اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اجرای عدالت و رسیدگی به محرومان؛ آرمان‌‌های اصیل جمهوری اسلامی

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس گفت: جمهوری اسلامی بر اساس آرمان‌ها شکل‌ گرفته که از آرمان‌های آن عدالت، بهره‌گیری همگانی و توجه به محرومان و مستضعفان است.

اجرای عدالت و رسیدگی به محرومان؛ آرمان‌‌های اصیل جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کامران باقری لنکرانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز اظهار داشت: با توجه به اینکه ۴۳ سالگی انقلاب را شروع کردیم، فرصت خوبی است تا ببینیم طی این سال‌ها چه به دست آوردیم، چه آرمان‌هایی داشتیم و چه کارهایی را باید دنبال کنیم.

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی طی ۴۲ سال گذشته همواره مورد تحریم بوده و هیچ‌گاه حمایتی را از سوی دولت‌های بزرگ دریافت نکرده است، اضافه کرد: ارزش دستاوردهای جمهوری اسلامی را زمانی خواهیم فهمید که درک کنیم کشور ما در چنین شرایطی به این جایگاه و دستاوردها رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس بیان کرد: در زمینهٔ علمی که البته محور تعالی و پیشرفت‌ها است، پیش از انقلاب کل نشریات پزشکی و غیرپزشکی ایران سالانه بین ۶۰۰ تا ۶۹۰ بود.

باقری لنکرانی ادامه داد: با وجود اینکه که بیش از یک درصد جمعیت کل دنیا را داشتیم اما سهم ما در تولید علم، یک ده‌هزارم جهان بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی خودباوری را در بین جوانان زنده کرد، گفت: این در حالی است که سال گذشته بیش از ۷۵ هزار مقاله داشتیم و باز در عین‌ حالی که یک درصد از جمعیت جهان هستیم، اما تقریباً دو درصد از تولیدات علمی در جهان را کشور ما به خود اختصاص داد.

وزیر اسبق بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین دستاوردهای ما در بخش سلامت بوده و ما در این زمینه یکی از پرافتخارترین کارنامه‌ها را داریم، افزود: امید به زندگی در اواخر دوره پهلوی به ۵۵ سال رسیده بود که در بین ۱۹۰ کشور، ایران رتبه ۱۴۴ را داشت اما امروز به رتبه ۶۰ در جهان رسیده‌ایم.

باقری لنکرانی عنوان کرد: در سال ۵۵، سالیانه پنج هزار مادر باردار به دلیل عوارض بارداری فوت می‌کردند که این رقم در حال حاضر به حدود ۲۵۰ نفر در یک سال رسیده است.

وی اضافه کرد: مرگ‌ومیر کودکان زیر ۵ سال که یکی از شاخص‌های مهم در علم پزشکی است، پیش از انقلاب آماری اسفبار داشت، به‌ طوری‌که از هر هزار کودک ۲۵۰ نفر قبل از پنج‌ سالگی فوت می‌کردند در حالی که این آمار در کشور ما به حدود ۱۸ نفر از هزار نفر رسیده که یک آمار بسیار خوب در منطقه و جهان است.

باقری لنکرانی مطرح کرد: در تولیدات دارویی نیز پیشرفت‌های شگرفی داشتیم به‌نوعی که پیش از انقلاب ۳۰ درصد محصولات دارویی اتیکت ساخت ایران می‌خورد اما در حال حاضر ۹۵ درصد محصولات دارویی ما ساخت کشور خودمان بوده و ۶۰ درصد مواد اولیه موردنیاز داروها را نیز خود تولید می‌کنیم.

وی اظهار داشت: نکته مهم دیگر این بوده که در بین داروهایی که دارای ارزش‌افزوده بالایی هستند کشور ما در قاره آسیا جزء پیشتازان بوده است.

باقری لنکرانی اضافه کرد: همچنین در داروهایی که بر اساس زیست‌فناوری تولید می‌شوند پس از ژاپن با تولید ۳۰ دارو ما در رتبه دوم با تولید ۲۲ دارو هستیم.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه رتبه ایران امروز در استفاده از سلول‌های بنیادی برای خدمات درمانی دو است، بیان کرد: ایران جزء کشورهایی بوده که از این سلول در درمان ناباروری همچنین پیوند برخی اعضا استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در رتبه سوم جهانی در پیوند مغز و استخوان قرار دارد و در پیوند سایر اعضا نیز رتبه چهارم را دارد، گفت: ما در بسیاری از علوم دیگر همچون هوافضا، ریاضی، فیزیک و... در دنیا دارای رتبه هستیم.

باقری لنکرانی افزود: معنی تمام این پیشرفت‌ها این نبوده که ما نقصان نداریم بلکه ایراداتی نیز وجود دارد که باید به‌ شدت با آنها مقابله و جهت رفع آن تلاش شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت فارس بیان کرد: جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی است زیرا بر اساس آرمان‌ها شکل‌گرفته که یکی از آرمان‌های آن عدالت، بهره‌گیری همگانی و توجه به محرومان و مستضعفان است.

وی با بیان اینکه شاخص تفاوت طبقاتی در سال‌های پایانی پهلوی نیم درصد بوده، گفت: این رقم هرچه به یک نزدیک‌تر شود نشان‌دهنده شکاف عظیم‌تری بین طبقات جامعه است و این در حالی بود که پس از انقلاب این رقم به ۰۳۵/ و طی دو سال اخیر به ۰۴/ رسیده است.

باقری لنکرانی با اشاره به اینکه درعین‌حالی که فاصله زیادی نسبت به دوران پهلوی داریم، مطرح کرد: اما این یک هشدار بوده تا ما سیاست‌های عدالت‌محوری خود را قوی‌تر و توجه به محرومین را بیشتر کنیم.

وزیر اسبق بهداشت افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی و معرفتی بوده و اگر جایی یک نقص وجود داشته باشد نشان از آن دارد که شخصی که فرمان در دست او بوده سلیقه‌ای و بر اساس فهم غلط خود در حال برنامه‌ریزی است.

وی اضافه کرد: کسی که با این نگاه حکومت‌داری کند و ترس از دشمن داشته باشد و برای خوشامد این و آن سخنوری کند حتماً دچار اشتباه خواهد شد.

باقری لنکرانی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم این دستاوردها در چهل سال دوم انقلاب اسلامی نیز تکرار شود، باید به دنبال آرمان‌گرایی باشیم و این آرمان‌ها را با دین و باورمان گره بزنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سیزدهمین دولت پس از انقلاب چنین اتفاقی افتاده و شاهد آن باشیم که دولت جوان حزب اللهی شکل بگیرد.

باقری لنکرانی افزود: تا بتوانیم این آرمان‌ها را با یک انرژی مضاعف،انگیزه بیشتر و نگاهی عمیق‌تر به ارزش‌هایی که به خاطر آن شهدا جان دادند، دنبال کنیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول