اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

دخالت بیش از حد دولت در اداره خودروسازی/ چرا ۵۰۰ میلیون یورو اتوبوس دست دوم وارد کنیم؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت بیشتر از سهم‌اش در اداره خودروسازی دخالت می‌کند.

دخالت بیش از حد دولت در اداره خودروسازی/ چرا ۵۰۰ میلیون یورو اتوبوس دست دوم وارد کنیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به غیر عقلانی بودن برخی از مجازات‌ها برای فعالان اقتصادی اظهار کرد: ما بعد از انتخاب شدن برنامه‌هایی را شروع کردیم و بعضی از تجربیات هم از گذشته داشتیم چون دوره سومی است که در مجلس خدمت می‌کنم و در بقیه سال‌ها هم در همین کمیسیون صنایع و معادن فعالیت داشتم.

وی گفت: ما یک جلسه‌ای خدمت آیت‌الله رئیسی رفتیم و از قبل هم یک طرحی داشتیم که با ایشان مطرح کنیم، در آنجا ما دو مطلب را با ایشان در میان گذاشتیم و برای آن کمک خواستیم، اول اینکه هیچ واحد تولیدی و خدمات وابسته‌ای به خاطر مسائلی مثل بیمه، مالیات، مشکلات بانکی و غیره مجازات نشود و کارخانه او تعطیل نگردد، بند دوم هم این بود که هیچ فعال اقتصادی بازداشت نشود، به غیر از جرائم خاص برای بقیه جرائم در حوزه اقتصادی بستن یک واحد تولیدی به هیچ وجه عقلانی نیست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: هنوز حدوداً ۱۵ تا ۲۰ درصد از واحدهای تولیدی ما دچار مشکل‌های قضایی این چنینی هستند، ما باید طوری عمل کنیم که برای هر مجازاتی که می‌خواهیم انجام دهیم به سمت منافع ملی ما باشد، وقتی کارخانه‌ای تعطیل می‌شود هیچ نفعی را برای هیچکس نمی‌شود متصور شد، بعد از آن آمدیم گفتم مجازات‌ها هم باید به گونه‌ای دیگر باشد، مثلاً فرد مجبور شود یک کارخانه دیگر ایجاد کند.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: آیت الله رئیسی از این موارد استقبال کردند و دو روز بعد از آن جلسه، این موارد را بخشنامه کردند و ما الان درحال فرستادن این طرح به صحن هستیم زیرا برای انجام آن حتماً باید قانون وجود داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در دنیا دولت‌ها این‌قدر دخالت ندارند، در ایران دخالت دولت در صنعت بسیار زیاد است، خوب است این را عرض کنم که بسیاری از واحدهایی که دارای برنامه‌ریزی قوی بودند اتفاقاً در شرایط تحریم رشد خوبی داشتند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید ببینیم مشکلات از کجا نشأت می‌گیرد، چراکه تمام قوانین بالادستی ما در جهت حمایت از بخش خصوصی است اما دخالت‌های دولتی مشکلات را ایجاد می‌کند.

اکبری تالارپشتی در رابطه با کارخانه نساجی شماره دو قائم شهر اظهار کرد: ما برای این کارخانه یک سرمایه‌گذار خارجی آوردیم، سرمایه‌گذار خارجی هم داشت کار می‌کرد، بعد از اینکه مجلس نهم لطف کردند ما را انتخاب نکردند، بعد از آن آسیب دید.

وی با تأکید بر اینکه تمام ماشین آلاتی که درحال کار کردن در دو کارخانه نساجی قائم شهر هستند در زمان نمایندگی خودشان آمده است، افزود: سرمایه‌گذاری هم که ما آورده بودیم به دلیل اینکه نماینده بعدی تهدید کرد اگر بیاید ممنوع الخروج می‌شود، جمع کرد و رفت، البته اینطور به ما گفتند و درست و غلط بودن آن را نمی‌دانم.

رئیس کمیسیون صنایع اضافه کرد: ما دو کارخانه نساجی در قائم شهر داشتیم که یکی را شماره یک می‌گویند که مالکیت آن را دادند دست شهرداری که وضعیت خیلی خوب و برنامه قوی ندارد، یکی هم نساجی مازندران است که شماره دو آنکه درحال راه افتادن بود تعطیل شد و زمین آن صاف شد و آن زمین‌ها را هم تقسیم کردند.

اکبری تالارپشتی تأکید کرد: ما در مجلس فقط انتقاد نمی‌کنیم، به طور مثال شهریورماه که یک اطلاعاتی از کارخانه‌هایی مثل شهاب خودرو، ایران خودرو، دیزل و سایپا دیزل ‌رسیده بود برای بازدید رفتم که متوجه شدم وضعیت خوبی نداشتند و تقریباً خاک می‌خوردند، چیزی که ما شنیدیم این است که آقایان دوماه به آخر سال می‌گویند ما خودرو سنگین مثل اتوبوس نیاز داریم و می‌روند از خارج از کشور به شکل دست دوم وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: الان در ایران‌خودرو دیزل چهار خط اتوبوس دارد کار می‌کند همچنین کشنده قوی تولید می‌کند، بعد از آن بازدید جلسات زیادی برگزار شد و در نتیجه شهرداری تهران زودتر از همه آمد و با این‌ها قرارداد بست و پس آن شهرداری‌های شهرهای دیگر آمدند و قرارداد بستند.

این نماینده مجلس گفت: تمام خواسته ما این است که شما بیایید قرارداد تضمین خرید بر اساس استانداردهایی که نیاز دارید با این واحدها منعقد کنید.

اکبری تالارپشتی در ادامه یادآور شد: بعد از اینکه ما در یک بازدیدی رفتیم در این کارخانه‌ها و دیدیم به اندازه کافی در این کارخانه‌ها تولید انجام شده، دو روز بعد، معاون اول رئیس جمهور مصاحبه کرد که ما در ستاد کرونا تصمیم گرفتیم تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو اتوبوس دست دوم وارد کنیم.

وی اضافه کرد: من در جلسه‌ای از آقای جهانگیری سوأل کردم، ۵۰۰ میلیون یورو تمام خطوط دیزلی ما را مجهز می‌کند، چرا می‌رویم واردات می‌کنیم؟ اما ایشان هیچ جوابی نداد، ما می‌گوئیم اصلاً پول نمی‌خواهیم، فقط قرارداد تضمین خرید می‌خواهیم، اگر با واحدهای دیزلی کشور قرارداد تضمین خرید بسته بشود اینها پاسخ می‌دهند و حتی می‌توانند صادر کنند.

رئیس کمیسیون صنایع در پایان بر حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ما درمجلس هشتم صندوق توسعه ملی را درست کردیم، راه حل این مشکلات حضور مقتدرانه بخش خصوصی است و دولت باید کنار برود، دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد سهام دارد اما ۲۰۰ درصد در مدیریت دخالت می‌کند و نمی‌گذارد اینها رقابتی بشوند، در سایپا ۱۷ درصد سهام دارد و ۲۰۰ درصد مدیریت می‌کند، حرف ما این است که شما به اندازه سهامی که دارید در اداره این شرکت‌ها دخالت کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول