به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمد اسلامی امروز در جریان بازدید از بندر بوشهر اظهار داشت: وجود کشتیهای بزرگ با تناژها بالا یکی از تحولات بزرگی است که برای بندر بوشهر اتفاق افتاده است. این امر موجب شده است که عملکرد بندر بوشهر نسبت به سال گذشته در شرایط کرونایی رشد داشته باشد. این موضوع نشان میدهد که این هدفگذاری و افزایش ظرفیت جاذبه لازم و کافی را داشته است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش ظرفیت و استفاده از ظرفیت ساخت داخل در هدفگذاری و اولویت برنامهها و اجرا قرار دارد. شرکتهای کشتی سازی که در بوشهر هستند سفارشهای جدیدی به آنها داده شده و قراردادهای جدیدی با آنها بسته شد تا این کارخانجات بتوانند در جهت تأمین شناورهای مورد نیاز بنادر کشور که سازمان بنادر و دریانوردی سفارش داده سفارش کار داشته باشند و بتوانند با فعالیت خود نقش و قابلیت عملکرد دریایی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بدهند.
اسلامی در خصوص خط راهآهن بوشهر نیز گفت: یکی از پروژههایی که موفق به اخذ موافقت برای تأمین مالی آن شدهایم پروژه راه آهن شیراز- بوشهر است که هم اکنون در فرایند انجام امور حقوقی و مالی آن هستیم تا بتوانیم هماهنگیها را به حداکثر برسانیم و از این فعالیتی که فعلاً کند و آرام آغاز شده است زودتر خارج شویم و پیمانکاران بیشتری را در قطعات اجرای این پروژه مستقر کنیم.
وی افزود: به این ترتیب بتوانیم در آینده طبق زمانبندی قطار را به شهر بوشهر برسانیم. به ویژه بندر بتواند سهم بار خود را با قطار انتقال بدهد و از این طریق شریانهای استراتژیک را در حوزه ریلی را کاملتر کنیم.
وزیر راه و شهرسازی درباره تخلیه و بارگیری کالاها و پیشرفت در این حوزه اعلام کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم از ۱۸۰ میلیون تن ظرفیتی که بنادر کشور داشتند امروز به ۲۸۰ میلیون تن برسیم که حدود ۱۰۰ میلیون تن بنادر کشور توسعه پیدا کرده که بخشی از این توسعه در بندر بوشهر بوده است. عملکرد با توجه به حجم فعالیت و با توجه به شرایط کرونا نسبت به سال گذشته افزایش ۷ درصدی را نشان میدهد و با این روندی که در توسعه صادرات داریم و وارداتی که در دستور کار تجارو بازرگانان است پیش بینی این است که روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.
وی در خصوص ارتقای راههای کشور نیز گفت: راههای کشور با همتی که انجام شده در ابتدای این دولت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم در برنامه است تا در نیمه سال آینده این میزان را به ۲۰ هزار کیلومتر خواهیم رساند که این حرکت بزرگی است که مردم ما توانستند از کیفیت متفاوت، ایمن تر و روان تر در جادههای شریانی کشور بهره مند شوند.
اسلامی افزود: آزادراهها با سرمایه گذاری بخش غیردولتی و با توجه به حجم ترافیک توسعه مییابد و شریانهای محوری که پرترافیک هم هستند جذابیت سرمایه گذاری دارند. در ابتدای دولت یازدهم آزادراهها دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر بودند وحداکثر تا نیمه سال آینده از سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر عبور خواهند کرد و به همین میزان نیز سه هزار کیلومتر آزادراه در دست کار است که در بخش مطالعات و شروع عملیات اجرایی قرار دارد که در سالهای آتی به بهره برداری خواند رسید. مهمترین و بزرگترین آزادراهی که افتتاح شد آزادراه کنارگذر جنوبی تهران- البرز (غدیر) بود که بخشی از راه ابریشم است که در قالب آزادراه کار شده است.
وی ادامه داد: احداث آزادراه اصفهان-شیراز در سال آینده افتتاح میشود. گام بعدی آزادراه شیراز- بوشهر است که آن آزادراه نیز در دستور کار قرار دارد که در برنامه است تا تأمین مالی آن از بازار سرمایه انجام شود.
انتهای پیام/