اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

مدرسه تنها یک سازه نیست/ تصویر آینده در مدرسه ساخته می شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تصویر آینده در مدرسه ساخته می شود، گفت: مدرسه تنها یک سازه نیست بلکه یک سازوکار است.

مدرسه تنها یک سازه نیست/ تصویر آینده در مدرسه ساخته می شود

خبرگزاری فارس ـ مجید حاجی: محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور که با هدف تکریم از 1000 خیر مدرسه ساز کشور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: صمیمانه از تمام تلاش و کوشش خیرین تشکر می‌کنم و به موقعیت آنان غبطه می‌خورم؛ هر وقت که در نشست خیرین شرکت می‌کنم در برابر عظمت خیرین کرنش می‌کنم و ستایشگر این حجم از عظمت، بزرگی و روح بلند و نورانی این عزیزان هستم.

وی ادامه داد: همه ما می‌خواهیم که بچه‌هایمان شاد، پایدار و سرزنده باشند؛ همه ما علاقه‌مند هستیم که بچه‌های ما فعال و با نشاط باشند و می‌خواهیم سالم، سرحال، عزیز، توانمند و مستقل باشند؛ دوست داریم نوردیدگان ما آینده باشکوهی داشته باشند و خوب و راحت زندگی کنند، همچنین از سلامتی جسمی و روانی برخوردار باشند؛ دلمان می‌خواهد بچه های‌مان، ایمان و باور داشته باشند و توانایی محافظت از ارزش‌ها را داشته باشند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: دلمان می‌خواهد اخلاق فرزندانمان، نیکو و حسنه باشد و دوست داریم در در برابر سختی‌ها مقاوم باشند، همچنین فرزندان ما توانایی حل مسائل خود را داشته باشند. زیرا دنیایی که آنها در آن زندگی می‌کنند پر از پیچیدگی ها و دشواری هاست پس آنها توانایی حل و هضم مسائل و مشکلات را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه دوست داریم بچه‌های مان بتوانند عنصر موثری برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، باشند و دوست داریم خلاق و سرآمد باشند، گفت: در حقیقت بچه‌های ما جگرگوشه های‌مان هستند و زندگی و آینده آنها برای همه ما حتی بیشتر از آن چیزی که زندگی خودمان برای‌ما مهم است، اهمیت دارد؛ ما بیش از آن چیزی که برای خودمان طلب کردیم، برای بچه‌هایمان آرزو می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: من پاسخ می‌دهم که کجا باید سراغ این آرزوهای دست یافتنی رفت؛ آنجا، مدرسه است؛ مدرسه نه یک مکان که یک امکان است؛ یک ظرفیت است. مدرسه محیط مناسبی برای پیگیری همه این هدف‌های بلند است و بیشتر از هر عامل دیگری مدرسه است که مناسب‌ترین فرصت را برای تحقق این خواسته‌ها فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه مدرسه است که دانش‌آموزان را در بهترین دوره زندگی از حیث سرعت، عمق و ماندگاری و کیفیت یادگیری، در درون خود در آغوش می‌گیرد، گفت: به تعبیر حضرت امام(ره)، مدرسه کارخانه انسان سازی است؛ تمام بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات که کارهای با ارزش انجام می‌دهند برای انسان کار می کنند اما مدرسه، خود انسان را بارور می‌‌کند؛ مدرسه، انسان را توانمند و فعال می‌کند.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه مدرسه است که به انسان شکل می‌دهد و جان و روان را قوت و نیرو می بخشد، گفت: اصلی ترین شاخصه سرآمدی و تعالی یک جمعیت و کشور، آدم های با کیفیت هستند و اگر بخواهیم آینده یک جامعه را در نظر بگیریم به میزان آدم‌های با کیفیتش، آینده درخشان تری را می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد و مدرسه اصلی‌ترین نهاد توانمندسازی است.

وی افزود: مدرسه یک بنای معماری نیست؛ هر چند که یک بنای معماری هم هست بلکه معماری شخصیت و هویت کودکان و نوجوانان را مدرسه انجام می‌دهد. مدرسه تنها یک سازه نیست بلکه یک سازوکار است. سازوکار برای سامان دادن به ارتباطات آدم‌ها و برای ترکیب شدن آدم‌ها با یکدیگر است. بذر تقویت و توسعه همکاری، همدلی، هماهنگی، انسجام‌، همبستگی، مشارکت، در مدرسه کاشته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه ترکیبی از سنگ، گچ، آهک، آهن و چوب نیست بلکه مدرسه نقطه تقویت اجتماعی است، ادامه داد: مدرسه عرصه پیوند آدم‌هاست. مدرسه عرصه امتزاج ادراک هاست و مدرسه جایگاه تبادل یافته‌هاست. مدرسه حلقه انتهایی نظام تعلیم و تربیت است و همه آنچه بیرون از مدرسه است، طفیل هستی مدرسه هستند و همه در کار هستند تا مدرسه جان بگیرد و کار کند؛ هرچقدر مدرسه شکوهمند تر کار کند، جامعه شکوهمند تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: گفتم به خیرین غبطه می خورم چون که خیرین مدرسه‌ساز انسان‌های دوراندیش و زیرکی هستند. انتخاب آنها حرف ندارد دست روی نقطه مهمی گذاشتند. در کجا و چگونه می‌توان تا این حد تأثیرگذار بود در کجا می توان چنین سفره پر رزق و روزی و پر برکتی را گشود و در کجا می توان چنین سازه پایداری را بنا نهاد؛ در کجا می‌توان در یاد و خاطره آدم‌ها برقرار بود.

حاجی‌میرزایی افزود: همه ما نمی دانیم در دوره‌ای که درس می خواندیم چه کسی وزیر آموزش و پرورش بوده است و خیلی اهمیتی ندارد اما می دانیم کجا درس خواندیم و در کدام مدرسه و با کدام معلم است. آن، یک جایگاهی است که برای همیشه در ذهن ما به عنوان یک جایگاه رفیع شکل می گیرد. در حقیقت با آجر به آجر مدرسه که آجرها روی هم قرار می گیرند، تنها این دیوارها نیست که بالا می‌رود بلکه هویت و شخصیت کودکان و نوجوانان شکل می‌گیرد و کامل می‌شود و آینده ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: تصویر آینده در مدرسه ساخته می شود و اصلاح اجتماعی در مدرسه بنیان نهاده می‌شود. حقیقت اصلاحات اجتماعی در مدرسه است. بزرگترین مصلحان اجتماعی، آنهایی هستند که بر مدرسه تمرکز کردند. 

وی ادامه داد: آنچه گفتم همه مأموریت‌های یک مدرسه است و همه تلاش‌های ما در آموزش و پرورش، شتاب بخشیدن به مدرسه‌ای در این تراز است؛ مدرسه‌ای که این کارکرد و توانایی را داشته باشد. خیرین بزرگوار در این مسیر کارهای بزرگ و سترگی انجام دادند. اینکه ۳۰ درصد چیزی که ساخته شده به وسیله خیرین ساخته شده است، اینکه در این ۸ سال اخیر، سهم خیرین چه در مدارس مشارکتی بیش از ۴۰ درصد و در مدارسی که خودشان ساختند قریب به ۲۰ درصد است نشان می دهد خیرین وزن مهمی در آموزش و پرورش دارند.

وزیر آموزش و پرورش افزود:  ما امسال، یک طرحی را آغاز کردیم با این هدف که همه مردم ایران در ساخت مدرسه مشارکت کنند. ما می‌گوییم حق همه آحاد جامعه است که در ساخت جامعه خود مشارکت داشته باشند. وقتی مردم در تأمین یک آجر مدرسه سهیم می‌شوند حس بهتری نسبت به آن مکان پیدا می کنند و پیوند بیشتری با آن مکان دارند. اصلا مهم نیست که چقدر پول می دهند. مهم این است که همه جمعیت ایران مدرسه‌ساز باشند. انسانی که مدرسه‌ساز باشد، درک روشن و عمیق‌تری از کارکردهای مدرسه و نقش عظیم و والای مدرسه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هرجا که در تنگنا قرار گرفتیم راهگشا بودند هرجا به کمک دعوتشان کردیم پیشگام بودند و افتخار می کنیم در جامعه‌ای تنفس می کنیم و با آدم‌هایی رفت و آمد می کنیم که بزرگ می اندیشند. ان‌شاءالله این روحیه های بلند و والا، روز به روز در فرون باشد.

* ابتکار: خیرین موضوع عدالت جنسیتی را در نظر بگیرند

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور نیز در این مراسم، اظهار کرد: از تلاش و همراهی خیرین و فعالان که برای توسعه علم و دانش کودکان این سرزمین تلاش می‌کنند، سپاسگزاری می‌کنم و اقدامات شما خیرین بسیار ارزنده است. از کار خوبی که هر سال وزارت آموزش و پرورش برای قدردانی از خیرین انجام می دهد و امسال هم هزار خیر را تکریم می‌کنند، سپاسگزارم.

وی افزود: تجلیل از خیرین، مناسبت بسیار مهمی است زیرا تشکر از مخلوق، در واقع تشکر از خالق است و اگر از مخلوق و کارهای ارزشمندی که در جامعه صورت می گیرد به ویژه در این شرایط که دلایل زیادی هم برای مشکلات، ناامیدی و دشواری پیش رو داریم، این تکریم و قدردانی از زحمات، خودش منشا امید، انرژی مثبت و رویش های نوینی است که بسیار می تواند آینده را روشن و مسیر را ترسیم و تعریف کند.

ابتکار اضافه کرد: مدرسه سازی اتفاق مهمی است و امیدوارم این تکریم باعث شود این کار خیر، توسعه، وسعت و عمق بیشتری یابد و ثمرات و برکاتش برای این کشور و آیندگان باقی بماند.

وی با بیان اینکه موضوع مدرسه سازی را با هوشمندسازی نظام آموزش کشور بیشتر سازگار کنیم، گفت: یعنی آن نگاه سنتی، خیلی نگاه خوبی است که بخواهیم مدرسه را به عنوان یک معماری، ساختاری و سازه بسازیم ولی امروز هوشمندسازی مدارس و دسترسی دانش‌آموزان به آموزش مجازی یا همان تبلت، اتفاق خیلی مهمی است و این را در فعالیت‌های خیرین  و برنامه‌ها حتما لحاظ کردید و بنده فقط خواستم بیشتر توجه دهم تا دقت بیشتری داشته باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در موضوع توجه به خود خیرین توسط وزارت آموزش و پرورش است که این برنامه یک نمونه است اما در بعضی موارد می توان راهکارهای نوین و خلاقانه ای را داشت تا از کار و فعالیت خیرین در خود آن مدرسه هم بیشتر نمود داشته باشد و قدردانی شود مثلاً نام مدرسه در یک جایی ممکن است به اسم خیر باشد.

وی اضافه کرد: در داخل مدرسه در یکی از کشورهای همسایه دیده بودم که در کل سازه، آجرهایی بود که به نام خیرین بود و در تک‌تک سنگ‌ها، نام یک خیر بود. شاید تابلو را بعد از چند سالی بردارند، نمونه هایی را داشتیم در این دولت نه قبلا که کلا تابلوی خیر را برداشته بودند اما اگر نام خیر روی سازه کار شود، ماندگار می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه خیرین موضوع عدالت جنسیتی را در نظر بگیرند، گفت: زمانی که خیرین  برای توسعه، ساخت، هوشمندسازی و آجر به آجر فعالیت می‌کنند، عدالت جنسیتی را در نظر بگیرند و به سهم مساوی که دختران ما در آموزش باید برخوردار باشند، توجه کنند. سیاست و رویکردی که در دولت دوازدهم تحقق یافته، موضوع عدالت جنسیتی است و در برنامه ریزی های ملی وارد شده و در حال حاضر مورد توجه دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش در برنامه‌ها هم است تا به مفهوم واقعی عدالت جنسیتی در دسترسی به خدمات آموزشی محقق شود.

وی تصریح کرد: نباید دختر و پسر بازمانده از تحصیل و مخصوصا ترک تحصیل دختران را داشته باشیم و باید به طور ویژه مورد توجه خیرین مدرسه ساز باشد البته ایران در آموزش دختران پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و وقتی با شاخص های بین المللی مقایسه می کنند، نرخ رشد و پیشرفت ایران در عرصه آموزش دختران شدیدتر از بقیه دنیا و مخصوصا در منطقه بوده است ولی هنوز درصد کمی بازماندگی و یک درصدی ترک تحصیل در دختران داریم که طول دوره آموزش را برای دختران مقداری کوتاه می کند و ممکن است کرونا هم این مسأله را کمی  دشوارتر کند اما توجه خیرین مدرسه‌ساز به عدالت جنیسیتی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول