اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

این کارخانه چرخ‌های صنعت ایران را می‌چرخاند/ بازگشت کارخانه ورشکسته به چرخه تولید با جذب نیروهای جدید

چرخ‌های بزرگترین و تنها تولیدکننده انحصاری انواع بلبرینگ و رولر در کشور(تبریز) پس از هشت سال رکود و ورشکستگی با گذر از بحران‌های متعدد به صدا درآمده و حالا با جذب نیروهای جدید در حال برگشت به جایگاه خود است.

این کارخانه چرخ‌های صنعت  ایران را می‌چرخاند/ بازگشت کارخانه ورشکسته به چرخه تولید با جذب نیروهای جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سنگ بنای بلبرینگ‌سازی تبریز سال 1348 با فن‌آوری شرکت اس کا اف سوئد (SKF) گذاشته شد و سه سال بعد و در سال 1351 با سه سرمایه‌گذار اصلی با ‌نام‌های اس کا اف سوئد با 26 درصد، ایران ناسیونال سابق و همان ایران خودرو فعلی با 26 درصد، بانک صنعت و معدن با 26 درصد و مابقی با سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی به بهره‌برداری رسیده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج اس کا اف، سهم این شرکت با مبلغی ناچیز به دو سرمایه‌گذار اصلی دیگر یعنی ایران خودرو و بانک صنعت و معدن واگذار می‌شود، کارخانه‌ای که ظرفیت اسمی  تولید آن در صورت تامین کامل مواد اولیه و فعالیت سه شیفت، برای پنج میلیون و 290 هزار قطعه تعریف شده بود.

عددی که هیچ‌گاه در تنها کارخانه تولید صفر تا صد بلبرینگ کشور محقق نشده و بالاترین میزان تولید کارخانه با چهار میلیون قطعه به سال 1380 و اوج دوران سوددهی آن باز می‌گردد.

دورانی که 750  نیروی کار در سه شیفت محصولاتی با کیفیت را تولید می‌کردند تا جایی که محصولات بلبرینگ‌سازی تبریز انتخاب اول مشتریان حتی با وجود نمونه‌های مشابه خارجی به‌نام از جمله محصولات آلمانی بود.

پس از این دوران بود که شرکت بلبرینگ‌سازی در سراشیبی مسیری نزولی قرار می‌گیرد، دورانی که ایران خودرو نیز سهام خود را برای فرار از ضررهای روزافزون شرکت به بانک صنعت و معدن واگذار کرد و این بانک نیز در سال 1391 به‌عنوان تنها سرمایه‌گذار اولیه بلبرینگ‌سازی، آن را خارج از قواعد و قوانین اصل 44 خصوصی‌سازی، به یک راننده واگذار می‌کند.

عدم اهلیت این فرد برای در اختیار گرفتن کارخانه‌ای با مشخصات بلبرینگ‌سازی از آنجا محرز می‌شود که وی با 200 میلیون تومان آورده و تقبل هفت میلیارد تومان بدهی زمام کارخانه را به‌دست می‌گیرد و در زمان اعلام ورشکستگی بلبرینگ‌سازی، 120 میلیارد تومان بدهی روی دست این کارخانه می‌گذارد و در تمام مدت مدیریت وی بر کارخانه، بلبرینگ‌های وارداتی در آن مارک تنها برچسب و نشان تجاری خورده و به‌نام محصول تولیدی بلبرینگ‌سازی به بازار عرضه می‌شد.

این پسرفت تا جایی ادامه می‌یابد که تنها کارخانه بلبرینگ‌سازی کشور در نیمه مهر 1398 از سوی تشکیلات قضایی و اداره ورشکستگی به عنوان شرکتی ورشکسته معرفی و به محمدحسین باقری از بنیانگذاران صنایع لوازم خانگی واگذار می‌شود و البته تا قبل از این تاریخ نیز 150 میلیارد ریال توسط هیات حمایت اجرایی متشکل از مدیران‌کل کار، تعاون و امور اجتماعی و صمت آذربایجان‌شرقی و نیز رئیس اتاق بازرگانی تبریز برای احیأ و به‌روزرسانی و نوسازی به شرکت تزریق می‌شود.

این در حالی است که سهم مواد اولیه و نوسازی دستگاه‌های بلبرینگ‌‌سازی از این رقم بسیار ناچیز بوده و بخش اعظمی از مبالغ تزریقی صرف پرداخت تعهدات کارگری و حقوق بازنشستگان می‌شود، همان‌هایی که تا چند سال قبل چرخ تولید باکیفیت‌ترین برند بلبرینگ کشور را می‌چرخاندند و در سال‌های اخیر کارشان شده بود تجمع در مقابل نهادهای دولتی و آتش زدن لاستیک در محوطه کارخانه برای دریافت حق و حقوق.

بازگشت کارخانه ورشکسته به چرخه تولید/ تنها کارخانه تولید بلبرینگ ایران با جذب 114 نیروی جدید

قائم مقام مدیرعامل کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز گفت: در طول یک سال و پنج ماه گذشته تلاش کردیم با جذب ۱۱۴ نفر نیروهای کاربلد و متخصص، تولید محصولاتی باکیفیت و اتخاذ تدابیری چون الصاق نشان اصالت کالا، بلبرینگ‌سازی را به جایگاه قبلی خود بازگردانیم.

علی نواداد که پس از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی در 15 مهر 98، برای احیا و تثبیت شرایط این واحد منصوب شده است، در خصوص شرایط فعلی این کارخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: ما بلبرینگ‌سازی را در حالی با ۱۶۳ نفر نیروی انسانی و تولید صفر تحویل گرفتیم که معوقات مربوط به شاغلان و مطالبات ۵۰ نفر از بازنشستگان در سال‌های گذشته نیز وجود داشت که در فاز اول تسویه حساب کامل با 20 بازنشسته و بقیه  30 درصد پرداختی و در فاز دوم تسویه حساب کامل با 10 بازنشسته و بقیه 50 درصد پرداختی و در فاز سوم تا پایان اسفند تمام مطالبات بازنشستگان محترم تسویه حساب می‌شود.

وی به استفاده از تنها چهار درصد ظرفیت بلبرینگ‌سازی تبریز در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اشاره و تصریح می‌کند: این میزان نیز معطوف به برچسب‌زنی محصولات نامرغوب وارداتی و توزیع آن به‌نام بلبرینگ‌سازی ایران و نتیجه آن نیز خدشه به نامی تجاری بوده که روزگاری نبض بازار بلبرینگ کشور را در حضور رقبای بنام آلمانی، ژاپنی و سوئدی در دست داشته است.

نواداد تاکید کرد: با این حال در حدود یک سال و پنج ماه گذشته تلاش کرده‌ایم با جذب 114 نفر نیروی جدید و تولید محصولاتی با کیفیت سابق و اتخاذ تدابیری چون الصاق نشان اصالت کالا، بلبرینگ‌سازی تبریز را به جایگاه قبلی خود بازگردانیم، هر چند که با وجود تعداد زیادی محصولات بی‌کیفیت با نام بلبرینگ‌سازی که در دوره‌های مدیریت های قبلی وارد بازار شده، کاری دشوار، زمان‌بر و هزینه‌زاست.

 

تولید 24 نوع بلبرینگ

 قائم مقام مدیرعامل کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در ادامه از امکان تولید 24 نوع محصول در تنوعات مختلف خبر داد و می‌افزاید: این در حالی است که با وجود چنین ظرفیت‌هایی، دستگاه‌های تولید صفر تا صدی انواع بلبرینگ سال‌ها بلااستفاده رها شده بودند.

نوسازی ماشین آلات مهم‌ترین نیاز کارخانه بلبرینگ‌سازی 

وی، مهم‌ترین نیاز کارخانه بلبرینگ‌سازی را نوسازی ماشین‌آلات می‌داند و بیان می‌دارد: نوسازی و به‌روزرسانی کارخانه‌هایی مانند بلبرینگ‌سازی امری اجتناب‌ناپذیر است، چرا که تنها کارخانه دارای چرخه کامل تولید بلبرینگ در کشوری است که طبق برآوردها سالانه ۲۵۰ میلیون قطعه بلبرینگ در آن مصرف می‌شود و در صورت تعیین تکلیف واگذاری و مدیریت کارخانه از سوی تشکیلات محترم قضائی و عدم سنگ‌اندازی‌هایی نظیر آنچه در بخش تامین مواد اولیه رخ می‌دهد، آمادگی داریم تا  علاوه بر افزایش نیروی انسانی فعلی، به مرز تولید روزانه ۱۴ هزار قطعه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: مهر 98 بعد از تحویل کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز از طریق تشکیلات محترم قضایی به مدیریت جدید، بیش از 6 ماه برای اورهال کردن ماشین آلات وقت صرف شده است و در این مدت تولید در این کارخانه در حد صفر بود در حالی که هزینه های جاری تمام کمال پرداخت شده است.

 

در حال حاضر هیچگونه بدهی به کارگران نداریم

نواداد تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده توسط مدیریت جدید در حال حاضر هیچگونه بدهی به کارگران نداریم و کارگران با روحیه و امید به آینده مشغول به کار هستند و تمام مشکلات و مسائل این کارخانه در وضعیت حل شدن قرار دارد.

قائم مقام مدیرعامل کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز گفت: این کارخانه در حال حاضر با 280 نفر نیروی انسانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با چشم‌انداز و امید به آینده و بدون دل‌نگرانی، صنعت مادری که در تمام صنایع کشور جایگاه ویژه‌ای دارد به راه و تولید خود ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز در حال حاضر با ظرفیت 40 درصد تولید در دو شیفت کاری به فعالیت خود ادامه می‌دهد و برای سال آینده برنامه تولید با ظرفیت 60 درصد در نظر گرفته شده است.

جذب 200 نیروی جدید با نوسازی ماشین آلات

قائم مقام مدیرعامل کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز با تاکید بر نوسازی ماشین‌آلات این کارخانه که بیش از 50 سال عمر دارند، گفت: در صورت نوسازی ماشین‌آلات که فاز به فاز انجام خواهد شد می‌توان علاوه بر افزایش تولید، 200 نفر جدید نیروی جدید نیز جذب کرد.

قائم مقام مدیرعامل کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز با بیان اینکه 80 درصد مواد اولیه این کارخانه از خارج از کشور تامین می‌شود، گفت: با تدابیر انجام شده در تامین مواد اولیه مشکل خاصی نیست و کارها روی غلتک افتاده است و مشکل خاصی نداریم‌.

وی ادامه داد: اعتماد از دست رفته‌ای که در شرکت بلبرینگ‌سازی پیش آمده بود و قبل از مهر سال 98، این کارخانه بلبرینگ را از چین وارد می‌کرد و تنها در تبریز مارک زده می‌شد،حالا رفع شده و در حال حاضر شرکت‌های بزرگ خودرو سازی کشور و نیز شرکت‌های صنعتی و تولیدی، مشتری بلبرینگ‌های با کیفیت این شرکت هستند و با شرکت موتوژن تبریز در تامین بلبرینگ‌ همکاری داریم.  

وی افزود: این شرکت تنها تولیدکننده بلبرینگ در ایران است که صفر تا ۱۰۰ تولید محصول در آن انجام می‌شود.

 

قایم‌مقام شرکت بلبرینگ‌سازی تبریز افزود: حاج آقای باقری به عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی، این واحد را با نیت احیای یک کارخانه مهم و شناسنامه‌دار از تشکیلات محترم قضایی تحویل گرفت و این نشان می‌دهد که اگر ساختارهای رسمی، حمایت قابل قبولی از حوزه تولید و فعالان آن داشته باشند، می‌توان به رونق این بخش حیاتی امیدوار بود. 

وی، از تلاش برای ایجاد زمینه‌های صادرات به عنوان رویکرد آتی این شرکت نام برد و اضافه کرد: برای ادامه حیات شرکت و برجسته شدن جایگاه آن گریزی جز حرکت در این مسیر نداریم.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول