اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

تشریح دستاوردهای سفر کمیسیون کشاورزی به شرق هرمزگان

نماینده مردم شرق هرمزگان، دستاوردهای سفر 3 هفته پیش کمیسیون کشاورزی مجلس به شهرستان‌های میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد را تشریح کرد.

تشریح دستاوردهای سفر کمیسیون کشاورزی به شرق هرمزگان

حسین رییسی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: پس از سفر سه روزه  اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به شرق هرمزگان، در نهایت در روز شنبه 25 بهمن ماه با دعوت اعضای کمیسیون و حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان از استاندار و فرمانداران شهرستانهای شرق، مدیران جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه‌ای و شیلات هرمزگان جلسه‌ای پیرامون این سفر برگزار شد که مصوبات خوب و جامعی در این زمینه بدست آمد.

وی افزود: افزایش منابع تسهیلات بانکی احداث گلخانه ها در سال 1400 و جهش تولید آبزیان در هرمزگان در دستور کار کمیسیون کشاورزی قرار گرفت و مقرر شد بزودی تامین سوخت شناورهای صیادی بومی فاقد مجوز تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم شرق هرمزگان در خانه ملت با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیاردتومان اعتبارات ملی برای بخش آبخیزداری، تصریح کرد: شورای حفاظت از منابع آب استان متولی تعدیل پروانه چاه های کشاورزی شد و همچنین اختصاص کمک‌های اعتباری ویژه برای توسعه شرق هرمزگان در سال آینده مورد تأکید قرار گرفت.

به گفته رییسی، احداث بندر صیادی گروگ نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.

این نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: کسانی که در گذشته در کمیسیون ماده ۳۴ یا ماده ۵۶  سابق تشکیل پرونده داده‌اند نیز مقرر شد و رسیدگی و تعیین تکلیف شوند و آن بخش از اراضی که مردم روی آن در حال فعالیت هستند و مدارکی دال بر مالکیت نتوانسته اند ارائه کنند با انعقاد قرارداد زمینه ادامه فعالیت فراهم  شود تا بتوانند از تمامی حقوق برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش رودخانه موضوع اختلاف اراضی با منابع طبیعی و بنیاد مستضعفان مقرر شد در قالب کمیته پیگیری و مرتفع شود و همین طور از توسعه گلخانه‌های نت هوس  حمایت شده و به عنوان یک مدل، ترویج داده می‌شود. همچنین در همین زمینه بزودی دکتر برومند معاون باغبانی وزیر به زودی به شرق هرمزگان سفر می‌کند.

رییسی بیان کرد: عملیات اجرایی ۵۰۰ هکتار از اراضی باقیمانده دشت شمالی میناب جهت قرار گرفتن در طرح آبیاری مدرن آغاز خواهد شد و برای توسعه گلخانه‌ها تسهیلات به مقدار لازم در اختیار قرار می‌گیرد.

نماینده شرق هرمزگان گفت: با بانک مرکزی مکاتبه شده است در صورت موافقت بانک مرکزی موضوع صورت‌های مالی برداشته خواهد شد اما تا زمان برداشتن این قانون سخت‌گیری‌ها کمتر خواهد شد و علاوه بر این تسهیلات کشاورزانی که دچار سرمازدگی شده اند استمهال  می‌شود و برای خرید نهاده‌ها تسهیلات در اختیار کشاورزان خرد قرار می‌گیرد، تا به وسیله کارت خرید اعتباری بتوانند نهاده‌ها را تامین کند.

وی در مورد دستاوردهای این سفر در حوزه شیلات نیز گفت: بعد از سفر کمیسیون، شیلات به منظور ساماندهی صیادانی که فاقد مجوز هستند طرح شناسایی و ساماندهی شناورهای غیر مجاز و بی هویت شروع شده است و مقرر شد همایشی در استان جهت معرفی فرصت‌های آبزی پروری برگزارشود.مقرر شد ردیف اعتباری مشخصی جهت احداث راه‌های دسترسی به ساحل در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود.

رییسی به تامین سوخت شناورهای صیادی بومی فاقد مجوز نیز اشاره و گفت: در این زمینه راهکارهایی ارائه شد تا تعیین تکلیف در این زمینه صورت گیرد. همچنین ایجاد جهش تولید در بخش آبزی پروری در هرمزگان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته نماینده شرق هرمزگان، در بحث تعدیل آب هم مقرر شد شورای حفاظت آب در شهرستان‌ها به ریاست فرماندار تشکیل و برای آن تصمیم‌گیری شود.برداشت آب از سد میناب هر ساله نسبت به سال قبل کمتر صورت گیرد تا جبران گذشته را نماید و موضوع تامین آب شرب میناب و روستاهای حومه شهر و روستاهای پایین دست سد و همینطور حقابه  زیست محیطی به رودخانه سرنی داده شود و عملیات لایروبی رودخانه گوربند  به زودی آغاز شود.

وی اضافه کرد: کمیته نرخ گذاری آب بها در استان به ریاست استاندار و عضویت جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای و نماینده‌ای از کشاورزان تشکیل و در خصوص نرخ آب بها تصمیم‌گیری نمایند.

رییسی همچنین از اختصاص ردیف اعتباری مشخص و مجزا برای مجتمع آموزش عالی میناب در بودجه خبر داد.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول