اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

2 شرکت دانش‌بنیان که هوانوردی عمومی را در کشور توسعه دادند کدامند

2 مجموعه دانش‌بنیان تلاش می‌کنند تا فناوری‌های مرتبط با هوانوردی عمومی را در کشور توسعه دهند و ارائه خدمات این حوزه را کاربردی‌تر کنند.

2 شرکت دانش‌بنیان که هوانوردی  عمومی را در کشور توسعه دادند کدامند

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هوانوردی عمومی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فناورانه صنعت هوایی محسوب می‌شود. این حوزه جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد و بخش اعظمی از فعالیت‌های این صنعت را پوشش می‌هد. بخش طراحی، ساخت، پرواز، تعمیر و نگهداری و فعالیت‌های صنعتی وآموزشی، همگی حول محور هوانوردی عمومی توسعه می‌یابند.

در دنیا بیشتر فرودگاه‌ها، جایگاه ویژه‌ای را برای هوانوردی عمومی در نظر گرفته‌اند. ایران نیز چند سالی است که به این حوزه ورود کرده است و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در تلاش هستند تا فناوری‌های مرتبط با این حوزه را ارتقا دهند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که با حمایت از فعالیت دانش‌بنیان‌های این حوزه، روند توسعه این صنعت رو به رشد جهانی را در کشور هموار کرده است. در حال حاضر 2 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که در ادامه این گزارش با بخشی از فعالیت آنها آشنا می‌شویم:

1. هواپیمای دو نفره کامپوزیتی پرنده آبی

شرکت هوافضایی درنا در اسفند ماه سال 67 توسط گروهی از مهندسان و تکنسین‌های فعال این حوزه پایه‌گذاری شده است. زمینه اصلی فعالیت این مجموعه فناور، تولید محصولات کامپوزیتی است که به عنوان یک صنعت نوآورانه در هوانوردی تلقی می‌شود. تیم طراحی شرکت درنا از زمان آغاز به کار موفق به طراحی و ساخت دو هواپیمای تمام کامپوزیت شده است که هر دوی این هواپیما‌ها هم‌اکنون در ایران به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواپیماهای پیکا-1 و پیکا-2 دارای گواهینامه ها و تاییدیه های لازم هستند.

اهداف اصلی این مجموعه فناور، «طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در رده JAR-VLA  و JAR23»، «ساخت قطعات فلزی، کامپوزیت و تبدیل قطعات فلزی به کامپوزیت» و «انجام پروژه در زمینه‌ مواد مرکب (کامپوزیت)» است. هواپیمای دو نفره کامپوزیتی پرنده آبی و همچنین هواپیمای دو نفره فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد (پیکا ۲) توسط  این شرکت طراحی و ساخته شد.

2. تعمیر موتور هواپیماهای فوق سبک منطبق با استانداردهای بین‌المللی

شرکت مهتابال نیز مجموعه دیگری است که در این حوزه مشغول به فعالیت است. این شرکت سال 93 با سرمایه گذاری مستقیم یک تیم بین‌المللی از ایران، ایتالیا و سوئیس با هدف توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های هوایی و هوانوردی و براساس استاندارهای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و سازمان هواپیمایی کشوری ایران (CAO) تأسیس شد.

این مجموعه فناور، با در اختیار داشتن دو کارگاه مونتاژ هواپیما و تعمیر و نگهداری موتورهای هواپیما و سیستم انبارداری برای پخش قطعات تولیدی خود توانسته است سطح کیفی ارائه خدمات خود را ارتقاء بخشد. این شرکت نماینده انحصاری شرکت روتکس در ایران است و تمام موارد مورد نیاز در زمینه‌ بازرگانی تخصصی از جمله خرید، ترخیص کالا از گمرک و حمل و نقل را در دست دارد.

تامین موتور، اویونیک و کیت انواع هواپیما، تعمیرات سنگین و اساسی موتورهای مورد استفاده در هواپیماهای فوق سبک مطابق با استاندارد Part M سازمان هواپیمایی کشوری، طراحی، ساخت و مونتاژ انواع هواگرد و ارائه مشاوره‌های تخصصی و تامین هلیکوپترهای امداد و نجات از جمله فعالیت‌های این گروه فناورانه است.

مهتابال به عنوان یک تامین کننده، نماینده سازنده و کارگزار، مکان منحصر به فردی را برای ایجاد فرآیندهای خرید، تهیه و تعمیر و نگهداری برای زمینه حمل‌ونقل عمومی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول