اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سرقت از امامزاده دو خاتون صحت ندارد/مصالح نامناسب و سرما، علت جدا شدن کاشی‌ها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: کاشی‌های امامزاده دو خاتون سرقت نشده و استفاده از مصالح نامناسب علت بلند شدن و شکستن این کاشی‌ها بوده است.

سرقت از امامزاده دو خاتون صحت ندارد/مصالح نامناسب و سرما، علت جدا شدن کاشی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرکرد، به دنبال عکس منتشر شده از امامزاده دو خاتون شهرکرد مبنی بر سرقت کاشی‌های این امامزاده در فضای مجازی، صحت این خبر را از مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری جویا شدیم که پاسخ را در ادامه می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام حسن امیری، امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: ۱۲ سال پیش ۱۷ کاشی از کاشی‌های قدیمی درب ورودی امامزاده به سرقت رفته بود و از آن سال تا کنون سرقتی رخ نداده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری یکی از دلایل کنده شدن کاشی‌ها را استفاده نامناسب از مصالح دانست و افزود: همانگونه که از بقای ساختمان پیداست برای چسباندن کاشی‌ها به جای سیمان از گچ استفاده شده و همین امر سبب شده تا کاشی‌ها به مرور زمان به علت سرما بلند شوند و حتی منجر به شکسته شدن تعدادی از آن‌ها نیز شده است.

وی بیان کرد: تا اردیبهشت ماه سال ۹۸ حفظ، نگهداری و مرمت فضای بیرونی امامزاده بر عهده میراث فرهنگی بود که چندین بار مکاتباتی برای دقت در نگهداری این مجموعه با این اداره انجام گرفت اما اقدامی صورت نگرفت و از خرداد همان سال مأموریت نگهداری از فضای بیرونی امامزاده بر عهده اوقاف قرار گرفت اما بودجه‌ای که تا کنون برای این امر به اداره میراث فرهنگی تخصیص داده می‌شد به اوقاف انتقال داده نشده است لذا با این شرایط امامزاده و کمبود بودجه مرمت این فضا در توان ما نیست.

امیری گفت: تنها کاری که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که کاشی‌هایی که به علت سرما بلند شده‌اند را جمع‌آوری و در دفتر امامزاده نگهداری کنیم تا از سرقت و شکسته شدن آن‌ها جلوگیری شود و به همت هیئت امناء و میراث فرهنگی بودجه لازم به این مجموعه تخصیص یابد.

مدیرکل اوقاف استان اظهار کرد: متأسفانه علاوه بر کاشی‌های فضای بیرونی، بنای امامزاده نیز ضعیف و قدیمی است و هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد که همت شهرداری و میراث فرهنگی را می‌طلبد تا در حفظ این بنا که یکی از شاخص‌های فرهنگی و معنوی استان است ما را یاری نمایند.

وی در پایان گفت: مکاتباتی با برنامه بودجه استان و نمایندگان مجلس صورت گرفته تا همتی صورت گیرد و این ایراد بزرگ که از سال‌های گذشته با درست استفاده نکردن از مصالح و عدم توجه در حفظ و نگهداری این میراث گرانبها رخ داده است جبران شود هرچند کاشی‌های این مکان قیمت چندانی برای سرقت و فروش ندارند اما چون تاریخ این بنای قدیمی را روایت می‌کنند برای ما ارزشمند است.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول