اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

تحقق عدالت اقتصادی در گرو مشارکت پرشور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح است

مسئول واحد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد گفت: مردم همواره از کارهایی که برای تحقق عدالت صورت گرفته است حمایت کرده و خواهند کرد، برای تحقق عدالت، مردم باید در صحنه باشند چون تک تک آنها بازیگرانی موثر در تحقق عدالت هستند.

تحقق عدالت اقتصادی در گرو مشارکت پرشور مردم در انتخابات و انتخاب اصلح است

علی عزیزی مسئول واحد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: برای سنجش عدالت اقتصادی در کشور ملاک هایی وجود دارد که می توان با آنها تحقق عدالت اقتصادی در کشور را بررسی کرد. معیار هایی همچون کم و کیف اخذ مالیات، فاصله طبقاتی، فاصله حداقل دستمزد با حداکثر و... .

وی افزود: در یک نگاه جامع، می بینیم که اقتصاد کشور از اوایل دهه هشتاد به سوی تحقق عدالت اجتماعی حرکت کرده است و اوج آن در سال 92 بود که در اقتصاد با کمترین مقدار ضریب جینی مواجه بودیم اما در ادامه راه، عدالت اقتصادی در کشور گرفتار طوفان بازی های سیاسی و بی برنامگی دولت ها و مسئولان می شود. با توجه به شرطی شدن اقتصاد کشور در این دوره و عدم حصول شرط ، باعث حرکت کشور به سمت آشفتگی و بی عدالتی اقتصادی شد.

این فعال دانشجویی با اشاره به تصمیم های غلط  و دیدگاه های نادرست مسئولان نسبت به اقتصاد کلان تاکید کرد: اینها در کنار جنگ اقتصادی باعث شد که قیمت ها روز به روز دچار افزایش شوند و در کشور تورم افسار گسیخته ای شکل بگیرد و همچنین حجم نقدینگی بالا در کشور و تعطیل شدن کارگاه ها و کارخانه های تولیدی، حضور بی امان دلال ها در فضای اقتصاد و بازار کشور و شیوع ویروس منحوس کرونا باعث خم شدن کمر مردم در برابر مشکلات شده است.

وی گفت: مردم عزیز ایران در طول سالیان پس از انقلاب، همواره مقاومت و پایداری خیره کننده ای از خود نشان داده اند و هیچ وقت دربرابر دشمنان خود سر خم نکرده و نخواهند کرد اما آنچه در این بین مهم است عاملی است که انگیزه و توان مقاومت را از مردم می گیرد، عاملی که بسیار عینی و قابل لمس است و در طول تاریخ همواره مورد نزاع بوده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: عامل دیگری که برای مردم آزار دهنده است، بی عدالتی اقتصادی، فاصله طبقاتی و مشکلاتی از این جنس است. سوال مردم این است که چطور با یک جابه جایی چند کیلومتری در شهرها به خصوص در پایتخت شاهد اختلاف بسیار عمیق طبقاتی بین شمال شهر با جنوب شهر هستیم.

مسئول واحد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد اظهار داشت: مردم امروز، نسبت به وجود عدالت در جامعه بسیار حساس هستند حتی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مردم تبریز ، به حساسیت بیشتر مردم نسبت به اول انقلاب، در قبال نابسامانی‌ها بویژه مسائلی مثل فساد و فاصله طبقاتی اشاره کردند.

وی درباره راه حل این مشکلات گفت: مردم همواره از کارهایی که برای تحقق عدالت صورت گرفته است حمایت کرده  و خواهند کرد. برای تحقق عدالت، مردم باید در صحنه باشند چون تک تک آنها بازیگرانی موثر در تحقق عدالت هستند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: با توجه به مقطع زمانی که کشور در آن قرار دارد یکی از راه هایی که می تواند تحقق عدالت را سرعت ببخشد این است که گفتمان عدالت در قوه اجرایی کشور حاکم شود چرا که قوه های دیگر کشور به تنهایی نمی توانند این بار سنگین را به دوش بکشند.

عزیزی گفت: تنها قوه مجریه است که می تواند عدالت را در ابعاد ملموس محقق کند. دولت با اتخاذ سیاست های عدالت محور مثل پایه ریزی یک سیستم مالیاتیِ عادلانه که در آن از دهک های بالای جامعه، مالیات اخذ شود و از طریق آن از دهک های پایین جامعه حمایت شود یا با وضع یک سیستم مالیاتی هوشمند می توان دلال را از اقتصاد کشور حذف کرد و در نتیجه سیستم عرضه و تقاضا به نفع مردم بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: دولت می تواند با یک سیاستگذاری هوشمند فاصله حدقل و حداکثر دستمزد را کاهش دهد. چنین اعمالی فقط توسط دولت می تواند انجام شود و هیچ ارگان دیگری نمی تواند از پس این اعمال بر بیاید.

مسئول واحد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد تاکید کرد: همانطور که رهبرانقلاب در دیدار با مردم تبریز فرمودند : "علاج دردهای مُزمن کشور در پر شور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم، و بعد، انتخاب اصلح و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است." مردم با حضور پر شور خود می توانند گفتمان عدالت را که خواسته اکثریت مردم است را در انتخابات بر سر کار بیاورند ولی اگر چنین نشود ممکن است جریانی خلاف گفتمان عدالت برسرکار بیاید و دوباره مشکلات و جراحت های مردم از بی عدالتی و اقتصاد سرمایه داری  تازه شود.

وی افزود: قدم بعدی انتخاب اصلح است یعنی اینکه باید مردم معیار برای انتخاب خود در نظر داشته باشند که نتیجه آن تحقق عدالت باشد. برای باسازی عدالت در ایران عزیز باید انقلابی عمل کرد. تنها راه چاره همین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول