اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

بافت فرسوده جاجرم در انتظار احیا/لزوم ارائه تسهیلات ارزان قیمت

۷۹ هکتار از مساحت شهر جاجرم را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که عمده این بافت در محدوده مرکزی و قدیمی این شهر واقع‌شده است، اما ۵۸ درصد آن نیاز به احیا دارد که تا پیش از وقوع هر نوع اتفاقی، نیاز به ورود جدی مسئولین را دارد.

بافت فرسوده جاجرم در انتظار احیا/لزوم ارائه تسهیلات ارزان قیمت

به گزارش خبرنگار فارس از جاجرم، ۷۹ هکتار از مساحت شهر جاجرم را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که عمده این بافت در محدوده مرکزی و قدیمی این شهر است که ۴ هزار و ۶۹۲ نفر در آن سکونت دارند. بافت قدیمی جاجرم از محله‌هایی به نام «بازار سر محله» و «سرسنگ» تشکیل‌شده و بر اساس تحقیقات انجام‌شده قدیمی‌ترین محله‌ای است که هسته اولیه جاجرم را تشکیل می‌دهد.

طبق آمار، ۴۲ درصد بافت فرسوده جاجرم جوان‌سازی شده است اما افزایش قیمت مصالح برای نوسازی ازجمله عواملی است که باعث شده برخی صاحبان منازل فرسوده کمتر به دنبال نوسازی باشند.

تسهیلات بانکی اندک

یکی از شهروندان جاجرمی گفت: بافت فرسوده جاجرم بیشتر در مرکز شهر و در نزدیکی بناهای تاریخی قرارگرفته که نوسازی این بافت به حوزه گردشگری بسیار کمک می‌کند.

صدقی ادامه داد: نوسازی بافت فرسوده علاوه بر کمک به حوزه گردشگری در زیباسازی چهره شهر و امنیت ساکنان این بافت مؤثر است.

او اظهار داشت: البته ناتوانی در پرداخت اقساط تسهیلات نوسازی نیز موجب کند شدن، عملیات نوسازی بافت فرسوده می‌شود زیرا، وضعیت مالی مردم خوب نیست و نمی‌توانند حتی این اقساط را نیز پرداخت کنند.

البته او به نکته دیگری نیز اشاره کرد، به گفته این شهروند جاجرمی میزان تسهیلات کنونی ساخت و نوسازی مسکن کفاف احداث را نمی‌دهد، زیرا هرروز قیمت مصالح تغییر می‌کند و روند افزایشی دارد.

 یکی دیگر از شهروندان جاجرمی نیز گفت: خانه‌ام در منطقه بافت فرسوده قرار دارد و بسیار نیز راغب به نوسازی و به سازی آن هستم اما با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، توانایی لازم را برای مقاوم‌سازی یا نوسازی آن ندارم.

محمد پور افزود: تسهیلاتی برای نوسازی منازل فرسوده در نظر گرفته‌شده اما در شرایط اقتصادی کنونی، توان بازپرداخت تسهیلات را ندارم زیرا کشاورز و در نیمی از سال بیکار هستم.

سود بالای تسهیلات بانکی

محمدی یکی دیگر از شهروندان جاجرمی تسهیلات بانکی با سود بالا را یکی از دلایل کند بودن نوسازی بافت‌های فرسوده می‌داند و اضافه کرد: با توجه به این‌که اشتغال کم شده است و  برخی مردم هم  درآمد خاصی ندارند امکان نوسازی منازل در این بافت بدون حمایت دولت ممکن نیست.

۵۸درصد مردم، محروم از نوسازی

در همین خصوص شهردار جاجرم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بافت فرسوده جاجرم در نقاطی همچون حدفاصل میدان ولی‌عصر(عج)، انتهای خیابان مصطفی خمینی، انتهای خیابان ۱۵ خرداد جنوبی، انتهای خیابان مصلی، انتهای خیابان ۱۵ خرداد شمالی، نیمی از خیابان شهید باهنر و خیابان شهید بهشتی تا ابتدای خیابان شهید بهشتی۷ قرار دارد و ۴هزار و ۶۹۲ نفر در آن ساکن هستند.

محمدمهدی پهلوان افزود: بافت فرسوده شهر در مساحت ۷۹ هکتار  و حدود ۴۲ درصد آن نوسازی شده است.

وی تصریح کرد: در صدور پروانه، تخفیف ۵۰ درصدی توسط شهرداری اعمال می‌شود و اگر از طریق راه و شهرسازی تسهیلات با سود کمتر داده شود احتمالاً مردم از نوسازی استقبال می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: شهرداری نمی‌تواند مردم را مجبور به تخریب بنا کند چون شرایط ساخت ازلحاظ هزینه بسیار سخت شده و مردم توان ساخت ندارند.

پهلوان با اشاره به این‌که به نوسازی حدود ۳۰ درصد بافت قدیمی نیاز داریم، ادامه داد: وضعیت بناها به صورتی نیست که امکان اسکان در آن‌ها نباشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول