اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

10 گام ساده که شما را به سند تک برگی می رساند

مهمترین دارایی در بین آحاد مردم، املاک (زمین و خانه و مغازه ) قلمداد می شود. بنابراین پر بیراه نیست که برای داشتن سندی معتبر و قابل اتکا عموم مردم تلاش می کنند تا با ثبت آن در مراکز ثبت اسناد رسمی خیال خود را آسوده سازند.

10 گام ساده که شما را به سند تک برگی می رساند

از همین رو، در ادامه ساده ترین روش دسترسی به سند تک برگی را به شما ارائه می دهیم تا در کمترین زمان به نتیجه دلخواهتان برسید. همچنین اگر سوالی داشتید می توانید از https://mapscale.ir آن را پرسید.

سند های رسمی

با توجه به سازماندهی اسناد و مدارک در کشور و مقابله با دعوی‌های حقیقی و حقوقی و همچنین پیشگیری از جعل اسناد چند دهه ای است که سند های قدیمی (بنچاق) جای خود را به سند های منگوله دار داده اند و از منظر قانونی دارای اعتبار کامل هستند. البته همچنان تبدیل کردن اسناد قدیمی به اسناد تک برگی کاملا اختیاری است و هیچ اجبار قانونی برای این موضوع وجود ندارد. بنابراین اگر شخصا مایل هستید تا قبل از اینکه تاریخی برای تبدیل اسناد از سوی مقامات تعیین شود، دست به کار شوید. با مطالعه این مراحل به سادگی کارتان را انجام دهید. اما قبل از آن پیشنهاد می کنم به ویژگی های سندهای تک برگی هم یه نگاه می اندازیم.

ویژگی سندهای تک برگی چیست؟

سندهای تک برگی مثل سندهای قدیمی به‌صورت دستی تهیه نمی‌شوند و روند چاپ آنها کاملا مکانیزه است. این یکی، از بزرگ‌ترین مزیت‌های سندهای جدید است. از مزایای دیگر این سند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رفع مشکل بد خط‌بودن و یا ناخوانا بودن سند و نوشتن اصلاحات پی در پی پشت سند
کروکی دقیق و اطلاعات جزئی‌تری بر مبنای علم روز نسبت به سندهای قدیمی
عدم وجود ابهام در متراژ ملک و تعرض به زمین‌ها
سندهای تک برگی به آسانی سندهای‌منگوله‌دار، جعل نمی‌شوند.

هر سند برای یک نفر صادر می‌شود! بنابراین مشکل فرسودگی سند و دست به‌دست گشتن آن هم حل می‌شود. اما در این سندها خبری از اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ملک وجود ندارد. در نگاه اول، بدون مراجعه به اداره ثبت اسناد نمی‌توان چنین اطلاعاتی را در مورد ملک یا زمین مورد نظر به‌دست آورد. از طرفی با وارد شدن این اطلاعات در سامانه اداره ثبت اسناد، دسترسی‌های اداره‌ای به اطلاعات این اسناد راحت‌تر شده است.

#1 سند تک برگی : به دفاتر ثبت مراجعه نکنید.

اولین موردی که یه زمانی از شما تلف می‌کند، مراجعه به دفاتر اسناد است و پاسخ این است که اول بروید و مدارک لازم را بیاورد. ما برای پیشگیری از تلف شدن زمان و هزینه اضافی لیست مدارک مورد نیاز را در زیر قرار داده ایم.

 اصل و کپی مدارک شخصی خریدار و فروشنده ملک یا مالک جدید و مالک قبلی آن، نخستین سند مورد نیاز برای دریافت سند تک برگی است.

فرم تقاضای دریافت سند تک برگی و فرم مربوط به اداره پست
ارائه پایان کار شهرداری
استعلام سند
تسویه‌حساب با بیمه تأمین اجتماعی برای املاکی که کاربری صنعتی و تجاری دارند.
 قبض تلفن ثابت ملک
کروکی دقیق ملک
اصل سند قبلی ملک
وکالتنامه وکیل قانون  در صورت داشتن وکیل

#2 سند تک برگی : حالا به دفتر ثبت مراجعه کنید

شما در دو حالت اقدام می کنید :

شما یک سند منگوله‌دار قدیمی دارید و می‌خواهید سند تک برگی جدید بگیرید
ملک جدید خریده‌اید و باید سند را با به نام خودتان یا شخص دیگری بزنید.

خب همانطور که می‌دانید در حالت اول نیازی به رفتن به دفاتر ثبت نیست و یکراست به اداره ثبت املاک بروید ولی در حالت دوم باید به یکی از دفاتر ثبت‌ اسناد مراجعه کنید.

زمانی که معامله ملک یا زمین با هر نوع کاربری که داشته باشد صورت می‌پذیرد، اولین گام بعد از توافق‌های اولیه رفتن به دفتر ثبت‌اسناد رسمی، و ثبت آن معامله است. لازم به ذکر است هم خریدار و هم فروشنده باید در دفتر ثبت، با مدارک هویتی خود حاضر باشند. همچنین اگر مالک یک ملک اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی و سایر مدارک مربوط برای انتقال سند مورد نیاز است.

#3 سند تک برگی : استعلام سند قدیمی

روال اینگونه است که :

دفتر ثبت اسناد رسمی قبل از اینکه برای انتقال سند اقدام کند، فهرستی از استعلام‌ها را از فروشنده یا همان صاحب فعلی سند دریافت می‌کند.
نخستین استعلام، مربوط به سند است. این استعلام توسط خود اداره‌ ثبت و به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود. تا رسیدن جواب این استعلام ۲ روز زمان مورد نیاز است.

در استعلام دفتر ثبت اسناد مشکلات حقوقی و یا حقیقی مورد بررسی قرار می گیرد که مبادا ملک به کس دیگری فروخته شده باشد و همچنین دیگر مسائلی که باعث تایید صحت معامله می‌شود.

سندهایی که در گرو بانک و یا زندان و… باشند تا پیش از آزاد نکردن آن قابل انتقال نیستند.

#4 سند تک برگی : تسویه حساب شهرداری

سندی که به شخص دیگری واگذار و در واقع معامله می‌شود باید از قبل بدهی‌های خود را به شهرداری تسویه کرده باشد. به همین دلیل اول به شهرداری مراجعه کنید. یکی از مدارک مورد نیاز برای اثبات این تسویه حساب‌ها، ارائه گواهی پایان کار شهرداری است.

گواهی بعدی هم که در مورد زمین‌های مورد معامله نیاز هست، ارائه نامه از سازمان نوسازی است و تعیین تکلیف کاربری آن که آیا تجاری است یا مسکونی یا اداری و… . ملک‌های تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، باید نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خرید و فروش داشته باشند.

#5 سند تک برگی : انتقال سند در دفتر

زمانی که این مدارک آماده شد، می‌توانید از دفتر اسناد رسمی برای انتقال مالکیت سند درخواست کنید. چون مدارک لازم ارائه شده و همه‌‌چیز برای انتقال مالکیت آماده است. همچنین نقل و انتقال سندهای دفترچه‌ای در داخل خود دفترچه نوشته می‌شوند؛ اما سندهای تک‌برگی به شکلی دیگر هستند. در واقع نقل و انتقال انجام شده پس از تعیین موعد مقرر در داخل سند دفترچه‌ای وارد می‌شود و دفتر ثبت اسناد به‌صورت مکانیزه خلاصه‌ای از نقل و انتقال انجام شده را به اداره ثبت ناحیه مورد نظر ارسال می‌کند.

حالا باید با سند قدیمی راهی اداره‌های ثبت شوید تا بتوانید سند جدید بگیرید!

کسانی که خرید و فروش نکرده‌اند و سند قدیمی دارند، از این مرحله به بعد برای دریافت سند جدید باید همراه شوند.

مراجعه به اداره ثبت برای گرفتن سند تک برگی

برای گرفتن سند تک برگی  مخصوص به ملک یا زمین مورد نظر، باید مراحل زیر را انجام دهید.

فرم درخواست را پر می‌کنید.

اگر قصد فروش ملک یا زمین را نداشته و تنها برای تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک برگی اقدام کرده‌اید، این نخستین گام شما محسوب می‌شود.

گام 1 : ارائه سند مالکیت قبلی

چه برای نقل و انتقال سند مالکیت و چه برای تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگی ، باید اصل سند مالکیت قبلی ملک یا زمین به اداره ثبت داده شود. همچنین اگر سند منگوله‌دار شما گم، یا به دلایل مختلف غیرقابل استفاده شده باشد، باید قبل از اقدام برای تک برگی کردن سند، برای دریافت سند المثنی اقدام کنید.

گام 2 : پرداخت هزینه‌ها و مدارک

به همراه داشتن مدارک به شدت حائز اهمیت است. از مدارک هویتی خود و شخص معامله کننده تا قبض تلفن ثابت مربوط به ملک. بنابراین مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

قبض تلفن یکی از مدارک مهم است
نشانی دقیق ملک و کد پستی
کروکی ملک یا زمین

مالک فعلی ملک و خریدار در زمان دریافت سند تک برگی و همچنین زمان انتقال سند باید حضور داشته باشند، در غیراینصورت شخص ثالثی با داشتن وکالتنامه قانونی می‌تواند به جای یکی از دوطرف حضور داشته باشد.

 

گام 3 : مراجعه به باجه پست

طبق توافقات لازم، اداره پست قبول کرده تا سند آماده شده را به‌ دست مالک می‌رساند. اما قبل از آخرین  مراحل برای دریافت سند تک برگی لازم است که سری هم به باجه پست مستقر در اداره‌ ثبت بزنید و با پرداخت هزینه لازم و پر کردن فرم مشخصات، رسما وظیفه دریافت سند را بر عهده این اداره بگذارید. البته در برخی از اداره‌های ثبت، باجه‌ای هم به اداره پست اختصاص داده شده است تا کارهای مربوط به تحویل سند در آن انجام شود.

گام نهایی : دریافت سند تک برگی جدید

سند شما آماده است. برای تبدیل سندهای دفترچه‌ای به سند تک برگی حدودا ۵۰روز زمان مورد نیاز است. همچنین برای دریافت سند تک برگی که قرار است به شخص دیگری تعلق بگیرد حدودا ۲۰روز زمان نیاز است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی‌ای که در اداره ثبت به متصدی پست داده‌اید ارسال می‌شود.

سند تنها به مالک آن تحویل داده می‌شود مگر اینکه در زمان پرکردن فرم مربوط به اداره پست، شخص دیگری را مأمور دریافت آن کرده و آن را در فرم خود معرفی کرده باشید. اگر مأمور اداره پست نتواند نشانی‌ای را که باید سند را به آن تحویل دهد پیدا کند، سند به اداره ثبت ارجاع داده می‌شود و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول