اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

«مردم»؛ فراموش شده طرح طاش و محور اصلی طرح جدید حریم رضوی

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن مهم‌ترین دلیل شکست پروژه نوسازی بافت اطراف حرم رضوی را فراموشی عمیق و بنیادین مردم، در هر دو فاز طراحی و اجرای این پروژه دانست و گفت: دال مرکزی طرح جدید حریم رضوی همین رویکرد مردمی و مشارکتی است.

«مردم»؛ فراموش شده طرح طاش و محور اصلی طرح جدید حریم رضوی

سعید شعرباف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: طرح گذشته مشاوران طاش که قریب به ربع قرن است در بافت اطراف حرم رضوی ملاک پاسخگویی به مردم و سرمایه‌گذاران است که به دلایل متعدد باید تغییرات اساسی پیدا کند.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن درباره مهمترین دلایل این موضوع گفت: طرح طاش به دلیل الگوی غیرمشارکتی و غیر اقتصادی برای ساکنان معمولی بافت، دچار چالش بزرگی در تحقق‌پذیری شده و به همین دلیل است که با وجود تمام حمایت‌های مالی و سیاسی در سالیان گذشته هنوز نتوانسته به ۶۰ درصد اهداف اولیه خود نزدیک شود.

وی فاصله بسیار زیاد بین اهداف رسمی اعلام شده در افق زمانی طرح طاش و واقعیت‌های موجود را از دلایلی دانست که این طرح و مجریان آن نتوانسته‌اند، دو‌ عنصر اصلی حفظ و افزایش جمعیت ساکنین و ارتقای ظرفیت زیارت ارزان قیمت را تحقق بخشند.

شعرباف با اشاره به اینکه طبق آمار و اعداد تعداد ساکنان بافت در شرایط حاضر، ۷۰ درصد کمتر از عدد وعده داده شده در طرح طاش است، افزود: تعداد فضاهای اقامتی قابل استفاده توسط دهک‌های متوسط به پایین جامعه با فرض تحقق کامل همه پروژه‌های در حال کار، در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۲۰ درصد وعده‌های داده شده، بوده است و این بدان معناست که طرح حاضر، نه در جهت حفظ ساکنین حرکت کرده است و نه در جهت جذب طبقات عمومی زائرین.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن بیان کرد: به دلیل نوع تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس و به تبع آن درگیر شدن نهادهای دولتی و خصولتی در ساخت و سازهای اطراف حرم، اغلب پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این بافت به درازا کشیده شده و به خاطر عدم شفافیت در اسناد مالی و مالکیتی، دچار‌ مشکلات متعدد حقوقی و فنی است، به نحوی که به سختی می‌توان پروژه‌هایی پیدا کرد که بتوانند به صورت قانونی و در یک دوره معقول زمانی، پایان‌کار بگیرند! همین موضوع سبب شده که اغلب این پروژه‌ها، منفعت اقتصادی اولیه خود را نیز از دست بدهند.

وی مهم‌ترین دلیل شکست پروژه نوسازی بافت اطراف حرم رضوی و مهمترین دلیل برای تغییر در این طراحی را فراموشی عمیق و بنیادین مردم، در هر دو فاز طراحی و اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: اگر چه معتقدم بخش وسیعی از این نسیان، تعمدی نبوده است.

شعرباف در خصوص نقش فراموش شده مردم در طرح طاش، خاطرنشان کرد: هویت، فرهنگ رضوی، میراث معنوی، فضای معنوی زیارت و تعابیر‌ مشابه به آنها، بیش از آنکه به نگاره‌های در و دیوار و کالبد شهری مرتبط باشد به وجود همین مردم زنده خواهد بود که متاسفانه در طاش دچار نسیان شد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان ثامن تصریح کرد: راه نجات این منطقه و تغییر بنیادی و هویتی در این بافت جز از طریق محوریت دادن به مردم و جریان‌های مردمی محقق نمی‌شود و تمامی راهکارهای تخصصی و طراحانه باید به نحوی نسبت خود را در ایده، طرح، بهره‌برداری و نظارت با مردم به درستی برقرار کنند تا بتوانند اثرگذار شوند.

وی گفت: دال مرکزی طرح جدید حریم رضوی که در کمیسیون ماده ۵ به ریاست استانداری خراسان رضوی به تصویب رسید، همین رویکرد مردمی و مشارکتی است؛ رویکردی امیدزا و بهجت آفرین که قطعاً ثمراتش را در احیای اقتصادی و فرهنگی این بافت بسرعت هویدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول