اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

چگونگی نقل و انتقال کالا از ایران به افغانستان پس از حادثه گمرک اسلام قلعه

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با اشاره به افزایش فعالیت مرزهای ماهیرود و میلک گفت: علاوه بر این قرار است کامیون‌های مانده در گمرک اسلام قعله برای انجام تشریفات گمرکی به ایستگاه روزنک در نزدیکی هرات منتقل شوند.

چگونگی نقل و انتقال کالا از ایران به افغانستان پس از حادثه گمرک اسلام قلعه

مهدی جوانمرد قصاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد حادثه گمرک اسلام قلعه افغانستان و تاثیر آن بر روند نقل و انتقال کالا بین دو کشور، افزود: گمرک اسلام قلعه افغانستان، نقطه مهم اتصال دو کشور به شمار می‌رود و با توجه به حادثه پیش آمده در این گمرک قطعا چند روزی حمل و نقل کالا از این مرز با اخلال مواجه خواهد بود. 

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزود: البته شنیده شده که دولت افغانستان برای جلوگیری از معطل ماندن کامیون‌ها در مرز،  قرار است کامیون‌های حمل بار بین دو کشور را به ایستگاه روزنک در نزدیکی هرات منتقل می‌کند تا در  آنجا کارهای گمرکی کامیون‌ها انجام شود و لذا خللی در نقل و انتقال کالا ایجاد نشود. 

وی با بیان اینکه هنوز موضوع انتقال کامیون ها به نزدیک هرات به صورت رسمی اعلام نشده است، گفت: لذا در صورت انتقال کامیون ها به  ایستگاه روزنک در نزدیکی هرات عبور و مرور کامیون ها تا زمان باز شدن گمرک اسلام قعله از این نقطه مرزی انجام می شود.  

جوانمرد قصاب اظهار داشت: اگرچه گفته می شود بخش کوچکی از ساختمان اداری گمرک اسلام قلعه و انبارهای آن دچار خسارت شده اما بخش تجاری از این حادثه دچار آسیب جدی شده است. 

وی با بیان اینکه هنوز آمار و ارقام از میزان خسارت و آسیب ها اعلام نشده است، گفت: برای جبران توقف فعالیت در  گمرک اسلام قلعه در حال حاضر فعالیت مرزی در ماهیرود و میلک افزایش یافته است. 

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا اگرچه بسیاری از کشورها مرزها را به روی یکدیگر بستند، گفت: اما مرزهای مشترک بین ایران و افغانستان در جهت نقل و انتقال کالا بسته نشد و  سه نقطه مرزی بین ایران و افغانستان منبعی برای تامین مایحتاج وارداتی کشور افغانستان و صادرات ایران به کشور افغانستان به شمار می رفت. 

وی با بیان اینکه روابط بین دو کشور ایران و افغانستان روابط عمیقی است، بیان داشت: لذا در حادثه پیش آمده در گمرک اسلام قلعه مقامات کشور ایران حساسیت خود را برای رفع این مشکل نشان دادند و اقدامات نیز در راستای مهار حادثه و همچنین بازگشایی گمرک تاکنون انجام شده است. 

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان بیان داشت: از این مرز انواع کالاها از جمله مواد سوختی، مواد غذایی پوشاک، میلگرد، آهن آلات و نئوپان به کشور افغانستان صادر می‌شد. 

وی بیان داشت: امیدوارم شرایطی ایجاد شود تا نقل و انتقال مواد نقلی از طریق خطوط ریلی انجام شود تا هم امنیت در مرزها بیشتر ایجاد شود و شاهد دپوی کامیون های حمل بار مواد نفتی در مرزها نباشیم. 

جوانمرد قصاب با بیان اینکه شاهد گسترش زیادی در بخش تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان بوده ایم، گفت: اما زیرساخت های لازم در مرزهای دو کشور فراهم نیست و لذا لازم است دو کشور به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و شرایط ایمن در مرزها را فراهم آوردند تا از وارد شدن خسارت  به اموال تجار در نتیجه حوادث جلوگیری شود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول