اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رفع مشکلات بقاع، مسیر توسعه گردشگری مذهبی را هموار می‌کند

استان فارس با وجود هزار و ۴۰۰ امامزاده جلیل القدر، به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری مذهبی در کشور، همواره مورد توجه مردم و گردشگران است که این ظرفیت با رفع برخی از مشکلات موجود در بقاع چند برابر می‌شود.

رفع مشکلات بقاع، مسیر توسعه گردشگری مذهبی را هموار می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با توجه به اهمیت جایگاه امامزادگان واجب التعظیم و بزرگی که در استان فارس مدفون هستند همچنین نقش مفید و موثری که این بقاع در رشد و گسترش صنعت گردشگری ایفا می‌کنند، تاکنون بسیاری از امامزادگان مدفون در استان فارس را معرفی نموده‌ایم.

سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز و اهمیت این جایگاه و لزوم فراگیر شدن اهداف نامگذاری شیراز به این عنوان از جانب رهبر عزیز انقلاب(مدظله‌العالی) مهمترین انگیزه ما برای پرداختن به این موضوع است.

تا کنون بسیاری از امامزادگان شهیر مدفون در گوشه‌ و کنار استان فارس در این رسانه معرفی شده‌اند و نقاط ضعف و قوت بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از مهمترین موضوعات و نکات مرتبط به بقاع متبرکه، بررسی وضعیت متولیان این بقاع است که کمتر به آن پرداخته شده است.

در مراجعات مختلفی که به برخی از بقاع داشته‌ایم، شاهد حضور خادمانی صادق و دلسوز هستیم که عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) بیش از هر موضوع دیگری دلیل حضورشان است.

صداقت، امانتداری و ارادت در سیما و صورت تک‌تک این افراد به عنوان متولی یا خادم در امامزادگان ما موج می‌زند، اما گاه گلایه‌‌هایی دارند که گوش شنوای مسئولان امر، به خصوص مدیران ادارات اوقاف و امور خیریه را در سراسر استان پهناور فارس می‌طلبد.

بسیاری از این افراد با توجه به عشق و ارادتشان، سکوت را بر هر گلایه‌ای ترجیح می‌دهند و برخی هم تاب تحمل مشکلات به ویژه مسائل اقتصادی را ندارند و مواردی را به عنوان مطالبات این قشر مطرح می‌نمایند.

میزان حق‌الزحمه و حقوق دریافتی این افراد که غالبا زیر یک میلیون تومان است، مهمترین موضوعی است که از طرف بسیاری از این متولیان و خدام مطرح شده‌است.

از آنجایی که وجود و حضور این افراد برای حفظ و حراست از این میراث عظیم همچنین ایجاد نظم و بهداشت در این اماکن مقدسه ضروری است، انتظار می‌رود که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس، با توجه به شرایط امامزادگان و این افراد خدوم حقوق و مزایای مکفی برای این افراد در نظر بگیرد تا بخشی از مشکلات آنان مرتفع شود.

عدم وجود منابع اطلاعاتی و محتوای مناسب جهت معرفی امامزادگان به زوار و مراجعین، یکی دیگر از مشکلاتی است که در این اماکن به چشم می‌آید.

در یک بررسی اجمالی به این نکته رسیدیم که بسیاری از افرادی که به عنوان متولی یا خادم ثابت در بقاع متبرکه حضور دارند، سواد کافی جهت معرفی و اطلاعات لازم در مورد شخصیت مدفون در بقعه را ندارند و امیدواریم اداره اوقاف و امور خیریه تدبیری در این زمینه بیندیشد و با تجهیز کتابخانه‌های بقاع و آموزش متولیان و خدام، این مشکل را نیز برطرف نماید.

برنامه ریزی و تنظیم پیوست فرهنگی برای این اماکن متبرکه و رسیدگی به وضعیت بهداشت و معماری و محیط اطراف بقاع متبرکه و جلوگیری از تجمع تکدی‌گران و معتادان در این اماکن، یکی دیگر از موضوعاتی است که با همت اداره اوقاف، شهرداری‌ها و میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای انتظامی و حمایتی مثل بهزیستی و... قابل رسیدگی و حل و فصل است.

هر چند برخی از بقاع به عنوان مراکز بزرگ فرهنگی در سطح استان و شهرستان‌های فارس مطرح است ولی با توجه به تعداد بقاع امکان بهتر و بیشتر شدن این فضاها وجود دارد. تبدیل این اماکن به مراکز جذاب گردشگری، ظرفیت دیگری است که کمتر به آن توجه شده است.

تفکیک بقاع فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) و ارائه شجره‌نامه معتبر و مستند از برخی مزارهای بزرگان، دراویش، سادات و علما، یکی دیگر از نکاتی است که نیاز به توجه و اهتمام ویژه دارد.

بدون شک با در نظر گرفتن نکات مذکور استان فارس در زمینه گردشگری مذهبی جایگاه بسیار بهتر و ویژه‌ای پیدا می‌کند و این امر تاثیر بسیاری در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی این مرز و بوم نیز دارد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول