اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

راه‌اندازی رشته اسپوکس در همدان

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان از راه‌اندازی رشته اسپوکس در همدان خبر داد و گفت: مدارس این رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان شروع به کار خواهد کرد.

راه‌اندازی رشته اسپوکس در همدان

میلاد وجدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از راه‌اندازی رشته اسپوکس در همدان خبر داد و اظهار کرد: فروردین ماه سال آینده مراسم افتتاحیه اسپوکس در همدان و شهرهای تابعه برگزار خواهد شد و مدارس این رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان شروع به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اسپوکس رشته‌ای کاملا ایرانی و سلاح های مورد استفاده در این رشته، برگرفته از سلاح‌های ایران باستان است، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ مربی در سطح استان در حال گذراندن دوره‌های آموزشی این رشته هستند.

سرپرست کمیته اسپوکس استان به انتصاب های اخیر در خصوص این رشته پرداخت و تصریح کرد: به زودی اولین مرکز تخصصی آموزش اسپوکس در همدان افتتاح خواهد شد و حتی ورزش بانوان در رشته اسپوکس مورد توجه بوده و برنامه‌های متنوعی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از روند رو به رشد رشته اسپوکس در همدان، خاطرنشان کرد:‌ این ورزش نیاز به سرعت، هوشیاری و قدرت بالا داشته و حتی سطح این سه مورد را در افراد تقویت می‌کند.

وجدانی ادامه داد: ورزشکاران این رشته با حضور در تمرینات ویژه و ارتقای سطح آمادگی جسمانی، استقامت، چابکی، سرعت و هشیاری قادر به حضور در رقابت‌های قهرمانی و همگانی آن خواهند بود.

وی با بیان اینکه با توجه به طراحی ساده این رشته ورزشی محدودیت سنی و جنسی در آن وجود نداشته و قابل استفاده عموم در همه مکان‌هاست بیان کرد: همه می‌توانند در باشگاه‌ها، ادارات، مدارس و پار‌ک‌ها در راستای ارتقای اعتماد به نفس، شادابی و لذت بردن از ایام فراغت به آن بپردازند.

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان گفت: اسپوکس به عنوان ورزش "سریعترین- باهوش‌ترین، قوی‌ترین" جایگاه خاصی برای ایجاد شادی، سلامت، تعامل اجتماعی، اتحاد و رشد جوامع و شهروندان از طریق ارتقاء و ترویج  فرهنگ تربیت بدنی و توسعه ورزش برای همه دارد.

وی با اشاره به شکل‌گیری این ورزش خاطرنشان کرد: این ورزش برای اولین بار توسط استاد ارشد محمدرضا هاشم‌پور در سال ۱۳۹۰ پایه‌گذاری شده و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ چندین اجلاس رسمی و غیررسمی بین المللی در خصوص معرفی این رشته رزمی به مجامع بین‌المللی ورزشی برگزار شد.

وجدانی ادامه داد: پس از بازتاب مثبت بین‌المللی، رسمیت دادن به فعالیت‌های این ورزش از طرف مراجع ذیصلاح ورزش کشور در گام بعدی قرار گرفت که در این راستا پس از کارشناسی و بررسی‌های لازم از طرف معاونت توسعه ورزش قهرمانی و معاونت توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، از سال ۱۳۹۵ فعالیت ورزش اسپوکس در کشور تایید شد و شروع فعالیت رسمی این رشته ورزشی تحت پوشش فدراسیون انجمن‌های ورزشی پیشنهاد شد.

وی به مراحل آموزش و ابزارهای ورزشـی اسپــوکس اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی ورزش اسپـوکس در پنج گام ابتدایی و پنج گام پیشرفته طراحی شده است.

سرپرست کمیته اسپوکس استان همدان گفت: یک اسپوکس‌کار در هر مرحله با آموزش فنون دفاعی، با مهارت‌های ابزار (سلاح سرد) طراحی شده در سطح مربوطه آشنا می‌شود.

وی ادامه داد: ابزارهای ورزشی اسپوکس برگرفته از سلاح‌های جنگی و غیرجنگی دوران ایران باستان و عصر جدید از جمله آکیناکه (شمشیر کوتاه دوران هخامنشی)، سوسر(شمشیر بلند ساسانیان)، ژوپین (نیزه تک سو و دو سو)،گون‌کن (ابزاری که با آن بوته گون را در می‌آوردند و جهت برافروختن آتش استفاده می‌کردند) و ... است.

وجدانی بیان کرد: پیش نیاز ارتقای از یک مرحله به مرحله بالاتر در ورزش اسپوکس علاوه بر کسب مهارت های لازم، اخذ نمره قبولی در آزمون سطح مربوطه و دریافت گواهینامه فنی انجمن اسپوکس است.

وی خاطرنشان کرد: این رشته ورزش ایرانی و نوظهور برای معرفی و پیدا کردن جایگاه خود در میان مردم نیازمند توجه و حمایت مسؤلان است.

انتهای پیام//89001/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول