اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

3 هزار نهال بلوط آغشته به ترافل در گلستان تولید شد/ تشکیل 291 فقره تخریب و تجاوز به منابع طبیعی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از تولید 3 هزار نهال بلوط آغشته به ترافل برای نخستین بار در سطح کشور در این استان خبر داد.

3 هزار نهال بلوط آغشته به ترافل در گلستان تولید شد/ تشکیل 291 فقره تخریب و تجاوز به منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عبدالرحیم لطفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: برای نخستین‌بار با مشارکت بخش خصوصی و یکی از پژوهشگران گلستانی در یکی از نهالستان‌های اطراف گرگان 3 هزار نهال بلوط آغشته به ترافل تولید شد که مورد تأیید پژوهشکده جنگل‌ها و مراتع کشور قرار گرفته‌است.

وی تصریح کرد: یکهزار و 500 نهال بلوط آغشته به ترافل در حاشیه گرگان و یک هزار و 500 نهال در جنگل‌های گالیکش حفاظت می‌شود.

* 90 هزار هکتار جنگل‌کاری، غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها در گلستان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: این فناوری در اختیار دو کشور بود و اکنون برای نخستین‌بار یکی از پژوهشگران گلستانی توانست به این فناوری دست پیدا کند.

لطفی با اشاره به اینکه مساحت استان گلستان 2 میلیون و 50 هزار هکتار است، ابراز کرد: 452 هزار هکتار اراضی جنگلی و 862 هزار هکتار مراتع در استان گلستان وجود دارد و مابقی سکونتگاه‌ها، اماکن شهری و اراضی کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد، افزود: این‌ها جزو منابع منطقه هستند امنیت غذایی کشور وابسته به این منابع طبیعی است که اگر کوتاهی کنیم به همه این‌ها لطمه وارد می‌شود.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در سنوات گذشته از سال 1342 که جنگل‌ها، بیشه‌زارها و دریاچه‌ها ملی شد بحث‌های مالکیتی و دستبرد به منابع ملی افزایش پیدا کرد و سطح جنگل‌های ما کاهش یافت.

لطفی با اشاره به اینکه نقشه اجرای مقررات منابع طبیعی در دهه 70 وارد فاز اجرایی شد، افزود: حدود 90 هزار هکتار جنگل‌کاری، غنی‌سازی و احیای جنگل‌ها در استان گلستان انجام شد.

به گفته وی؛ در دهه 40 سطح جنگل‌های استان 600 هزار هکتار بود و اکنون به 452 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

*وضعیت مالکیت اراضی با اجرای قانون مشخص خواهد شد

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به قوانین ماده 56 و ماده 54 مبنی بر رفع تداخلات با مردم ابراز امیدواری کرد با اجرای این قوانین بخشی از تعارضات با مردم حل شود همچنین وضعیت مالکیت اراضی مشخص خواهد شد و کار کردن در این عرصه‌ها راحت‌تر می‌شود.

لطفی با بیان اینکه تخریب طبیعت باعث ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌شود، تصریح کرد: تولیدات زیاد کشاورزی و عدم کشاورزی حفاظتی باعث ازدیاد گازهای گلخانه‌ای شد که منجر به تغییر وضعیت اکوسیستم کره زمین شده ‌است.

وی در خصوص تغییر اقلیم گفت: مهم‌ترین کاری که در مقابل تنش‌های طبیعت باید انجام شود عملیات آبخیزداری و افزایش تاب آوری است.

*اتمام عملیات آبخیزداری در 650 هزار هکتار اراضی استان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به اینکه وسعت حوزه‌های آبخیز در استان گلستان یک میلیون 400 هزار هکتار است، افزود: در یک میلیون و یکصد هزار هکتار کار مطالعاتی انجام گرفت.

لطفی از اتمام عملیات آبخیزداری در 650 هزار هکتار اراضی استان ابراز کرد: حفاظت آن‌ها هم بسیار مهم است در 300 هزار هکتار عملیات جدید آبخیزداری انجام دادیم.

به گفته وی؛ در سال 1399 با توجه به منابعی که دولت از صندوق توسعه ملی دریافت کرد در استان گلستان یکصد هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شد که در قالب 220 پروژه از نوکنده تا قازان قایه و در 15 حوزه آبخیز کار کردیم که در هفت حوزه آبخیز عملیات آبخیزداری به اتمام رسیده‌ است.

*استقرار بزرگ‌ترین کارگاه آبخیزداری کشور در استان گلستان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بیان کرد: بزرگ‌ترین کارگاه آبخیزداری کشور در استان گلستان استقرار دارد، اعتبار عملیات آبخیزداری یکصد میلیارد تومان بوده ‌است که این عدد رکورد هشت ‌ساله بود.

لطفی با بیان اینکه افزایش مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از چالش‌های مهم استان است، گفت: اگر رودخانه‌ها تخریب شوند نمی‌توان تغذیه منابع آب زیرزمینی را انجام داد.

وی گفت: آبخوان گرگان دشت مانند ظرف آب است اگر آبخوان دچار تخریب شود یعنی ظرف ما شکسته و مصرف بی‌رویه آب باعث فرونشست دشت‌ها می‌شود در استان گلستان وضعیت بد نیست اما شکننده است اگر منابع آبی را درست استفاده نکنیم نتایج نگران‌کننده‌ای در پی خواهد داشت.

*تشکیل 291 فقره پرونده تخریب و تجاوز به منابع طبیعی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از تشکیل 291 فقره پرونده تخریب و تجاوز به منابع طبیعی در سال جاری خبر داد و افزود: این تخریب و تجاوز در 263 هکتار عرصه منابع طبیعی اتفاق افتاد که 252 هکتار خلع ید و از متخلفان جرایمی دریافت شد.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول