اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

محکم کاری مجلس در اخذ مالیات از اینفلوئنسرها/الزام پزشکان، مشاوران و وکلا به نصب کارتخوان

نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به بندهای هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۰، بخش های مالیاتی را بررسی و تصویب کردند؛ از مهمترین مصوبات امروز الزام مشاغل پزشکی به استفاده از پایانه فروشگاهی و همچنین محکم کاری در دریافت مالیات از اینفلوئنسرها است.

محکم کاری مجلس در اخذ مالیات از اینفلوئنسرها/الزام پزشکان، مشاوران و وکلا به نصب کارتخوان

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس:  نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز صبح در شانزدهمین نشست علنی خود برای بررسی لایحه بودجه 1400 کل کشور به بررسی و تصویب ادامه بندهای هزینه‌ای پرداختند. 

در این نشست نمایندگان بند مربوط به نحوه نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند. در این بند آمده بود که اپراتورهای مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ۱۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف هزارمیلیارد ریال جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی صرف شود. 

بخش دیگر این بند مربوط به واقعی شدن درآمد دولت از حق الامتیاز اپراتورها بود که به میزان 10 درصد افزایش یافته و مقرر شده بود که منابع حاصل به میزان 30 هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود و البته مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر(ساترا) سازمان صدا وسیما می‌باشد.

توزیع۱۲ درصد از عوارض ارزش افزوده استان تهران در نقاط روستایی و عشایری

مجلس مقرر کرد که درآمدهای حاصل از اخذ عوارض ارزش افزوده شهرستان‌های تهران به نسبت 88 درصد در نقاط شهری تهران و شهر اسلامشهر و 12 درصد در نقاط روستایی و عشایری آنها توزیع می‌شود.

مجلس در مصوبه ای دیگر سازمان امور مالیاتی را مکلف کرد پرونده‌های واحدهای تولیدی و خدماتی که محل استقرار آنها در استان محل استقرار دفتر مرکزی نیست، به اداره کل امور مالیاتی استان محل استقرار واحد تولیدی و خدماتی ارسال کند.

 

 

 


ارجاع پرونده‌های مالیاتی تولیدی‌ها به ادارات محل استقرار

با مصوبه دیگر مجلس سازمان امور مالیاتی مکلف است پرونده‌های واحدهای تولیدی و خدماتی با شخصیت حقیقی یا حقوقی دارای یک محل فعالیت را که محل استقرار واحد تولیدی یا خدماتی آنها در استان محل استقرار دفتر مرکزی آنها نیست، به اداره کل امور مالیاتی استان محل استقرار واحد تولیدی و خدماتی ارسال کند.

بیمه واحدهای مسکونی از محل دریافت عوارض گاز و برق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای دیگر به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه دادند ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار ریال، مشترکان برق مبلغ یک هزار ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ 10 هزار ریال اخذ و 50 درصد این مبالغ را از مشترکان روستایی اخذ و منابع حاصله را صرف بیمه این واحدها کنند. 

 

الزام مشاغل پزشکی به استفاده از پایانه‌ فروشگاهی 

مجلس امروز همچنین صاحبان حرف و مشاغل پزشکی را مکلف به استفاده از پایانه‌ فروشگاهی کرد؛ بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

هزینه بخشی از عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی برای بیماری‌های نادر

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مصوب کردند که از منابع حاصل از عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی در معالجه بیماری‌های نادر هزینه شود.

بر ایت اساس در سال 1400 به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً 15 ‌درصد  اضافه و منابع حاصله به هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اختصاص می‌یابد تا جهت خرید عضو مصنوعی (پروتز) کاشت حلزون شنوایی و نیز جهت درمان و هزینه‌های دارویی بیماران بیماری های نادر از جمله اوتیسم، گوشه، سلیاک، متابولیک و بال پروانه  (eb)، سیستیک فیبروزیس، کم خونی داسی شکل(سیکل سل آنمی، سیکل سل تالاسمی) و بیماری نقص ایمنی مادرزادی و بیماران کولیوی در تولید آنتی بادی و بیماری تحلیل عضلانی نخاعی مادرزادی (sma) هزینه شود.

مجلس در مصوبه ای دیگر هزار میلیارد تومان به وزارت کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از مواد اولیه، قطعات و کالاهای قابل بازیافت با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست کشور اختصاص داد.

گزارش دهی سازمان امور مالیاتی هر ۳ ماه یکبار به دیوان محاسبات 

مجلس با تمدید زمان اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت یک سال موافقت کردند.همچنین سهم هر یک از دستگاههای ذینفع از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1400 مطابق با قانون سال 1399 است.
تمدید یک ساله اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مجلس در مصوبات امروز خود سازمان امور مالیاتی را مکلف به ارائه گزارش هر سه ماه یک بار درباره نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده  و نحوه هزینه کرد آن به دیوان محاسبات کردند.

معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران مردمی در پروژه‌های زیربنایی در سال 1400

مجلسی ها در ادامه جزئیات معافیت مالیاتی برای نقل و انتقال دارایی‌ها، جهت فراهم ساختن زمینه سرمایه‌گذاری عموم مردم برای پروژه‌های زیربنایی و صنعتی را نیز تعیین کردند.

بر اساس این مصوبه هرگونه نقل و انتقال دارایی به/ از صندوق های سرمایه‌گذاری پروژه که پذیره‌نویسی آن‌ها با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود، از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال معاف است. همچنین مالیات نقل و انتقال و سود ایجادی در شرکت‌های موسس، ناشی از انتقال آورده غیرنقدی به شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس که به منظور ایجاد و تکمیل پروژه های تولیدی صنعتی و کشاورزی، زیربنایی و طرح‌های تملک دارایی های سرمایه‌ای و حمل و نقل شکل می‌گیرد و مجوز عرصه عمومی و تاسیس آن از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ می‌شود، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهد بود.

در مصوبه ای دیگر مجلس، شرکت‌های بیمه‌گر را مکلف به بررسی حوادث ناشی از گاز و برق ظرف کمتر از دو ماه و پرداخت خسارات آن حداکثر تا سه ماه کرد.

در جریان بررسی تبصره های هزینه‌ای لایحه بودجه، مجلس بند الحاقی 2 به تبصره 7 ماده واحده بودجه در خصوص شرایط فروش اقساطی خودرو به جانبازان موافقت کرد.

تعیین تکلیف مالیات اینفلوئنسرها

مجلس در مصوبات امروز خود سازمان امور مالیاتی را به تدوین 2 ماهه آیین‌نامه اخذ مالیات از اینفلوئنسرها ملزم کرد.

بحرینی نماینده مشهد که پیشنهاد دهنده این بند الحاقی بود توضیح داد: یک پیشنهاد در بخش درآمدی با حمایت نمایندگان مصوب شد و آن هم این بود که صفحات مجازی که تعداد کاربرانشان بالای 500 هزار نفر است و تبلیغات می‌گیرند، تبلیغات آنها مشمول مالیات باشد؛ به نظر می‌رسد این موضوع جزو مصوبات بسیار خوب مجلس بوده است و یک پایه اخذ مالیاتی جدید ایجاد شده است و اگر دولت خوب عمل کند می‌تواند یک عدالت مالیاتی در این موضوع تأمین کند.

وی افزود: ما نگران هستیم دولت این موضوع را اجرا نکند به خصوص وقتی که این موضوع مطرح شد نماینده دولت با آن مخالفت کرد. در ادامه این پیشنهاد در بخش هزینه‌ای آن پیش‌بینی شده است که باید ظرف دو ماه دستورالعمل اجرایی آن تهیه شود و وزیر اقتصاد آن را ابلاغ کند.

ساماندهی فعالیت مالی دستگاه‌های دولتی 

نمایندگان مجلس در ادامه مصوبات امروز خود ساز و کار ساماندهی فعالیت های مالی دستگاه‌های اجرایی را برای سال آینده تعیین کردند. بر این اساس دستگاه ها مکلفند کلیه حسابهای ریالی خود (درآمدی و هزینه‌ای) را صرفاً از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند.

دستگاههای یادشده موظفند کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را فقط از طریق حساب‌های افتتاح‌شده نزد بانک مرکزی انجام دهند. نگهداری هرگونه حساب توسط دستگاههای مذکور در بانکی غیر از بانک مرکزی در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است. 

نمایندگان مجلس در دو نشست عصر و شب گذشته نیز در ادامه بررسی بخش‌های هزینه‌ای بودجه 1400 کل کشور  مواردی را به تصویب رساندند که در ادامه به خلاصه ای از آنها اشاره می‌شود:

- ارائه تسهیلات ارزی–ریالی برای ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز

- تسهیلات ۳ میلیارد دلاری برای توسعه طرح‌های بالادستی نفت و گاز

- انتشار ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای توسعه طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی

- اختصاص یک‌هزار میلیاردی اوراق مالی برای نوسازی بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر

- سازمان بورس مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره نزد بانک مرکزی شد

- تعیین نحوه تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی

- انتشار ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مالی برای احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی

- مصوبه حمایتی مجلس از کارگران در شرایط کرونایی:  نمایندگان با بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی و اصنافی را که حداقل به مدت یک سال نسبت به حفظ و افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه‌های خود اقدام کرده‌اند، موافقت کردند.

- وزارت نفت مجاز به انتشار اوراق مالی- اسلامی تا سقف 3 میلیارد دلار برای پرداخت بدهی پیمانکاران نفتی شد

- انتشار دو هزار میلیارد اوراق خزانه اسلامی برای اجرای طرح‌های هادی روستایی

- تکلیف دولت برای ارائه گزارش بدهی‌های خود نسبت به تولید ناخالص داخلی به مجلس

- الزام وزارت دفاع به حمایت از دانشمندان هسته‌ای: نمایندگان مجلس به وزارت دفاع اجازه دادند برای حمایت از دانشمندان هسته ای و انجام مطالعات هسته ای ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی منتشر کند.

- تکلیف وزارت نفت برای استفاده از بخش خصوصی جهت توسعه میادین مشترک نفتی

- مبالغ مازاد دریافتی از مشترکان پرمصرف آب صرف توسعه زیرساخت های آب روستایی و عشایری می شود

- تعیین شرایط بررسی پرونده مودیان مالیات بر ارزش افزوده 

- عوارض مصرف برق به میزان 1900 میلیارد تومان صرف توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی می شود

خبرگزاری فارس دیروز هم در گزارشی به بررسی مصوبات هزینه‌ای بودجه پرداخته بود که از اینجا در دسترس است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول