اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رأی اخیر دیوان عدالت اداری برای بخش کشاورزی تبعات منفی دارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: رأی اخیر دیوان عدالت اداری درباره اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تبعات منفی زیادی در زمینهٔ تولید در عرصه کشاورزی و دام‌پروری دارد.

رأی اخیر دیوان عدالت اداری برای بخش کشاورزی تبعات منفی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر صداقت امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در  سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، برضرورت توجه نهادهای اجرایی به نقش این سازمان تأکید کرد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به لزوم توجه همه‌جانبه قانون‌گذاران به تبعات قوانین، یادآور شد: برای نمونه رأی اخیر دیوان عدالت اداری درباره اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تبعات منفی زیادی درزمینهٔ تولید در عرصه کشاورزی و دام‌پروری دارد.

وی ادامه داد: با توجه به رأی این دیوان مبنی بر ابطال بند ب دستورالعمل ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، تبصره ۴ ماده یک این قانون، از شمول خارج و تبصره یک ماده یک این قانون مورد استناد قرار می‌گیرد.

صداقت ابراز کرد: نخستین تأثیر این رأی در موضوع تغییر کاربری اراضی و مالکیت زمین ظاهر می‌شود. بر اساس این رأی، واحدهای کشاورزی و دام‌پروری، باید برای اخذ مجوز، سند شش‌دانگ ملکی ارائه کنند که بیش از ۹۰ درصد این واحدهای تولیدی در استان نیز فاقد سند ملکی برای واحد تولیدی خود هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه اجرای این مصوبه موجب آن می‌شود که امکان صدور یا حتی تمدید مجوز برای واحدهای تولیدی کشاورزی و دامی وجود نداشته باشد، تصریح کرد: تبعات این رأی به‌صورت مستقیم منجر به کاهش تولید در عرصه کشاورزی و دام‌پروری می‌شود و این موضوع با مسئله«جهش تولید» که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، منافات دارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی خراسان رضوی ابراز کرد: اجرای این مصوبه از یک‌سو موجب کاهش انگیزه تولیدکنندگان می‌شود و از سوی دیگر، موجب می‌شود تولیدکنندگانی که به دلیل اجرای این مصوبه، امکان اخذ مجوز قانونی برای آن‌ها فراهم نشده، به‌صورت غیرقانونی و به‌صورت بدون مجوز به تولید اقدام کنند که این موضوع نیز امنیت غذایی جامعه را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

صداقت با اشاره به لزوم توجه نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی به موضوعات مهم کشاورزی و دام‌پروری در استان، گفت: باوجودآنکه استان خراسان رضوی ازجمله استان‌های نخست کشور درزمینهٔ تولیدات کشاورزی و دامی به شمار می‌رود، متأسفانه هیچ‌کدام از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، برای عضویت در کمیسیون کشاورزی اعلام آمادگی نکردند و این موضوع در عدم توجه کافی به این حوزه مهم تولیدی استان، تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی  به تفاهم‌نامه‌ای که با شورای بازرگانی هلند امضا شده است اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه از دانش و تکنولوژی روز بهره‌مند می‌شویم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول