اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

قطعنامه علیه ایران در مذاکرات برجامی و تعامل با آژانس تاثیر می گذارد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: قطعنامه انتقادی علیه ایران در آژانس، به نوع مذاکرات ما در برجام و تعامل با آژانس تاثیر می گذارد و تا دیر نشده باید اصلاح شود.

قطعنامه علیه ایران در مذاکرات برجامی و تعامل با آژانس تاثیر می گذارد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد قطعنامه پیشنهادی علیه ایران گفت: قطعا این قطعنامه ای که به قول خودشان خیلی از بندهای آن را برداشته و نرم کرده اند؛ غیر سازنده تلقی می‌شود و به نوع مذاکرات ما در برجام و تعامل با آژانس تاثیر می گذارد و تا دیر نشده باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی و آمریکا یک اقدام روشن انجام دهند و بعد از راستی آزمایی ما هم تعهدات را انجام می دهیم.

واعظی در مورد FATF و مخالفت ۱۹۰ نماینده مجلس با این موضوع گفت: من اطلاعی از اینکه بررسی موضوع FATF به سال آینده افتاده ندارم. بیانیه مجلس را هم در این زمینه دیدم. به هر حال مجلس زیاد با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند. اما گزارش‌هایی که دوستان ما از جلسات مجمع تشخیص و کمیته‌های مختلف آن دادند گزارش‌های خوبی است که جلسات سازنده بوده و مشخصا سوالاتی را مطرح کنند و پاسخ بگیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: ما این نوع جلسات کارشناسی که در مجمع در یک ماه گذشته انجام شده این‌ها را خوب تلقی می‌کنیم و امیدوار هستیم تعامل بین دولت و مجمع ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای برسد که مردم از آن منتفع شوند.

رئیس دفتر حسن روحانی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور به وزرای کشور و اطلاعات در مورد پیگیری حادثه سراوان دستور دادند. اصل قصه در طرف پاکستان انجام شده بود و پیامدهای آن در این طرف اتفاق افتاد.

واعظی ضمن با اهمیت دانستن گفت‌وگوی مکرون و روحانی بیان داشت: موضوعات مختلفی در این تماس تلفنی یکساعته از جمله در ارتباط با مسئله برجام مطرح شد. (مکرون) گفت که هم ما، هم اروپا و آمریکا علاقمند هستند که برجام حفظ شود و تعهدات اجرا شود و اینکه مقداری طول می‌کشد به دلیل بروکراسی است که وجود دارد، تعداد تحریم‌هایی که آمریکا وضع کرده، زیاد بوده و حدود ۱۶۰۰ تحریم فقط در دوران ۴ ساله دولت ترامپ داشته است و  تحریم‌های برجامی هم هست که باید براساس برجام برداشته شود و یک مقدار بحث‌ها به این شکل مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه موضع ما روشن است که باید تحریم‌ها برداشته شود، تصریح کرد: هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا باید اقدام خیلی روشن عملی بردارند و متقابلاً ما هم همین اقدام را بعد از اینکه راستی‌آزمایی شد و مطمئن شدیم انجام خواهیم داد. مقداری هم اختلاف نظر وجود داشت؛ قرار بر این شد که روی ایده‌هایی که مطرح شد هم ما بیشتر فکر کنیم و هم آنها بیشتر فکر کنند و در سطوح کارشناسی، ارتباطات و تماس‌ها برقرار باشد.

وی درباره پیشنهاد سال گذشته مکرون رییس جمهور فرانسه گفت: شرایط ما و برجام با آن زمان کاملاً فرق کرده است. آن زمان فرض ما بر این بود که دولت آمریکا یعنی ترامپ به هیچ وجه نمی‌خواهد به برجام برگردد. بنابراین در آن زمان پیشنهاد ما این بود که اروپایی‌ها باید با یک پیشنهاد جدیدی جبران کنند اما الان نوع مذاکرات متفاوت شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد صحبت های منتسب به خود بیان داشت: من نوار صحبتم وجود دارد و صحبت من در جایی دربسته نبود و تمام بخش خصوصی اصفهان هم آنجا بودند.

وی افزود: من در ارتباط با موضوع دیگری صحبت می‌کردیم بحث این بود که به ما می‌گفتند که شما ارزی که صادر می‌کنیم را اجازه دهید خودمان برای آن تصمیم بگیریم. من استدلال کردم در شرایطی که ما تحت تحریم های بسیار ظالمانه و فشار حداکثری هستیم و فروش نفت ما کاهش یافته است اولویت اول کشور این است که بتوانیم دو کار مهم انجام دهیم.

وی افزود: یکی آنچه که کالای اساسی و سفره مردم نیاز است آن را باید بتوانیم وارد کنیم و دوم تامین مواد اولیه برای کارخانجات است که چرخ آن بچرخد و کارگران ما آنجا مشغول باشند. اما وقتی که خودمان نفت صادر نمی‌کنیم یا کم صادر می‌کنیم چاره‌ای نداریم با ارز صادراتی نیازهای کشور را وارد کنیم. بنابراین ما این کار را کردیم. من در جایی گفته بودم حتی زمانی که ارز به 25 تا ۲۷ هزار تومان رسید که قاعدتاً ارز برای دولت ارز گرانی است.

واعظی اظهار داشت: اما به هر حال ما برای اینکه این ارز را بتوانیم بگیریم و کالاها را هم برای تولیدکنندگان و هم برای تامین کالای اساسی این کار را انجام دادیم. یعنی اینکه توانستیم تمام این ارز را در ۳ سال گذشته یعنی ارز صادراتی را صرف کالای وارداتی و یا مواد اولیه کنیم و این را بانک مرکزی ما در سامانه نیما ثبت کرده اما شیطنتی کردند و آگاهانه هم بود، نوار صحبت من و نوشته‌ها وجود دارد بخوانید مگر این که آدم خودش یک مریضی داشته باشد که بخواهد عوض کند.

وی درباره طلب ایران از عراق، کره جنوبی، امارات و ژاپن و اینکه ظریف گفته است که صحبت ها با کره جنوبی نهایی شده، تصریح کرد: پول در کشورهای اشاره شده مال ماست و اینطور نیست که آمریکا یا کشور اروپایی بخواهد پولی به ما بدهد. دولت قبلی آمریکا با رفتارهای غلط خود، با زور و قلدری آنها را تهدید کرده که پول ما را مسدود کنند.

واعظی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا می گوید که روش های دولت قبلی را قبول ندارد از طرف دیگر دولت‌هایی مانند کره، عراق و ژاپن می گویند که این پول متعلق به شماست و ما آمادگی داریم به شما برگردانیم، افزود: بنابراین این که دیگر کارخیلی سختی نیست. 

وی تاکید کرد: اگر دولت جدید آمریکا اعتقادش بر این است که روش‌های دولت قبلی درست است که البته تا الان هم گفته که اینها را قبول ندارد اما نمی‌شود بگوید هم قبول نداریم و هم در عمل رفتارهای دولت قبلی را ادامه دهد. بنابراین صحبت آقای ظریف درست است که این پول متعلق به ایران است و با آنها مذاکره می‌کنیم و به آنها هم گفتیم که اگر از طریق مذاکره حل نشود از طریق حقوقی این کار دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول