اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

از مدرسه‌سازی سخنگوی دولت به یاد فرزند مرحومش تا رونمایی از تندیس حاج اکبر

بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور در این روزهای کرونایی با تعداد اندکی مهمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و در این مراسم از تندیس حاج اکبر ابراهیمی رونمایی شد.

از مدرسه‌سازی سخنگوی دولت به یاد فرزند مرحومش تا رونمایی از تندیس حاج اکبر

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: جایش در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خیلی خالی بود؛ آنقدر با هیجان و گیرا از اثرات کار خیر مدرسه‌سازی صحبت می‌کرد که کمتر کسی در آن جلسه، برای ساخت مدرسه پیشقدم نمی‌شد. آری جای محمدرضا حافظی خالی بود اما هم نامش جاودان بود و هم کتابش رونمایی شد.

بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور در این روزهای کرونایی با تعداد اندکی مهمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این برنامه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، علی ربیعی سخنگوی دولت، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش و مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و تعدادی از خیرین به نمایندگی از خیرین کشور حضور داشتند.

در حال حاضر در کشور جامعه خیرین مدرسه ساز به عنوان تشکل مردمی و خیریه برای مدرسه‌سازی فعال می‌کند؛ جامعه دارای 31 مجمع خیرین مدرسه‌ساز استانی و بیش از 400 مجمع شهرستانی است؛ نکته جالبت اینکه در طول 21 سال گذشته تعهدات خیرین مدرسه‌ساز رشد بسیار خوبی داشته و اکنون به 25068 میلیارد ریال رسیده است.

* فعالیت 30 هزار خیّر مدرسه‌ساز در کشور

اگر از منظر مدرسه‌سازی و تعداد کلاس درس بخواهیم به فعالیت خیرین مدرسه‌ساز کشور نگاه کنیم باید بگوییم، از مجموع حدود 500 هزار کلاس درس کشور، 134 هزار کلاس درس توسط خیرین احداث شده است و نکته جالب اینکه 17 درصد کلاس‌های درس 5 سال اخیر تماما توسط خیرین احداث شده است همچنین 49 درصد کلاس‌های درس 5 سال اخیر با مشارکت خیرین احداث شده است.

در حال حاضر تعداد خیرین مدرسه‌ساز کشور 30 هزار نفر است که از این تعداد، 69 درصد را آقایان، 17 درصد را بانوان و 14 درصد را خیرین حقوقی تشکیل می‌دهند.

اما در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور چه گذشت؟ نکته خاص این جشنواره این بود که چون شرایط کرونا بود، مقرر شد از خیرینی که در تهران هستند، تجلیل شود و خیرین هر استان با حضور مسؤولان استان به صورت سراسری تجلیل شوند.

* هیچ دانش آموزی نباید بدون مدرسه بماند

در جشنواره امسال، ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور قبل از شروع به سخنرانی‌اش طلب شادی روح محمدرضا حافظی و خیرین مدرسه‌ساز که فوت شده‌اند، از خداوند متعال خواست و به تعیین تکلیف 40 هزار کلاس درس نیمه کاره در کشور خبر داد و برای حل مشکل فضای آموزشی در کشور عنوان کرد که به 300 هزار کلاس درس جدید نیاز است.

قفلی گفت:«یک روز آقای دکتر رخشانی‌مهر اعلام کرد که ۴۰ هزار کلاس درس نیمه کاره داریم؛ این ۴۰ هزار خیلی مسأله مهمی بود. چندین سال بود که تعداد زیادی از مدارس همینطور باقی مانده بود؛ در آنجا همه ما از دکتر نوبخت تقاضا کردیم که آورده نوسازی را افزایش دهند و خوشبختانه افزایش دادند و دولت ۳۳۰ درصد آورده‌اش را اضافه کرد. خیرین ما هم باید فعالیت می‌کردند که انجام دادند و آورده خود را از یک‌هزار میلیارد به ۲۵۰۰ میلیارد افزایش دادند و در نتیجه ۴۰ هزار کلاس درس نیمه کاره تعیین تکلیف شد.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور تصریح کرد: این مسأله برای ما افتخار بزرگی است که در یک جهشی، اینچنین دولت و خیرین پای کار آمدند و از همه خیرین، نهادها، ارگان‌ها و بانک‌ها که ما را یاری کردند، تشکر می‌کنم. دست تک‌تک آنها را می‌بوسم و افتخار می کنم.

وی افزود: البته هنوز مسأله  ما حل نشده و ۵۰ هزار کلاس درس دیگر نیاز داریم و البته به این میزان برای حد وسط است و اگر بخواهیم به یک حد خوبی برسیم ۳۰۰ هزار کلاس درس دیگر نیاز داریم و درخواست می کنیم  که دولت کمک کند و  کاری کنیم تا بچه های ما در شرایط مناسب و حداقل نیمه استاندارد درس بخوانند.هیچ دانش آموزی نباید بدون مدرسه بماند و این وظیفه مردم، دولت، نوسازی و آموزش و پرورش است و باید همه برای این کار تلاش کنیم.

* وصل کردن دولت به موتور جت

در این برنامه، همه مهمانانی که در ابتدای گزارش اشاره کردیم، سخنرانی کردند!  اسحاق جهانگیری در سخنرانی‌اش هم به مدرسه‌سازی و اهمیت آن اشاره کرد و هم گریزی به کرونا و تحریم زد و البته گفت که روزها و ماه‌‌های امیدوار کننده در پیش است.

اما، جهانگیری از همان افرادی بود که نام مرحوم محمدرضا حافظی را گرامی داشت و گفت: «یاد مرحوم آقای حافظی را گرامی می داریم واقعاً در عمر خودشان در این بخش کار ماندگاری انجام دادند یکی از توفیقات بنده، ارادتی بود که به ایشان داشتم؛ تقریباً در هر جلسه‌ای که ایشان دعوت می‌کرد سعی می‌کردم هر برنامه‌ای که داشتم کنسل کنم و در برنامه ایشان حضور پیدا کنم»

محمدباقر نوبخت هم ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حافظی عنوان کرد که خیرین، سازمان برنامه و بودجه و دولت را  برای تحرک و پیشرفت در راستای مدرسه‌سازی به یک موتور جت وصل کردند.

علی ربیعی به خیرجمعی اشاره کرد و از مردم خواست که سعی کنند کار خیر انجام دهند و گفت: نباید بگذاریم آدم‌ها به هم تنه بزنند و رد شوند. آدم‌هایی نیاز داریم که پل شوند و برای دیگران درس آموزی کنند.

محسن حاجی‌میرزایی از اهمیت مدرسه‌ سخن گفت و درباره خیرین هم عنوان کرد: «گفتم به خیرین غبطه می خورم چون که خیرین مدرسه‌ساز انسان‌های دوراندیش و زیرکی هستند. انتخاب آنها حرف ندارد دست روی نقطه مهمی گذاشتند. در کجا و چگونه می‌توان تا این حد تأثیرگذار بود در کجا می توان چنین سفره پر رزق و روزی و پر برکتی را گشود».

معصومه ابتکار از مسؤولان آموزش و پرورش خواست تا در تجلیل از خیرین ابتکار و خلاقیت به خرج دهند و به ذکر خاطره‌ای از یکی از مدرسه همسایگان کشور اشاره کرد و گفت: «در کل سازه، آجرهایی بود که به نام خیرین بود و در تک‌تک سنگ‌ها، نام یک خیر حک بود».

مهراله رخشانی مهر هم به ارائه آمار پرداخت و خبر داد که در طرح آجر به آجر، 700 هزار نفر مشارکت کردند.

* رونمایی از تندیس حاج اکبر ابراهیمی

داستان آن مردی که در مکه مکرمه، زیر ناودان طلا با خدای خود عهده کرده بود که 14 مدرسه بسازد را مرحوم حافظی تقریبا در تمام سخنرانی‌هایش ذکر می‌کرد و هر بار انقدر شیرین و جذاب می‌گفت که انگار برای اولین بار بود که تعریف می‌کرد.

آن مرد که از نذر 14 مدرسه شروع کرد و بعد رقم مدارسش بالا رفت و حالا پای ثابت کمک های خیر و مدرسه‌سازی است، حاج اکبر ابراهمی است. سردیس حاج اکبر ابراهیمی در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور رونمایی شد.

حاج اکبر ابراهیمی در سال ۱۳۲۳ در شهر تهران متولد شد و در دوران نوجوانی به دلیل شرایط اقتصادی خانواده و جامعه، و به منظور کمک به پدر مجبور شد وارد بازار کار شود؛ او در  ۱۷ سالگی به کار صنعتی مشغول شد و از همان دوران براساس سنت نذر، بخشی از درآمد خود را وقف امور خیریه کرد.

همچنین ثلث اموال و دارایی خود تفکیک کرد و حساب بانکی مجزایی برای آن در نظر گرفت تا تمام مبلغ و عواید و سود حاصل از آن، صرف مدرسه سازی در سراسر کشور شود. وی تاکنون بیش از ۱۱۰ مدرسه در سراسر کشور، به ویژه در استان های محروم احداث کرده است. 

* رونمایی از مجموعه کتاب‌های خیرین مدرسه‌ساز

از دیگر اتفاقات جشنواره بیست و دوم، رونمایی از 27 کتاب زندگینامه خیرین مدرسه‌ساز بود که البته 22 کتاب جدید بود و 5 کتاب مانند کتاب مرحوم حافظی در یک سال اخیر چاپ شده بود.

کتاب‌ها درباره خیرین مدرسه‌ساز ناصر قفلی، زهرا گیتی‌نژاد، اشکان تقی‌پور، سیمین صدیقیانی، برادران ذبیحی، حمدالله غضنفری، حاج رجبعلی مقدم حسین علیمرادی، محمدرضا حافظی، محمد انصاری، احمد حاجی فتحعلی، حاج مصطفی آشوری، ابوطالب باقری، گوهرتاج ترابی‌زاده، حاج محمد ملایری، سید‌هادی موجانی، محمدرضا امامی، اکبر ابراهیمی، سید محمد طالب‌زاده، غلامرضا والی زاده، مجید عبدخدایی، رضا گل نراقی، حسنعلی علیپور، حسن صراف‌زاده، محمد خطیبی زاده، حسین عباسلو و یادگار اسفندیار بود.

* مدرسه‌سازی سخنگوی دولت به یاد فرزندش

در جشنواره خیرین، مجری برنامه از علی ربیعی به عنوان خیّر مدرسه‌ساز یاد کرد که به یاد فرزندش زنده یاد محمدجواد ربیعی در سیستان و بلوچستان در حال احداث مدرسه است.

یکی از اتفاقات این مراسم که جالب بود، نحوه تقدیر از خیرین بود؛ با توجه به تعداد زیاد مسؤولان که البته در زمان‌های مختلف هم آمدند، سه مرتبه تجلیل صورت گرفت! اما نکته جالب توجه آن، تقدیر از یک گروه یکسان در دو مرتبه بود یعنی 8 خیر مدرسه ساز که شامل مدیرعامل، رئیس جامعه و اعضای جامعه بودند، یک بار برای گرفتن لوح تقدیر به روی سن آمدند و بار دیگر همین تعداد، برای گرفتن لوح هنری به روی سن فراخوانده شدند و این درحالی بود که آقای فخاری به دلیل پادرد به سختی برای تجلیل به روی سن رفت.

در این مراسم با حضور معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور از زنان مدرسه‌ساز هم تقدیر شد؛ همچنین تعدادی از خیرین حقوقی هم مورد تجلیل قرار گرفتند.  

البته در این جلسه، خبر افتتاح یک هنرستان در کرمان بعد از معطل ماندن 17 ساله، احداث مدرسه‌ای توسط گروه جهادی شهید الله‌دادی با حضور 5 هزار نفر، احداث مدرسه‌ای در یکی از روستاهای یزد توسط 2 هزار نفر و پویش «هر کارخانه، یک مدرسه» مطرح شد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول