اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

قشم در مسیر بحران کمبود سیلندر گاز مایع/ مسؤولان پاسخگو نیستند

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم گفت: این شرکت به عنوان تنها شرکت تامین سیلندر گاز در جزیره قشم با غیرواقعی بودن بهای کپسول گاز و سکوت مسوولان قیمت‌گذاری در مسیر ورشکستگی قرار گرفته است.

قشم در مسیر بحران کمبود سیلندر گاز مایع/ مسؤولان پاسخگو نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، فرهاد نظری شامگاه امروز به منظور پاسخگویی به ابهامات ایجاد شده در خصوص فروش سیلندرهای گاز در این جزیره به قیمتی بیش از بهای مصوب نشستی با اصحاب رسانه تشکیل داد.

وی در تشریح بهای تمام شده هر سیلندر گاز ۱۱ کیلویی اظهار داشت: هر ماشین حمل گاز به جزیره قشم به طور میانگین ۱۸ تُن گاز را حمل می‌کند.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم تصریح کرد: بهای هر کیلو گاز ۲۳۰ تومان است که قیمت مجموع گاز حمل شده توسط یک ماشین از بندرعباس به قشم چهار میلیون و ۱۴۰ تومان خواهد بود.

نظری ادامه داد: هزینه عبور هر ماشین با لندیگ‌کرافت از بندر پل به لافت نیز ۵۲۰ هزار تومان است و باید به هر راننده نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دستمزد پرداخت کرد.

وی اضافه کرد: با هر ماشین حمل سوختی که به جزیره قشم می‌رسد یک هزار و ۶۳۶ سیلندر ۱۱ کیلویی پُر می‌شود و برای هزینه توزیع هر سیلندر در نمایندگی‌های پخش نیز باید چهار هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کرد که مجموعا رقمی معادل هفت میلیون و ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم گفت: به ازای هر سیلند باید یک هزار تومان به نمایندگی فروش سوبسید داده شود تا فروش آن برای آنان به صرفه باشد که برای ۷۰ درصد از سیلندرها این کار انجام می‌شود.

نظری بیان کرد: به عنوان مثال از ۱۰۰ سیلندر برای ۷۰ سیلندر سوبسید داده می‌شود که رقمی معادل ۷۰ هزار تومان خواهد شد و این رقم برای کل سیلندرهای یک ماشین حمل گاز به جزیره ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

وی عنوان کرد: تا به اینجا بهای هر سیلندر هشت هزار و ۳۷۴ تومان است که با احتساب سایر هزینه‌های شرکت همچون پرداخت مالیات، پرسی ایران گاز، تعمیرات کلی، هزینه های جانبی کامیون‌ها، حقوق و بیمه معادل هفت هزار و ۷۷۵ تومان، بهای تمام شده یک سیلندر ۱۱ کیلویی برای شرکت در ۴۸ نمایندگی‌ مجاز فروش در سراسر جزیره قشم ۱۶ هزار و ۱۴۹ تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز ابراز داشت: بنابر قیمت مصوب، سیلندری که بهای تمام شده آن ۱۶ هزار و ۱۴۹ تومان شده است باید به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود که به هیچ وجه منطقی ومعقول نیست.

نظری اظهار داشت: این شرکت هر سیلندر را به قیمت ۱۵ هزار تومان در سراسر جزیره قشم به فروش می‌رساند که باز هم از بهای تمام شده کمتر است و عملا به سوی ورشکستگی در حال حرکت هستیم.

وی تصریح کرد: تمامی مکاتبات ما در این رابطه به منظور واقعی سازی بهای سیلندر در جزیره قشم با فرمانداری، ستاد تنظیم بازار، اداره صمت، تعزیرات و سازمان منطقه آزاد قشم بی پاسخ مانده است و هیچکس پاسخگو نیست.

مدیرعامل شرکت مشعل گاز قشم افزود: توزیع گاز در سطح جزیره قشم جزو وظایف ذاتی اینگونه شرکت‌ها نیست و در صورتی که مقرر شود ما تنها درب شرکت اقدام به فروش سیلندر کنیم آمادگی داریم هر سیلندر را حتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوب یعنی به بهای ۱۰ هزار تومان بفروشیم.

نظری گفت: در این صورت نظارت بر توزیع روزانه ۲ هزار سیلندر و بهای سیلندر در سطح جزیره نیز بر عهده این شرکت نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود بهای سیلندر برای مردم در برخی نقاط حتی به حدود ۱۰۰ هزار تومان نیز برسد.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط در حالی است که هر سیلندر گاز ۱۱ کیلویی در جزیره کیش با مساحتی به مراتب کمتر از جزیره قشم و میانگین توزیع روزانه ۳۵۰ کپسول به قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

به گزارش فارس، سکوت دستگاه‌های متولی در بازنگری قیمت و تعیین تکلیف فروشنده و مصرف کننده، حل مسئله را معلق نگه داشته و برآورده نشدن توقع مردم در خصوص همگام‌سازی بهای سیلندر با مولفه‌های قیمت‌گذاری و یکسان‌سازی قیمت سیلندرگاز خانگی از دستگاه‌های عریض و طویل نظارتی و دولتی در حل مسئله‌ای به این سادگی جای تاسف دارد.

فارغ از آن که  کدام دستگاه اعم از فرمانداری یا سازمان منطقه آزاد قشم متولی حل این مسئله است، مردم هر دو مسوول را از دولت می‌دانند و خواسته به حق آنان تعیین تکلیف وضع موجود است.

خبرگزاری فارس بار دیگر (بیشتر بخوانید) آمادگی خود را برای انتشار نظرات مسوولان مرتبط اعلام می‌دارد و مسلما موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول