اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نوبخت: افزایش 58 برابری بودجه پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی/ ربیعی: مدرسه نهادی برای خیر جمعی شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه به بودجه پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی اشاره کرد و گفت: طی سال ۹۳ تا امسال، این بودجه ۵۸ برابر شد.

نوبخت: افزایش 58 برابری بودجه پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی/ ربیعی: مدرسه نهادی برای خیر جمعی شود

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، علی ربیعی سخنگوی دولت در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور که با هدف تکریم از 1000 خیر مدرسه ساز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: دوره‌هایی در تاریخ هر کشور هستند که این دوره‌ها روی سال‌های سال، سایه می‌اندازند؛ به تجربه زیستی خودم، سال‌های اخیر در تاریخ معاصر ایران، سال‌هایی روی نسل‌هاست که اگر نجنبیم، تأثیرات متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در این دوره‌های تاریخی بیش از هر دوره دیگری نیاز به با هم بودن داریم؛ نیاز به آدم‌هایی است که می‌شود به آنها اتکا کرد؛ شاید این دوره آزمونی باشد و باید جامعه‌ای را بسازیم که افراد بتوانند به درستی زندگی کنند و بر همین اساس در دولت به افرادی که کشانه اخلاق در جامعه می‌شوند، توجه می‌شود.

ربیعی اضافه کرد: شخصا معتقدم در این سال‌هایی که زندگی کردم، نیازمند میانجی‌های اجتماعی و آدم‌هایی هستیم که سایه‌سار دیگران شوند و در این مقطع بیش از هر دوره دیگری نیاز داریم؛ نباید بگذاریم آدم‌ها به هم تنه بزنند و رد شوند. آدم‌هایی نیاز داریم که پل شوند و برای دیگران درس آموزی کنند.

وی به خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و افزود: به نظرم نهادهای میانجی و اجتماعی، همین‌ها که امروز در اینجا جمع شدند، نیاز امروز ما هست و بچه‌های‌مان در آینده به وجود این میانجی‌ها نیازمند هستند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سال ۹۲ تعداد ۴۳۰۰ خیریه بهزیستی داشتیم و خوشحالم که امروز به ۹۸۰۰ سمن رسیده است؛ ۶۸۰۰ مجوز فقط وزارت کشور داده است همچنین سازمان ورزش و جوانان و دستگاه‌های دیگر نیز مجوز دادند و در حال حاضر ۲۲ هزار تشکل داریم که هر کدام می‌توانند یک نشانه محبت، مهربانی و خیر جمعی در جامعه شوند.

وی تأکید کرد: فکر می کنم اگر کاری کنیم که هر ایرانی کشانه خیر جمعی شود و یک جامعه مهربان سایه‌سار درست کنیم، آنروز موفق شدیم و بر همین اساس تلاش زیادی کردیم تا موانع تشکل‌ها را کم کنیم و کمک کنیم زیرا معتقدیم که خیر جمعی را باید در طیفی بزرگ بیابیم.

ربیعی به بیان خاطره‌ای از پدرش پرداخت و گفت: مرحوم پدرم کارگر بود و وضع مالی ما اصلا خوب نبود، به سختی می گذشت و از دهم، پانزدهم همیشه بدهکار بودیم. ولی هر وقت فقیر به درب خانه‌مان می آمد، پدرم از قند و چای خانه، سهمی بر می داشت و کسی بی‌سهم از درب خانه نمی رفت.

وی افزود: مدرسه‌سازها کشانه خیر جمعی هستند؛ نهضت مدرسه‌سازی و خیرین مدرسه‌ساز، اولین جریانی بودند که خیرین در حوزه‌های مختلف را راه انداختند و ما باید کاری کنیم با لبخند، همه آدم‌ها و ایرانی‌ها خیر جمعی کنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مثلا معلم دو ساعت وقتش را به دانش‌آموزان معلول و ناتوان، ریاضی درس دهد یا ماشین خودمان از خانه سالمندان اجازه بگیریم و چند نفر را در شهر بگردانیم. خیر جمعی و گسترده زیادی می‌توان تعریف کرد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش و مدرسه مهد تربیت است و امیدوار هستم، خیر جمعی را در مدرسه تجربه کنیم و مدرسه نهادی برای خیر جمعی شود.

* افزایش 58 برابری بودجه پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: با وجود روزهای پرکاری که همه شما خبر دارید که درگیر بودجه سال ۱۴۰۰ هستم و تقریبا همه جلسات و حتی گاهی اوقات جلسه ستاد اقتصادی دولت را توفیق حضور ندارم، مقید شدم برای دقایقی شرفیاب شوم و این پیام را عرض کنم که در کنار عزیزان هستم و از خیرین بزرگوار، ارزنده، گرانسنگ مدرسه‌ساز باید قدردان باشم از اینکه سازمان برنامه و بودجه و دولت را  برای تحرک و پیشرفت در راستای مدرسه‌سازی به یک موتور جت وصل کردند.

وی به بودجه پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی اشاره کرد و ادامه داد: طی سال ۹۳ تا این زمان، بودجه ما ۵۸ برابر شد یعنی از چیزی حدود ۴۰ میلیارد تومان که سال ۹۳ بود به ۲۳۵۰ میلیارد تومان رسید که ۱۰۰ درصد هم پرداخت شد و جالب اینکه از نظر ابلاغیه ۱۱۸ درصد تلقی می شود؛ به ویژه نسبت به سال گذشته می‌توانیم بگوییم ۲.۳ برابر شد.

نوبخت افزود: این اتفاق نبود و نیست الا آن تحرک، اخلاص و انرژی مثبتی که خیرین مدرسه‌ساز به دولت و سازمان برنامه و بودجه دادند؛ از این جهت خدا را شاکرم که این رکورد با همت شما در بودجه‌های سنواتی گذاشته شد و سال آینده هم از این کمتر نخواهد بود و بیشتر هم خواهد شد.

وی ادامه داد: با دوستان جلسه ویژه خواهم گذاشت و طوری طراحی می کنیم که بتوانیم ان‌شاءالله در ماه‌ نخست سال آینده، یک تحرک قابل توجهی به ساخت و ساز این مدارس دهیم و آنچه که احیانا دغدغه و نگرانی عزیزان هست، برطرف شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بنابراین به دلیل سابقه و کار ارزشمند و خاطره خوب و ابتکاری که خیرین مدرسه ساز انجام دادند و توانستند دولت و سازمان برنامه و بودجه را با تمام سختی‌ها، منعطف کرده و با خود همراه کنند، به آنها تبریک گفته و ان‌شاءالله اجر و مزد و زحماتشان را از خداوند دریافت کنند. 

وی اضافه کرد: ضمن تقدیس خدمات همه آحاد خیرین برای این کار مهم که انجام می‌دهند، از دوست سفرکرده‌ ام آقای دکتر حافظی به نیکی یاد کنم که در قلب ما هست و همچنانکه شما در قلب ما خواهید بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول