اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

طلسم حسن آباد شکسته شد/بازسازی میدان سوخته بعد از 20 ماه

میدان حسن آباد تیر سال 98 آتش گرفت.مدیران در روزهای ابتدایی وعده دادند که بازسازی به سرعت انجام می شود. حدود 20 ماه گذشت تا اینکه مدیر عامل زیباسازی شهر تهران از آغاز بازسازی خبر داد و تاکید کرد در بهار 1400 بازسازی به اتمام می رسد.

طلسم حسن آباد شکسته شد/بازسازی میدان سوخته بعد از 20 ماه

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،  میدان حسن آباد( میدان ملک‌المتکلمین یا میدان هشت گنبد ) در شامگاه روز 26 تیرماه سال 98 طعمه حریق شد و آسیب های به سازه وارد شد.

میدان حسن آباد که در بافت تاریخی شهر تهران در تقاطع خیابان امام خمینی (سپه) با خیابان حافظ و خیابان وحدت اسلامی (خیابان شاهپور) واقع شده است. بعد از آتش سوزی مسوولان روانه حسن آباد شدند و وعده دادند در مدت کوتاهی این میدان بازسازی می شود.

20 ماه گذشت و تازه بازسازی این میدان بعد از کش و قوس های فراوان و تذکراتی که اعضای شورا در صحن علنی دادند آغاز شد.

میدان حسن‌آباد  در سال  ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و این میدان با چهار ساختمان و هشت گنبدی به گونه منحنی‌شکل و قرینه ساخته شده است. ساختمان‌ها گرداگرد چهارگوشه میدان را دربر گرفته‌اند. همه خیابان‌هایی که به میدان حسن‌آباد منتهی می‌شوند سنگفرش شده‌اند. همچنین زیرگذری شمالی- جنوبی برای گذر خودروها و پیوند خیابان‌های حافظ و وحدت‌اسلامی (شاهپور) در زیر میدان ساخته شده است.

در اطراف این میدان فروشگاه ابزار یراق و قفل فروشی و همچنین سیسمونی فروشی وجود دارد و همچنین انبارهای فراوانی در آنجا وجود دارد که در برخی از آنها نکات ایمنی رعایت نمی شود.

در تیر سال گذشته آتش سوزی یک انبار در مجاورت ایستگاه شماره یک آتش نشانی شهر تهران و مجموعه تاریخی حسن آباد رخ داد و  باعث شد تا بخش شمال غربی بنای تاریخی حسن آباد دچار تخریب شود.

شهردار توییت کرد/بازسازی سریع

شهردار تهران در همان روز هم در خصوص این حادثه به یک توییت بسنده کرد و در صفحه شخصی خود نوشت: در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست، نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبارهای پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

اخباری مبنی بر اینکه باوجود اینکه حریق کنار ایستگاه آتش نشانی رخ داد اما با تاخیر این حریق کنترل شده است منتشر شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر به این حریق واکنش نشان داد و تاکید کرد: باید یک گزارش فنی پیرامون موضوع آتش سوزی در حسن آباد ارائه شود تا مشخص شود چرا دیر آتش خاموش شده است. باید علت آتش سوزی و زمان شروع اطفای حریق و اینکه چرا علایم هشدار نداشته است به مردم ارایه شود.

بهتر است در حین بهسازی و احیای میدان به موضوعات همه جانبه توجه شود

وی گفت: من از شهردار تهران هم تشکر می‌کنم که دستور دادند که هرچه سریعتر این ساختمان بازسازی شود. این بنا آخرین بنا از دوره بناسازی رنسانس در ایران بوده است و بیش از هشتاد سال قدمت دارد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که البته نباید این بنا فقط در جداره آن خلاصه شود و باید خود سازه هم مورد توجه قرار گیرد و  بهتر است در حین بهسازی و احیای میدان به موضوعات همه جانبه دیده شود.

20 ماه گذشت و باوجود اینکه مدیران وعده داده بودند به سرعت بازسازی آغاز می شود اما تاخیر زیادی در این زمینه رخ داد. البته مدیران اعلام کردند که این سازه مالک شخصی دارد و خود مالک می خواهد بازسازی کند و شهرداری فقط نما را بازسازی خواهد کرد و همچنین برای این کار از دانشگاه تهران هم کمک گرفته شده است.

کار بازسازی نمای میدان حسن آباد آغاز شده است/اتمام در بهار 1400

برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: کار بازسازی نمای میدان حسن آباد آغاز شده است.

وی ادامه داد: احتمالا کار در اردیبهشت یا خرداد سال 1400 به اتمام خواهد رسید.

این مقام مسوول در شهرداری تهران گفت که بعد از آتش سوزی داربست‌های حفاظتی نصب شد و جلسات متعددی هم در این زمینه برگزار شد.

میدان حسن آباد از میدان های تاریخی شهر است که ثبت ملی هم شده است.حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر تاریخی بودن این میدان گفت:  پیشینه این میدان و ارزش میراثی و معنوی آن برکسی پوشیده نیست. 

 ساختمانی که به ثبت ملی رسیده چرا باید به محل فروش ابزار و یراق بدل شود؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: چرا ساختمانی که به ثبت ملی رسیده و جزو آثار فاخر ملی و بخشی از هویت شهری ما محسوب می‌شود، باید به محل فروش ابزار و یراق بدل شود؟ دیگر اینکه چرا سیستم‌های به‌روز اطفا و هشدار حریق در این ساختمان‌ها نصب نشده بود و نظارت لازم توسط شهرداری صورت نگرفت؟ به نظر می‌رسد لازم است شهرداری تهران با هماهنگی اتاق اصناف و دیگر متولیان امر، نسبت به تغییر کاربری‌های نامتجانس در بافت تاریخی و فرهنگی اقدام کند.

 وی در ادامه اضافه کرد: میزان تخریب باتوجه به نزدیکی ایستگاه آتش‌نشانی است ابهامی است که جای سوال دارد. آتش‌سوزی در ضلع شمال غربی میدان حسن آباد رخ داد و در مجاورت محل حریق، یعنی دیوار به دیوار این ساختمان، ایستگاه شماره یک آتش نشانی قرار گرفته است. برای بسیاری از مردم این سوال مطرح شده که آیا آتش نشانی دیر برای اطفای حریق وارد عمل شده یا شدت توسعه حریق در دقایق اولیه بسیار بالا بوده است؟ یا این پرسش مهم که اگر آتش در بافت تاریخی بازار به جان اماکن و ابنیه بیافتد، آیا سازمان آتش‌نشانی می‌تواند با این ابزار و امکانات آن را مهار و اطفاء کند؟ در این مورد نیز از معاونت خدمات شهری و مدیرعامل آتش نشانی می‌خواهم که مستندات خود را ارائه کنند و در عین حال از آتش نشانان عزیزی که با جان و دل در ماموریت اطفای حریق حضور داشتند، تشکر می‌کنم.

به اعتقاد این عضو شورای شهر، گاهی نحوه خاموش کردن آتش، خود ممکن است به بناهای با ارزش آسیب بیشتری وارد کند.

وی تاکید کرد: تمامی شهروندان و به خصوص مالکان ساختمان‌های ثبت شده اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آثار و میراث ملی کشورمان داشته باشند.

آثار تاریخی در پایتخت، هویت شهر محسوب می‌شوند و شهروندان با آن‌ها احساس تعلق خاطر به تهران پیدا می‌کنند و حفاظت از آنها ضروری است.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: با توجه به آمار و اطلاعات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۷، سازمان حدود ۷۳۶ مورد عملیات اطفاءحریق در اماکن تجاری – کسبی و انبارها را داشته است.

وی ادامه داد: این رقم ۱۲ درصد از کل حریق‌های ساختمانی و اماکن را به خود اختصاص داده است. اماکن و ساختمان‌هایی همچون ملک مذکور که به علت تغییر کاربری و نوع فعالیت صنفی از درجه خطرپذیری بالایی در زمینه حریق برخوردار هستند و با بی‌توجهی به ضوابط اولیه ایمنی باعث حوادثی مانند حادثه هفته گذشته می‌شود و ضمن تحمیل خسارت به شهروندان و مدیریت شهری می‌توانند باعث از دست رفتن بخشی از هویت تاریخی یک شهر شود.

به اعتقاد نوری، از این رو ضروری می‌دانم در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوانین فرادستی برای ساماندهی سازوکار نظارت بر ایمنی آن دسته از ساختمان‌هایی که تصرف کسبی ـ تجاری، کارگاهی، صنعتی و یا انبار دارند بار دیگر تاکید کنم و با توجه به بند «ز» ماده ۳۷ قانون نظام صنفی کشور، لازم است ساز وکار مشترکی بین اتحادیه اصناف و سازمان آتش نشانی شهرداری تهران برای منوط نمودن صدور یا تمدید جواز صنفی به دارا بودن تاییدیه ایمنی ساختمان در برابر حریق به تناسب نوع فعالیت صنفی ایجاد شود.

 حفاظت از آثار تاریخی در مقابل حریق و هر نوع آسیب و‌خطر بسیار حائز اهمیت است

به گفته عضو شورای شهرتهران ، از سوی دیگر نظر به اینکه آثار تاریخی به جا مانده از گذشته در پایتخت، هویت شهر محسوب می‌شوند و شهروندان با آن‌ها احساس تعلق خاطر به تهران پیدا می‌کنند، حفاظت از آثار تاریخی در مقابل حریق و هر نوع آسیب و‌خطر بسیار حائز اهمیت بوده و ضروری است.

بر اساس این گزارش، مدت هاست از وعده مدیران مبنی بر بازسازی میدان حسن اباد می گذرد و البته هر بار مسوولان وعده های داده اما عملی نشده است اما این بار وعده داده اند در بهار سال آینده بازسازی این میدان تاریخی که تیر سال  98 طعمه حریق شده به اتمام می رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول