اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

دستگاه قضایی به طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانبازان شیمیایی است

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در جمع خانواده‌ شهدا و جانبازان شیمیایی سردشت گفت: دستگاه‌ قضایی به‌طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانباران شیمیایی است و در این چارچوب، تاکنون برای بیش از ٢٠٠ نفر از آنها در دادگاه طرح دعوا شده که برای حدود ٧٠ تن از آنها رأی نهایی نیز صادر شده ‌است.

دستگاه قضایی به طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانبازان شیمیایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، علی باقری‌کنی با اشاره به اینکه دولت‌هایی که امروز با ابزار سیاسی و اقتصادی بیشترین فشارها و گسترده‌ترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال می‌کنند، اظهار داشت: این دولت‌ها ،همان‌هایی هستند که دیروز هم سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند و هم از اقدام بین‌المللی علیه رژیم بعثی عراق جلوگیری و هم از انعکاس رسانه‌ای پ جنایت صدام جلوگیری کردند.

وی افزود: کشورهایی که دیروز وحشیانه با جنگ‌افزارهای شیمیایی‌ به جان ملت ایران افتادند، امروز گستاخانه با نرم‌افزارهای موجود و قدرت اقتصادی و سیاسی، حقوق مردم ایران را پایمال می‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران تصریح کرد: به ساده‌لوحان غرب باور باید گفت حتی اگر ظلم و جنایت غربی‌ها را هم فراموش کنیم، آمریکا و همپیمانان غربی آن هیچگاه خوی سلطه‌گری و سرشت جنایت پیشگی را کنار نخواهند گذاشت.

باقری بیان کرد: به همین دلیل است که "جلادان چکمه پوش" که دیروز مردم را در کوی و برزن "سردشت" خفه کردند، امروز در لباس "مدعیان حقوق بشر" در پی تضییع حقوق ملت ایران در برج و باروی "ژنو" هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران ادامه داد: اگر غربی‌ها در ادعای خود مبنی بر صیانت از حقوق بشر صادق هستند، به جای برگزاری نشست نمایشی حقوق بشر در ژنو، اجلاس واقعی حقوق بشر را در سردشت برگزار کنند تا از نزدیک آثار جنایت‌های خود را که با گذشت بیش از سه دهه همچنان در کوی و برزن سردشت خودنمایی کرده و جان و تن جوانان دیروز و بزرگمردان امروز را ذره ذره مضمحل می‌کند، لمس کنند.

باقری کنی بیان کرد: در جنایت سردشت، هرچند صدام نقش جلاد را در این خصوص بازی کرد، ولی رویکرد و اقدام برخی دولت‌های غربی به طور قطع کمتر از نقش جلاد نبوده و نیست، چراکه این دولت‌ها عالمانه و عامدانه هم در ساخت، تولید و فروش سلاح شیمیایی، هم در حمایت سیاسی از صدام و جلوگیری از اقدام بین‌المللی علیه این جنایت و هم در تحمیل بایکوت رسانه‌ای در قبال این جنایت با هدف اغفال افکار عمومی به طور کامل ایفای نقش کردند.

باقری‌کنی گفت : اسناد آمریکایی که اخیرا از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نه ‌تنها از کاربرد سلاح شیمیایی توسط صدام به‌طور کامل اطلاع داشتند، بلکه علاوه بر تجهیز رژیم بعث به جنگ‌افزارهای شیمیایی‌ در دولت‌های ریگان و بوش پدر، از همه ظرفیت خود برای کابرد سلاح شیمیایی علیه نیروهای ایرانی استفاده کردند.

وی افزود: تا جایی که سال ١٣۶۶ در حالی که ماهواره‌های جاسوسی آمریکا کشف کردند که ایرانی‌ها با استفاده از شکافی در خطوط دفاعی عراق، در آستانه یک پیروزی استراتژیک مهم قرار دارند، دولت آمریکا با "اطلاع کامل" از تصمیم ارتش بعث، برای کاربرد سلاح شیمیایی علیه ایرانی‌ها، محل استقرار نیروهای ایرانی را به عراقی‌ها اطلاع داد.

باقری کنی تصریح کرد: فضاحت سیاسی و رسوایی حقوق بشری آمریکا و همپیمانان غربی آن زمانی به اوج می‌رسد که آمریکایی‌ها با تلاش اکثریت اعضای شورای امنیت برای صدور یک بیانیه (و نه قطعنامه) در محکومیت حملات شیمیایی مکرر عراق مخالفت کرده و به آن رای منفی می‌دهند و انگلیس و فرانسه در این رای‌گیری شرکت نکردند.

وی یاد آور شد: سردشت باید به پیشران نهضت جهانی خلع سلاح کشتار جمعی تبدیل شود و در این میان آمریکا که دارنده بزرگترین زرادخانه سلاح‌های اتمی و شیمیایی در جهان است، باید به‌عنوان متهم اصلی تهدید اتمی و شیمیایی جهان به پای میز محاکمه افکار عمومی جهانی کشانده شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: دستگاه‌ قضایی به‌طور جدی پیگیر استیفای حقوق جانباران شیمیایی سردشت است و در این چارچوب تاکنون در خصوص برای بیش از ٢٠٠ نفر از آنها در دادگاه طرح دعوا شده که برای حدود ٧٠ تن از آنها رأی نهایی نیز صادر شده‌است.

وی اعلام کرد: علیه چند شرکت اروپایی که در زمان جنگ مواد شیمیایی برای تولید سلاح در اختیار رژیم بعث قرار داده‌اند، در محکام بین‌المللی اقامه دعوا شده‌ است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول