اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

معاملات بورس به کمترین میزان در سال99 رسید/ صف خرید «شصفها» در روز قرمز بازار

بررسی آماری معاملات بورس نشان می‌دهد میانگین هفتگی معاملات خرد هفته جاری به ۴ هزار میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در سال 99 است،

معاملات بورس به کمترین میزان در سال99 رسید/ صف خرید «شصفها» در روز قرمز بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی متأثر از اخبار مربوط به سیاست خارجی به استقبال آخرین ماه سال رفت، دلار نقدی که هفته گذشته در محدوده ۲۶ هزار تومان معامله می‌شد، امروز به ۲۵ هزار تومان رسید و بر اساس آخرین به‌روزرسانی صرافی ملی هر دلار آمریکا ۲۵ هزار و ۱۶ تومان به فروش می‌رسد، در بازار آزاد هر دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

اونس جهانی طلا که هفته را با ۱۷۸۵ دلار آغاز کرده بود امروز وارد کانال ۱۸۰۰ دلار شده، در بازار داخلی کاهش قیمت دلار در هفته جاری هر گرم طلای ۱۸ عیار را یک میلیون ۹۰ هزار تومان رسانده، همچنین هر سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود این در حالی است که یکشنبه هفته قبل قیمت سکه به ۱۲ میلیون تومان هم رسیده بود. 

در بازار سرمایه اوضاع تعریفی ندارد و جو منفی حاکم شده از دوشنبه هفته قبل به طور یکنواخت و ادامه‌دار تا به امروز ریزش شاخص را در پی داشته است؛ هرچند به لطف تغییر دامنه نوسان شاخص کل در روزهای قرمز بازار کمتر افت می‌کند با این حال بازار سرمایه طی هفته جاری ۲.۵ درصد کوچک‌تر شد. 

بررسی آماری معاملات بورس همچنین نشان می‌دهد میانگین هفتگی معاملات خرد این هفته به ۴ هزار میلیارد تومان رسید که کمترین میزان در سال جاری است، این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای رکود در بازار سرمایه باشد.

شکسته شدن رکوردهای رکود 

دوشنبه ۴ اسفند ماه؛ بازار با فشار عرضه آغاز به کار کرد و در شرایطی که تقاضا هم افت محسوسی داشت ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای قبل رقم کمتری بود و رتبه سوم کمترین مقدار ارزش معاملات از شهریور ماه را ثبت کرد.

فولاد بیشترین تأثیر را بر ریزش ۰.۶۶ درصدی و ۸۱۱۳ واحدی شاخص کل بورس داشت و این شاخص را به ۱.۲۱۴ میلیون واحد رساند، شرایط نمادهای کوچک بهتر بود و شاخص هموزن ۰.۲۵ درصد افت کرد و و با منفی ۱۰۷۴ واحد به ۴۳۶ هزار واحد رسید.

سه‌شنبه ۵ اسفند ماه؛ یک بار دیگر بازار با فشار عرضه شروع کرد اما در ادامه متفاوت از روزهای قبل بود به طوری که در ساعات میانی افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ همچون فولاد و صندوق پالایشی باعث رشد قیمتی و جمع شدن صف نمادهای دیگر شد، امروز پس از اینکه چند روزی نمادهای بانکی که در حد حجم مبنا هم خریدار نبود شاهد افزایش تقاضا و جمع شدن صف‌های فروش بودیم.

با وجود جمع شدن صف‌های فروش کلیت بازار منفی بود و شاخص کل با افت ۰.۲۲ درصدی و کاهش ۲۷۱۵ واحدی به ۱.۲۱۱ میلیون واحد رسید، شاخص هموزن نیز ۰.۲۳ درصد افت کرد و با منفی ۹۸۳ واحد به ۴۳۵ هزار واحد رسید. 

چهارشنبه ۶ اسفند ماه؛ دقایق ابتدایی، بازار بهتر از روزهای قبل آغاز کرد و تعدادی نمادها از صف فروش به محدوده مثبت رسیدند اما در ادامه حمایتی در مقابل عرضه‌ها اتفاق نیفتاد تا شاخص کل برای هشتمین روز پیاپی قرمز رنگ شود.

در نهایت افت ۵۹۱۵ واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحدی قرار داد و شاخص‌ هم وزن نیز ۰.۱ درصد افت کرد، ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به ۴۱۶۰ میلیارد تومان رسید، این عدد در اواسط آذر ماه به ۲۴ هزار میلیارد هم رسیده بود.

سود خالص ۱۲۵ درصدی «شپنا»

شرکت‌های اصفهانی فعال در بورس این هفته به طور تقریبا یک دست با ریزش قیمت مواجه بودند، اتفاقی کم‌سابقه که نشان از شرایط نامناسب بازار سرمایه دارد، ریزش‌های پی در پی بازار که از مرداد ماه آغاز شد با شوک‌های مقطعی در چند نوبت متوقف شده اما جدیدترین گارد نزولی بازار که هفته گذشته آغاز شده این هفته در تمامی روزها ادامه داشت و نشانه ای از حمایت مشاهده نشد.

شرکت پالایش نفت اصفهان که روز دوشنبه به دلیل به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شده بود امروز بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد و پس از جابجایی ۷۷ میلیون سهم و افت ۴.۴ درصدی قیمت به ۱۲۴۶ تومان کاهش یافت؛ شپنا هفته گذشته را با ۱۲۹۵ تومان به پایان رسانده بود.

صورت‌های مالی میان دوره ای ۹ ماهه شرکت پالایش نفت اصفهان، به سود عملیاتی ۹۴ هزار و ۸۹۹ میلیارد ریالی اشاره کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی قبل با رشد ۱۱۱ درصدی همراه شده، از سوی دیگر سود خالص شرکت نیز با رشد ۱۲۵ درصدی به ۸۶ هزار و ۸۲ میلیارد ریال رسیده است.

فولاد مبارکه اصفهان اگر چه امروز تا ساعت ۱۱ در محدوده مثبت معامله می‌شد اما در ادامه با شدت یافتن عرضه به صف فروش رسید و در کل ۷۷ میلیون سهم از آن خرید و فروش شد؛ منفی‌های امروز قیمت هر سهم فولاد را به ۱۱۸۳ تومان رساند که نسبت به یک ماه قبل بدون تغییر و نسبت به سه ماه قبل افت ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سرمایه «شسپا» و عدم استقبال سهامداران

مجمع فوق‌العاده شرکت نفت سپاهان این هفته با دستور جلسه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و حضور ۸۴.۴ درصد سهامداران برگزار شد و باتوجه به صدور مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه ۵۸ درصدی از محل سود انباشته مورد تصویب سهامداران قرار گرفت. 

براین اساس، شسپا امروز بازگشایی شد و انتظار می‌رود با توجه به تصویب افزایش سرمایه با استقبال سهامداران مواجه شود اما وضعیت نابسامان بازار منجر به افت ۱۰ درصدی شسپا در بازگشایی بدون دامنه نوسان امروز شد، البته معاملات امروز مورد تأیید قرار نگرفت و از سوی ناظر باطل اعلام شد.  

هتل کوثر اصفهان امروز پس از ۲۲ روز رشد بالای یک درصد را تجربه کرد، گکوثر که دو ماه قبل در محدوده ۶۰۰ تومان معامله می‌شد با رشد ۱.۴۲ درصدی امروز به ۲۵۰ تومان رسید.

صف خرید «شصفها» در روز قرمز بازار

شصفها تنها نماد اصفهانی بود که امروز بیشتر معاملاتش در محدوده بالای صفر انجام شد و هفته را با صف خرید به پایان رساند، امروز ۲۵۰ هزار سهم پتروشیمی اصفهان معامله شد که نیمی از آن را حقوقی‌ها فروختند و در طرف مقابل حقوقی‌ها یک‌چهارم از کل سهم‌های معامله شده را خریدند.

در جریان معاملات امروز، فروی، توریل، زگلدشت، شپلی، زکشت، زقیام و دفارا از جمله نمادهای اصفهانی بورس بودند که تمام معاملاتشان کم رونق و در کف دامنه نوسان انجام شد به طوری که هیچکدام حتی به اندازه حجم مبنا هم معامله نشدند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول