اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

پیش‌نویس اولیه »شیوه‌نامه ویرایش و نگارش» سازمان پژوهش بررسی شد

سومین جلسه‌ شورای ویرایش و نگارش سازمان با دستور بررسی پیش‌نویش اول شیوه‌نامه تشکیل شد.

پیش‌نویس اولیه »شیوه‌نامه ویرایش و نگارش» سازمان پژوهش بررسی شد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سومین جلسه‌ شورای ویرایش و نگارش سازمان با دستور بررسی پیش‌نویش اول شیوه‌نامه تشکیل شد. در این نشست که با حضور نمایندگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن صنفی ویراستاران و معاونین و کارشناسان سازمان برگزار شد،  پیش‌نویس شیوه‌نامه ویرایش و نگارش سازمان مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

در ابتدای این نشست حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به رسالت این سازمان در تولید مواد آموزشی و رسانه‌های تربیت و یادگیری در همه مقاطع، گفت: این رسالت عظیم از این جهت که ما را با دانش‌آموزان یعنی امانت‌های الهی مواجه می‌کند، بسیار مهم است. خداوند تربیت کودک و نوجوان را به انبیا، و بعد از آنها به ائمه و به صالحین و مربیان و اولیای تربیتی واگذار کرده است پس ما امانت‌دار هستیم و این امانت را باید به صاحبش باز گردانیم.

وی افزود: متناسب با فطرت کودک و از قوه به فعل در آوردن توانایی آنها می‌توانیم به رسالت تربیتی خود عمل کنیم. اگر از بعد محتوایی، سیرت محتوا را خوب تهیه و سازمان‌دهی کنیم و از بعد صورت‌بندی ظاهری محتوا را نظام دهیم، آن زمان بین محتوا و قالب انفکاکی نباید باشد. یک متن محتوایی اگر قوی باشد اما نگارش و صورت‌بندی نداشته باشد، محتوا سرانجام ندارد. ویرایش یعنی سامان‌دهی مطلوب صورت پیام، یعنی ویرایش صورتی است که بر سیرت تأثیر دارد.

ملکی با اشاره به بررسی راهنماهای درسی در شورای هماهنگی علمی سازمان، گفت: تاکنون پنج راهنمای درسی تصویب شده و شش راهنمای دیگر در دستور کار شوراست و اهمیت ویرایش از آن جهت است که همه منابعی که از این راهنماها منبعث می‌شود باید از یک قاعده و الگو تبعیت کند. تمام متون سازمان از مجلات رشد تا مکاتبات اداری از یک شیوه‌نامه واحد تبعیت کند.

در ادامه سید اکبر میرجعفری، به‌عنوان دبیر شورا به ارائه توضیحاتی پرداخت. سپس سعید فرمانی تدوین کننده شیوه‌نامه، ساختار پیش‌نویس شیوه‌نامه را تشریح کرد. این شیوه‌نامه که پیش‌نویس آن در این جلسه بررسی شد به بخش‌هایی همچون نشانه‌های سجاوندی، اعداد، ‌فهرست، علائم ویرایش کاغذی ارجاع‌دهی و رسم‌الخط و املا اختصاص دارد.

در ادامه حاضرین نقطه نظرات خود پیرامون پیش‌نویس شیوه‌نامه شامل مواردی همچون توجه به ارتباط با پایه‌های تحصیلی، استفاده از مثال‌‌های ملموس کتاب‌های درسی و استفاده از عناوین مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی  را ارائه کردند.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان این نشست و در جمع‌بندی نظرات گفت: این شیوه‌نامه چند ویژگی باید داشته باشد از جمله اینکه معتبر باشد و برای اعتباربخشی به منابع درست ارجاع شود. این شیوه‌نامه باید بتواند به فهم آسان متن آموزشی کمک کند. با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و ایرانی سازگار باشد و متن را زیبا کند. همچنین با دوره‌های تحصیلی متناسب و توالی منطقی در شیوه‌نامه رعایت شود. مقرر شد نسخه دوم پیش‌نویس شیوه‌نامه برای جلسه‌ بعد شورا تهیه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول