اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

توانمندی فناوران به مدیریت یارانه‌های انرژی کمک می‌کند / قیمت‌ها به سمت واقعی شدن می‌رود

واقعی شدن قیمت انرژی به عوامل مختلفی بستگی دارد. هدفی که آینده صنایع بزرگ ارتباط مستقیمی به تحقق آن دارد.

توانمندی فناوران به مدیریت یارانه‌های انرژی کمک می‌کند / قیمت‌ها به سمت واقعی شدن می‌رود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که برای مدیریت صحیح یارانه‌های انرژی پیشگام شده است و این کار را در قالب یکی از پروژه‌های مهم خود دنبال می‌کند. بر همین اساس نیز طرحی جامع و کامل تحت نظارت این ستاد ارائه شده است تا همه نیازها، توانمندی‌ها و چالش‌های این حوزه شناسایی و برای ایجاد زیرساختی درست و منطقی برای آن با کمک همه بازیگران این عرصه تصمیم‌گیری شود.

این طرح با هدف اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام  و با تاکید بر کاهش یک دومی مصرف انرژی در کشور تا پایان امسال، در حال بررسی است. در این سیاست‌ها آمده است که باید هدفمندی یارانه‌ها محقق شود و قیمت انرژی در کشور به سمت واقعی شدن حرکت کند. موضوعی که تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است و به گواه آمارها، این قیمت‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه سیری صعودی یافته است.

 

 اما چرا به این اهداف نرسیدیم؟

دلایلی در این حوزه ارائه شده است که مهم‌ترین آنها عدم سرمایه‌گذاری در سطح خانوار تا کارخانه‌های بزرگ برای بهینه شدن مصرف سوخت است. دلیل دیگر را تحریم‌های فناورانه می‌دانند اینکه به دلیل بسته شدن مرزها، امکان ورود فناوری‌هایی که کارایی انرژی را بهینه می‌کنند، وجود ندارد. سومین دلیل آن نیز به دولت‌ها برمی‌گردد اینکه هیچ دولتی با نگرانی از دست دادن محبوبیت خود به این حوزه ورود نکرده و نمی‌کند. موضوعی که در بلندمدت اثرات منفی برای کشور دارد.

 

 چه باید بکنیم؟

در طرح جامع مورد حمایت ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه‌هایی برای تحقق هدف واقعی شدن قیمت انرژی در کشور ارائه شده است. راه‌هایی چون «متعادل‌سازی قیمت انواع حامل‌های انرژی»، «یکسان‌سازی قیمت نفت خام و فرآورده‌های آن با قیمت‌های مصوب خلیج فارس» و غیره.

همچنین «مناسب‌سازی قیمت گاز کشور با منابع جهانی»، «استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر»، «یکسان‌سازی قیمت برق کشور با بازار منطقه»، «تامین برق از منابع تجدیدپذیر»، «تعیین مشوق برای مصرف‌کنندگان از انرژی های تجدیدپذیر»، «امکان دسترسی به شبکه‌های برق و گاز برای همه عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان» و غیره از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

در این طرح 3 اقدام فناورانه «ارتقای بازدهی زنجیره برق»، «ارتقای بازدهی زنجیره عرضه گاز طبیعی» و «ارتقای بازدهی در منابع بزرگ انرژی‌بر» به عنوان راه‌های واقعی کردن قیمت انرژی در کشور معرفی شده است.

 

همه بازیگران حوزه انرژی دعوت هستند

مهدی شریف‌زاده دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این طرح، گفت: ستاد با برگزاری رویدادهای فناورانه و دعوت از دانشگاه‌ها، صاحبان ایده و فعالان مرتبط با حوزه انرژی تلاش می‌کند فضا را برای اجرایی شدن این طرح فراهم کند.

وی افزود: اجرایی شدن این طرح به همکاری مجلس شورای اسلامی و همه بازیگران این عرصه نیاز دارد. هم‌افزایی تلاش‌ها تاثیر مثبتی در پیشبرد درست و منطقی این طرح جامع دارد. طرحی که قرار است آینده صنایع مرتبط با انرژی را تضمین کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که توان دانش‌بنیان‌ها نیز در تحقق این هدف موثر است و ایده‌های فناورانه و خلاق آنها نیز باید به کار گرفته شود و در کنار دیگر توانمندی‌ها دیده شود

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول