اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

دعوای جدید شورای شهری‌ها/ این داستان: شهرفروشی

مدیران فعلی مدام اعلام کردند که در گذشته شهر فروخته می شد اما در این دوره شهرفروشی وجود ندارد. اما عضو شورای شهر می گوید در یک سال گذشته شهرفروشی رخ داده و گوشی در شهرداری برای شنیدن انتقادات نیست.

دعوای جدید شورای شهری‌ها/ این داستان: شهرفروشی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، داستان از آنجایی شروع شد که محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که در پایتخت شهرفروشی رخ می‌دهد.

شهر فروشی در پایتخت/منتقدین مدیران گذشته خودشان شهر می فروشند؟

وی با اشاره به بودجه 1400 شهرداری گفت: این بودجه نسبت به بودجه 99 افزایش 40 درصدی داشته و اکنون که در ماه اسفند قرار داریم، کمتر از 7 درصد بودجه 99 محقق شده است و افزایش 40 درصدی بودجه غیرواقعی و خودفریبی است و به نظرم یک رویکرد نادرست و نامتعارف را در بودجه درنظر گرفته‌ایم.

وی به افزایش نامتعارف سطح درآمدهای پایدار و اینکه تطهیر شهرفروشی به منزله فروش سرمایه‌های شهر نام برد و گفت که در پایتخت، شهرفروشی می‌کنیم. 

 در یک سال گذشته بازگشت به شهرفروشی را داشته‌ایم/چند سال است فریاد می‌زنیم جلوی شهرفروشی باید گرفته شود

حق‌شناس اضافه کرد: در یک سال گذشته بازگشت به شهرفروشی را داشته‌ایم و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که چند سال است فریاد می‌زنیم جلوی شهرفروشی باید گرفته شود.

گوشی در شهرداری برای شنیدن انتقادات نیست 

وی تأکید کرد: به نظر ما گوشی در شهرداری برای شنیدن انتقادات نیست و تلاش می‌شود که بودجه مشابه قبل پیش رود. 

به گفته حق‌شناس، جای سؤال است که امسال نتوانستیم بودجه را محقق کنیم، چگونه سال آینده بدون توجه به منابع جدید و پایدار، به دنبال افزایش بودجه و تحقق آن هستیم؟

سالاری:به نظرم حق‌شناس مبنای درست و قابل سنجشی در مورد شهرفروشی در پایتخت نداشته

اعضای شورای شهر تهران در موضوع شهر فروشی با هم همنظر نیستند. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر به  صحبت‌های حق شناس واکنش نشان داد و گفت: به نظرم حق‌شناس مبنای درست و قابل سنجشی در مورد شهرفروشی در پایتخت نداشته، چرا که مسئله خلاف این است و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بودجه 1400 به لحاظ خرید خدمات و پرداخت حقوق مزایا حتی کمتر از بودجه سال 90 است و برای اولین‌بار در شورای پنجم، عمده منابع درآمدی صرف توجه به محلات شده و می‌توان بودجه 1400 شهرداری را الگویی برای همه کلان‌شهرهای کشور دانست، چرا که باعث توقف چرخه شهرفروشی می‌شود. 

وی تأکید کرد: همه ابعاد لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته و به نظرم سال آینده، شهرداری‌ دستاوردهای خوبی در شهر خواهد داشت.

به گفته سالاری، بارگذاری طرح تفصیلی بر روی سامانه شهرسازی جهت توقف فروش تراکم، فراتر از طرح تفصیلی است و برخورد با تخلفات پروژه‌های بزرگ‌مقیاس ساختمانی از اقدامات این دوره بوده است و حتی حذف رانت و امضاهای طلایی مورد توجه قرار گرفته و تصویب بیش از 1200 پروژه توسعه محلی را در سال جاری را داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: فقدان چهارچوب و برنامه‌ای برای اقتصاد شهر، عدم تعریف درآمدهای پایدار قانونی و خودکفا اعلام کردن کلان‌شهرها بدون پیش‌بینی شیوه صحیح کسب درآمد را از عوامل توسل مدیریت شهری به درآمدزایی از هر شیوه‌ای دانست و اعلام کرد این مسئله سبب شهرفروشی در تمام ابعاد پایتخت شده بود و فقدان برنامه برای اقتصاد شهرها عامل شکل‌گیری چرخه باطل شهرفروشی محسوب می‌شد. 

با وجود اینکه حق‌شناس عضو شورای شهر تأکید بر شهرفروشی در یک سال گذشته را داشته، اما رئیس کمیسیون شهرسازی شورا می‌گوید اینطور نیست.

درآمدهای حاصله در دوران قالیباف صرف توسعه شهر شد

قدرت الله گودرزی معاون قالیباف در شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: در دهه 60 بودجه شهرداری ها را دولت تامین کرد اما این بودجه قطع شد.

وی ادامه داد: تامین منابع مالی در دوران قالیباف بخشی از طریق  عوارض شهرداری ، شهرسازی و .. بود و 30 درصد در آمد هم پایدار بود و تمامی در آمدها شفاف و اسناد آن موجود است.

مدیران فعلی هم بگویند که در این 4 سال با درآمدهای که داشتند چه اقداماتی کرده اند؟

وی گفت: با درآمدهای حاصله شهر توسعه یافت و تعداد زیادی پروژه ساخته شد.مدیران فعلی هم بگویند که در این 4 سال با درآمدهای که داشتند چه اقداماتی کرده اند؟

اعضای شورای پنجم شهر مدام بر مدیران گذشته می‌تاختند که آنها شهر را فروخته‌اند. این در  حالی است که در حال حاضر برخی از اعضا اعتقاد دارند که در این دوره هم شهرفروشی رخ داده است. با وجود اینکه برخی از اعضای شورا می‌گویند در این دوره شهرفروشی نداریم، اما هر چند وقت یکبار لیستی از املاک شهرداری تهیه و به فروش گذاشته می‌شود و از جمله آن می‌توان به فروش خانه شهرداران در منطقه یک واقع در اقدسیه تهران اشاره کرد.

 

شهرفروشی یکی از خطوط قرمز است

با این حال برخی از اعضای شورا تأکید دارند که شهرفروشی یکی از خط قرمزهای شورای پنجم است.  سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: شهرفروشی یکی از خطوط قرمز است و این راهبرد تا آخرین روزها و ساعات این شورا تداوم دارد. فروش املاک و دارایی‌های مولد شهرداری نیز در همین چهارچوب می‌گنجد. 

 

گزارش حزب اتحاد ملت:شهر فروشی داریم

البته چند وقت پیش هم حزب اتحاد ملت گزارشی از عملکرد شورای پنجم شهر تهران تهیه کرد. در این گزارش اعلام شده بود که وعده‌های محقق نشده و کارهای بر زمین مانده در این دوره شهرداری کم نیستند و وعده‌هایی هم محقق نشده است. در خصوص تغییر نظام کسب درآمد پایدار، مدیریت شهری هنوز نتوانسته تحول خاص و نتیجه‌بخشی را رقم بزند. شهرداری تهران که بر مبنای شهرفروشی و تراکم‌فروشی اداره می‌شد، هنوز از مناسبات رها نشده است و در موضوع هوشمندسازی شهر، شهرداری تهران هیچ برنامه جامع و چشم‌انداز روشنی ندارد. 

معاون شهردار: برخی اعضای شورا می‌گویند که شهرفروشی به شیوه دیگری در شهرداری دنبال می‌شود

برخی از اعضای شورا تأکید دارند که شهرفروشی در تهران ادامه دارد. عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره اعلام کرد: برخی اعضای شورا می‌گویند که شهرفروشی به شیوه دیگری در شهرداری دنبال می‌شود. باید به صورت مستند حرف زد و در تهران آمار تعداد پروانه‌هایی که صادر شده مشخص است. یک موضوع پروانه‌ای است که براساس مجوز طرح تفصیلی صادر شده و موضوع دیگر آن چیزی است که برخلاف مقررات طرح تفصیلی باشد. اگر معیار فروش دارایی‌های شهر باشد کمیت‌پذیر است و با سنجه آمار صدور پروانه قابل ارزیابی است. 

به گفته گلپایگانی، اگر تعریف از شهرفروشی مساوی با فروش تراکم مازاد در طرح تفصیلی باشد، در سال 99 این کار اصلاً اتفاق نیفتاده است، چرا که به صورت سیستمی تحت کنترل است و امکان صدور پروانه برخلاف طرح تفصیلی وجود ندارد. 

به گفته گلپایگانی، در طرح تفصیلی تعداد طبقاتی که برای هر پهنه و ملک می‌تواند ساخته شود مشخص است و چیزی که در طرح تفصیلی مشخص است، به معنی شهرفروشی نیست. 

وی تأکید کرد که در شهر تهران مهمترین منبع درآمد شهرداری در سی سال گذشته از محل عوارض صدور پروانه بوده است. در مورد  عوارض پروانه ساختمانی در سال 98 و 99 یک پروژه پژوهشی را کار کردیم که منجر به تعیین ارزش مکانی املاک شد.

براساس این گزارش، مدیریت فعلی شهری مدام بر گذشتگان می‌تاختند که شهر را فروخته‌اند این در حالی است که برخی از اعضای شورا تأکید دارند که در این دوره هم شهرفروشی رخ داده است. البته این موضوع از سوی برخی مدیران رد شده است و هنوز مدیران فعلی به این نتیجه نرسیده‌اند که شهر را می‌فروشند یا خیر؟ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول