اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

تفاهم‌نامه ساخت مدرسه عشایری با سپاه و بنیاد برکت/ نگرانی بابت 4 استان در زمینه کمبود فضای آموزشی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از امضای تفاهم‌نامه ساخت مدرسه عشایری با سپاه و بنیاد برکت خبر داد و گفت: طی 20 سال اخیر بیش از 130 هزار کلاس درس توسط خیرین یا با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و دولت احداث شده است؛ به عبارت دیگر 30 درصد مدارس کشور توسط خیرین احداث شده است.

تفاهم‌نامه ساخت مدرسه عشایری با سپاه و بنیاد برکت/ نگرانی بابت 4 استان در زمینه کمبود فضای آموزشی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور که با هدف تکریم از 1000 خیر مدرسه ساز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۶ تا کنون، خیرین بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان در موضوع  مدرسه‌سازی مشارکت کردند که در سال ۹۹ به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است؛ این اعداد و ارقام توسط ۳۰ هزار نفر از خیرین در سامانه خیرین ثبت شده  است البته با تعریف طرح آجر به آجر در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش امسال این توفیق را داشته‌ایم که با کمک‌های خرد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در موضوع  مدرسه سازی مشارکت کنند.

وی با اشاره به اختصاص ۲۳۵۰ میلیارد تومان در پروژه‌های مشارکتی توسط دولت، گفت: از سال ۹۶ تا کنون اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش بیش از ۶ برابر رشد داشته است و سهم اعتبارات مدرسه سازی از  ۱.۵ درصد در سال ۹۶ به حدود ۵ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

* بیش از ۱۴۵ هزار کلاس درس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز شدند

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ شاهد کاهش مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی از حدود ۳۰ درصد به ۱۹.۵ درصد هستیم یعنی کاهش بیش از ۱۰ درصدی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را داریم و شاهد این موضوع زلزله اخیر شهرستان سی سخت کهگیلویه و بویراحمد است که از ۱۶۰ مدرسه که در معرض خطر زلزله قرار گرفتند، ۶  مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی کامل است که البته قبلا سه مدرسه جدید را به جای مدارس قدیمی ساخته بودیم اما همکاران ما در استان، این مدارس قدیمی را تخریب نکرده بودند و ترجیح داده بودند که استفاده کنند که مثلا یکی از مدارس در اجاره دانشگاه پیام نور سی سخت بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۴۵ هزار کلاس درس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد مجهز شدند و ما سالانه رشد ۲.۵ برابری اعتبارات استانداردسازی سیستم های گرمایشی را شاهد بودیم، اظهار کرد: اعتبارات استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی از سال ۹۷ تا لایحه بودجه ۱۴۰۰، هر ساله ۲.۵ برابر شده است و امروز کمتر دغدغه مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را داریم و کمتر از قبل نگران مدارس دارای بخاری نفتی هستیم و در همه مدارسی که زیرساخت های لازم را برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی داشتند، بخاری نفتی جمع شده است و اگر هم هنوز بخاری نفتی در مدارس کشور وجود دارد بابت مناطقی است که زیرساختی برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی آن نیست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: دغدغه ما امروز سرانه پایین فضای آموزشی استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و تهران است. میانگین سرانه فضاهای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است که چهار استان نامبرده زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی قرار دارند و باید تلاش کنیم در ایام پیش رو نسبت به استاندارد کردن این عدد و بالا بردن سرانه این استان‌ها اقدام کنیم که خوشبختانه با تعریف ردیف ویژه‌ای برای این استان‌ها در بودجه تا حدودی نگرانی‌های ما در سال‌های آینده برطرف خواهد شد.

وی افزود: در سال ۹۵ برای اولین بار یک ردیفی را برای سیستان و بلوچستان ایجاد کردند که اعتبار این طرح ۲۵ میلیارد تومان بود که امسال در لایحه به ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده  است و ویژه استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، کرمان و هرمزگان هم ردیف ویژه‌ای با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که امیدواریم این اعتبار در مجلس رشد بیشتری داشته باشد و بتوانیم مسائل این استان‌ها را حل کنیم.

* تفاهم‌نامه ساخت مدرسه عشایری با سپاه و بنیاد برکت 

رخشانی‌مهر گفت: دغدغه دیگر ما مدارس مناطق عشایری با جمعیت پایین است؛ مدارسی که جمعیت دانش‌آموزی زیر ۲۰ نفر دارند و در ایام مختلف جمعیتشان متفاوت است. ولی با توجه به اینکه استانداردها را در سیستم گرمایشی ارتقا داریم و در مدارس نیازمند تخریب و بازسازی بهبود بخشیدیم، افکار عمومی از ما مطالبه می کنند که استانداردها را در مدارس عشایری هم بهبود ببخشیم. امروز افتخار ماست که در مناطق عشایری با چادر و کانکس و گاها مدارس سنگی که مصالح مرسوم آنجاست، مسأله عدالت آموزشی را برطرف کردیم اما باید ارتقا دهیم. دیگر از ما کسی نمی پذیرد که با مدرسه سنگی و چادر، مسأله مدارس عشایری را حل کنیم.

وی افزود: یک فراخوان برای مجموعه‌های دانشگاهی و نخبگان علمی منتشر کردیم و خواهش کردیم که به ما پیشنهاد دهند ویژه این مدارس چه کنیم. یکی از محورهای همایش ۱۰ ساله «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» نیز که امسال برگزار می‌شود موضوع مدارس عشایری است. 

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: با بنیاد برکت توافق کردیم  که احتمالا طی اسفند ماه تفاهم ساخت ۱۰۰۰ کلاس درس در مناطق عشایری را مبادله خواهیم کرد اما با سیستم‌های نوینی از مراکز دانشگاهی و مجموعه‌ای که کار علمی در ستاد اجرایی فرمان امام انجام می‌دهند، کار می‌کنیم.

وی افزود: همچنین اخیرا تفاهم نامه ای را برای ساخت ۱۰۰ کلاس درس در مناطق عشایری سیستان و بلوچستان با سپاه در مناطق صعب العبور مبادله کردیم؛ مناطقی که برای پیمانکاران ما امکان حضور در آن مناطق نیست و ساخت مدارس دو یا سه کلاسه در نقاط مرزی نمی صرفد اما با توجه به اینکه سپاه این امکانات را دارد و در آن مناطق مستقر است، در قالب تفاهم نامه بردیم و به زودی عملیات ساخت این پروژه ها نیز شروع می شود.

رخشانی‌مهر اضافه کرد: مسأله ما در مناطق عشایری بیشتر در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری خواهد بود و ان‌شاءالله مسأله آنها را از روی میز برداریم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول