اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

لاوروف: ایران و آمریکا می‌توانند گام‌های همزمان بردارند/ بن‌زائد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ضروری است

وزرای خارجه روسیه و امارات با حضور در نشست خبری مشترک در ابوظبی، درباره مسائل مختلفی از جمله بحران سوریه، گفت‌وگوها برای حل مناقشات فلسطین و توافق هسته‌ای ایران صحبت کردند.

لاوروف: ایران و آمریکا می‌توانند گام‌های همزمان بردارند/ بن‌زائد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ضروری است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که امروز (سه‌شنبه) به ابوظبی سفر کرده، در نشست خبری مشترک با «عبدالله بن‌زائد آل نهیان» همتای اماراتی خود شرکت کرد.

بن‌زائد به عنوان سخنران اول در این نشست خبری ضمن اشاره به بهبود روابط مسکو-ابوظبی در جنبه‌های مختلف، گفت: «در این دیدار، عواقب افراطی‌گیری و خشونت را با طرف روسی به بحث گذاشتیم».

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز» وی همچنین توضیح داد: «ما به اهمیت تقویت روابط و همکاری‌ها با کشورهای جهان باور داریم.. روابط با روسیه نیز در تمام جنبه‌ها و حوزه‌ها رشد می‌کند».

وزیر خارجه امارات درباره بحران سوریه نیز اظهار داشت: «تلاش و همکاری دمشق و کشورهای اتحادیه عرب برای آغاز روند بازگشت سوریه به جایگاه خود در این اتحادیه ضروری است. باید حوزه‌های [مشترکی] وجود داشته باشد که راه را برای اقدام مشترک درخصوص سوریه بگشاید».

عبدالله بن‌زائد تاکید کرد که وجود قانون «سزار» در آمریکا و تداوم تحریم‌های این کشور علیه سوریه، بازگشت دمشق به جایگاه اصلی خود در میان کشورهای عربی را دشوار می‌کند.

وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه گفت‌وگوهای مهمی با همتای اماراتی خود انجام داده، گفت: «ما پروژه‌های جدیدی را در امارات آغاز خواهیم کرد».

به نوشته اسکای‌نیوز، لاوروف ضمن اشاره به بحث درباره مسائل منطقه و مشکلات غرب آسیا با بن‌زائد، تصریح کرد: «به دنبال همکاری و کمک به گفت‌وگوی فلسطین-اسرائیل هستیم».

وی همچنین با بیان اینکه تماس‌های مسکو با ابوظبی در عالی‌ترین سطح خود پیگیری می‌شود، افزود: «ما درباره تحولات اخیر در خلیج [فارس] و ثبات و امنیت در این منطقه صحبت کردیم».

پیش از این نیز، وزارت خارجه روسیه با اعلام آمادگی این کشور برای همکاری با آمریکا جهت حل بحران فلسطین، خواستار فراهم شدن شرایط برای از سرگیری مذاکرات مستقیم با وساطت گروه چهارجانبه شده بود. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه روسیه در این نشست خبری، راهکار حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران را برداشتن گام‌های همزمان از سوی واشنگتن و تهران عنوان کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، لاوروف در این باره توضیح داد: «برای حل این چالش فوری، به‌نظر ما ممکن است که گام‌های همزمان و مرحله به مرحله‌ای را تدوین کرد و آمریکا و ایران آنها را اجرا کنند، زیرا اگر بخواهیم به این بحث که چه کسی اول به تعهداتش بازگردد ادامه دهیم، مذاکرات شاید تا همیشه طول بکشد».

وی با استقبال از ابراز تمایل دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، افزود: «البته این تصمیم هنوز اجرایی نشده است زیرا تا جایی که من می‌دانم، فرایندی در دست بررسی است که چگونه آن را انجام دهند».

لاوروف پیش از این نیز گفته بود با لازم دانستن جدیت آمریکا در بازگشت به برجام برای حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران، ابراز امیدواری کرد که وضعیت در آینده نزدیک بهتر شود. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول