاه می‌بینیم نه، چرا که امثال ما در مسیر توسعه حرکت می‌کنیم و به دیگران یاد می‌دهیم که چگونه کارآفرینی کنند ولی به هر حال مشکلات و موانع وجود دارد و نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذاشت.

الان نزدیک به 15 سال است در این حوزه فعالیت دارم و 90 کشور دنیا به صورت مستقیم محصولم را عرضه می‌کنم با وجود این سطح از تلاش کم نیستند از بین افرادی که از همین ظرفیت ایجاد شده و با تلاش ما کار را یاد گرفته‌اند ولی الان وقتی می‌بینند از سوی مدیری مورد حمایت قرار می‌گیریم اعتراض می‌کنند.

نزدیک به 15 سال است در این حوزه فعالیت دارم و 90 کشور دنیا به صورت مستقیم محصولم را عرضه می‌کنم

 

این در حالی است که ما با 8 کشور دنیا قرارداد داریم بازی شوفر در جدیدترین وضعیت خود چون، نسخه‌های اندروید، کامپیوتر و ورژن 2 و غیره را تولید کرده‌ایم الان به بیش از 90 کشور دنیا صادر می‌شود.

الان به شدت با چالش تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم بیش از 3 میلیارد تومان پولمان که سود خالص بود بلوکه شد و این چیز شوخی‌بردار نیست این مبلغ کم نیست و می‌تواند بخش زیادی از توسعه کار ما را ممکن سازد.

ولی با این وجود می‌گویم مشکلات اقتصادی زیاد مهم نیست مهم‌ترین چالش ما در حوزه فرهنگ است در جایی فعالیت می‌کنیم که نمی‌توان به جامعه تکیه کنیم، اینکه تحریم هستیم و احتمال بلوکه شدن سرمایه‌های ما وجود دارد اما می‌توانیم بلاخره با ساز و کارهای مختلف این تحریم‌ها را به نوعی دور بزنیم ولی تا زمانی که فرهنگ حاکم بر جامعه حمایت از کارآفرین نباشد نمی‌توانیم به اهدافی که داریم دست پیدا کنیم.

بارها و بارها با من تماس می‌گیرند که در دوره‌های آموزشی شرکت کن سوال اینجاست امروز جامعه ما بیش از کارآفرین‌ها نیاز به آموزش دارند.

برخی‌ها مدعی‌اند پدر گیم کردستان هستند

برخی ادعا می‌کنند که پدر صنعت گیم کردستان هستیم، مشکلی نیست، فقط کاش این افراد با ایجاد بستر همکاری زمینه توسعه این صنعت را همانند کشورهای پیشتاز در این حوزه فراهم سازند.

من الان شتابدهنده درست کرده‌ام حاضرم با افراد صاحب‌نظر و تاثیرگذار در این حوزه در مرکز کشور ارتباط دارم حاضر هستم هر نوع همکاری برای توسعه هرچه بیشتر این صنعت در استانم انجام دهم، این ارتباطات و رسیدن به این نقطه حاصل 15 سال تلاش است حاضر هستم تمام این تجربیات را در اختیار دیگران قرار دهیم.

خوشبختانه بازی رایانه‌ای «شوفر» با کسب GreenLight از شبکه توزیع دیجیتال بازی توانسته است به بازار توزیع بین‌المللی دست یابد. شبکه استیم یکی از بزرگترین شبکه‌های ناشر بازی‌های رایانه‌ای در دنیا بوده و حدود ۴۸۰ میلیون عضو دارد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای نشر بازی های خود به این شبکه مراجعه می کنند و  تاکنون میلیون‌ها نفر از بازی رایانه‌ای شوفر در این شبکه بازدید کرده‌اند و این بازی ایرانی فروش بین‌المللی خوبی داشته است.

شوفر به کجا رسید

خالق «شوفر» افزود: در حال حاضر مدل اقتصادی شرکتمان را تغییر داده‌ایم و به چند شرکت تبدیل شده ایم این مدل را از یکی از شرکت‌های موفق دنیا الگوبرداری کرده‌ایم، الان شتابدهنده‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم که این شتاب دهنده حدود 11 تیم فعال دارد.

این یکی از مهمترین اقداماتی بود که انجام شده است بیش از چند میلیارد تومان تجهیزات از معاونت ریاست جمهوری گرفته ایم چند اتفاق خوب افتاده است بیش از 20 محصول(بازی) موبایل را تولید و از طریق شرکت فلاندی روانه بازار کرده‌ایم.

شرکت ژوری مانگ تاکنون محصولات زیادی را تولید کرده که گیمر‌ها می‌توانند تمامی آن‌ها را در وب سایت این شرکت مشاهده کنند؛ اما به طور کلی برترین عنوان ساخته شده توسط این شرکت بازی شوفر است.

دو بازی «شوفر» و «شوفر ۲» در حال حاضر در بازار‌های ایرانی اندروید در دسترس گیمر‌ها قرار دارد و افرادی که قصد تجربه این بازی را دارند می‌توانند آن را تجربه کنند.

نیاز برای توسعه

اینکه برای توسعه در هر کاری مولفه های مختلفی نیاز است مسئله طبیعی است مولفه‌هایی که در این فرایند برای هر پروژه و کاری اولویت‌های آن تغییر می‌کند مثلا برای توسعه در یک کار مهمترین مولفه حمایت اقتصادی است اما این موضوع برای توسعه در برنامه دیگری فرق می‌کند، مهمترین نیاز برای ما در رسیدن به توسعه آرامش فکری است مکانی که بتوانیم در آرامش کامل به برنامه ها و ایده‌هایی که در سر می‌پرورانیم جامه عمل بپوشانیم.

در حال حاضر ما مشکل اقتصادی نداریم حاضر هستیم پول بدهیم فقط مسئولان ما را حمایت کنند و با در اختیار نهادن فضا زمینه را برای رونق این صنعت و اشتغالزایی جمع قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان این حوزه فراهم سازند، اگر زمینی در اختیار ما قرار دهند می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان به بهترین نقطه پیشرفت دستیابیم.

نمی‌خواهیم مجانی زمین در اختیارمان بگذارند حاضر هستیم تا 2 میلیارد تومان بابت خرید این زمین پرداخت کنم این انتظار زیادی نیست که از فضاهای مازاد دستگاه‌های مختلف با کارشناسی درست و منطقی در اختیار تولیدکنندگان گذاشته شود، قرار بود زمینی به پارک علم و فناوری بدهند با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفت توفیق حاصل نشده است.

چشم‌انداز 

با آموزش افراد تا این مقطع 5 شرکت فعال در حوزه صنعت بازی‌های گیم را تحویل پارک علم و فناوری داده‌ام که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اینها افرادی هستند که به صورت کامل کار را در کنار ما یاد گرفته و حتی برایشان پروژه گرفته ایم و بیمه آنها را نیز پرداخت می‌کنیم.

در حال حاضر 110 نفر اشتغالزایی داریم اگر طبق برنامه‌ای که داشتیم کار جلو می‌رفت و با برخی موانع در داخل و خارج از کشور مواجه نبودیم این ظرفیت و پتانسیل را می‌دیدم که برای بیش از 450 نفر شغل ایجاد کنیم چون قرار بود به اعتباراتی اختصاص دهند که ندادند.

سخنی با مسئولان

یک بازی کامپیوتری می‌تواند کلی سرمایه به کشور وارد کند، پس نیاز دارد که حمایت شود تا کار‌های بعدی با قدرت فروش و جذب بیشتری بین مخاطبان تولید و حتی به کشور‌های بیشتری با گویش‌ها و لهجه‌های مختلفی صادر شود تا زمینه‌ساز اشتغال بیشتر، جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از ورود فرهنگ‌های بیگانه به داخل کشور و به ویژه قشر جوان، تقویت بنیه علمی کشور و بسیاری مسائل دیگر باشد.

سرمایه‌گذاری در چنین کار‌هایی علاوه بر شکوفایی اقتصادی می تواند زمینه‌ساز مطرح‌شدن کشور در ساخت بازی‌های کامپیوتری و تبدیل شدن ایران به قطب انیمیشن و بازی‌های کامپیوتر شود براساس آماری که از سوی مسئولان ارائه می شود.

سرمایه‌گذاری در چنین کار‌هایی علاوه بر شکوفایی اقتصادی می تواند زمینه‌ساز  تبدیل شدن ایران به قطب انیمیشن و بازی‌های کامپیوتر شود 

 

در کردستان بیش از 11 هزار دانشجود در رشته IT تحصیل کرده و طرح تکاپو که مربوط به دانشجویان IT است، در این استان کلید خورده است؛ واقعا این رشته در این استان ارزش سرمایه گذاری دارد، زیرا استعداد‌های زیادی در این استان وجود دارد، این واقعیت است که جوانان کردستانی به دلیل محرومیت‌هایی که دارند، زیاد به فکر پول نیستند و تلاش می‌کنند با انجام کار‌های خوب خود را ثابت کنند و این امتیاز آن‌ها به شمار می‌آید مسئولان باید از این مولفه برای رونق اشتغال در این استان بهره بگیرند.

گفتنی است؛  در بازی شوفر بیش از هزار کیلومتر از جاده‌های استان کردستان و سایر مناطق ایران شبیه‌سازی شده است و بیش از ٦٠ خودرو نیز در این بازی جانمایی شده‌اند که برای اولین بار در جهان خودروهای تولید ایران نیز وارد عرصه بازی سازی شده و در اختیار مخاطبان خارجی و داخلی قرار گرفته است و تعبیه آهنگ‌های اصیل ایرانی و کُردی در کنار نمادهای فرهنگی و طبیعی کشور از دیگر ویژگی‌های بازی شوفر است که بر استقبال مخاطبان بین المللی این بازی افزوده است.

و اما...

بر اساس آخرین آمار به دست آمده از پژوهش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گیمرهای ایرانی از رقم 16 میلیون نفر در سال 89 به 32 میلیون نفر در سال 99 رسیده است.

به گزارش برات نیوز، ایران 32 میلیون گیمر دارد که تعداد آنها نسبت به دو دهه پیش دو برابر شده است. شاید علت این موضوع را بتوان در اختیار داشتن امکانات بیشتر و علاقه بیشتر دهه هشتادی ها دانست.

به طور کلی و فارغ از سن و سال، ۳۲ میلیون کاربر بازی‌های دیجیتال در کشور وجود دارد. سرانه مصرف هر ایرانی در گیم 31 دقیقه و سرانه مصرف گیمرها 93 دقیقه در روز است.  

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول