اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

175 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها شناسایی شد

مدیر امور منابع آب شهرستان گنبدکاووس گفت: امسال 175 مورد ساخت و ساز غیرمجاز که در نقاط پرخطر و یا در بستر و حریم رودخانه بود، شناسایی شد.

175 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، حسین ثابتی بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان گنبدکاووس ۴۹۸ کیلومتر طول رودخانه جاری بوده که از این مقدار ۲۰۰ کیلومتر در بخش مرزی داشلی‌برون است.
وی تصریح کرد: ۹ کیلومتر در خود شهر گنبدکاووس طول رودخانه وجود دارد که پنج کیلومتر آن مربوط به گرگانرود بوده و چهار کیلومتر رودخانه چهل‌چای است.
مدیر امور منابع آب شهرستان گنبدکاووس با اشاره به وجود رودخانه در داخل شهر و ساخت و سازهای غیرمجاز خاطرنشان کرد: امسال ۱۷۵ مورد ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهرستان شناسایی شده که اغلب در بستر و حریم رودخانه اقدام به ساخت ساختمان‌های اعیانی، تجاری و مسکونی کرده‌اند.
وی ادامه داد: از ۱۷۵ مورد شناسایی شده تعداد ۷۱ مورد به دادگاه معرفی شده و تخلف ۴۰ مورد ثابت شده و باید از نقطه خطر خارج شوند.
ثابتی فرهنگ‌سازی و آموزش را مقدم بر اقدامات قانونی برشمرد و بیان داشت: برای آموزش این افراد و خطرات ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها در زمان سیلاب و بارش‌های سیل‌آسا جلسات هم‌اندیشی چهره به چهره گذاشته شد تا ساکنان مسیر رودخانه‌ها از خطرات احتمالی اطلاع پیدا کنند.
وی ابراز کرد: برای جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی فصل بهار رودخانه‌های شهرستان ساماندهی و لایروبی شدند که با توجه به حجم بالای کار به اعتبارات بیشتر استانی و ملی نیاز است.
مدیر امور منابع آب شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه تخلیه نخاله‌های ساختمانی در بستر رودخانه‌ها از مشکلات جدی بوده خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ عدم تخلیه نخاله‌های ساختمانی در بستر رودخانه پایین بوده و با توجه به اینکه نیروهای مختلف در حوزه شهرستان این نخاله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند اما باز هم شاهد تخلیه آنها در بستر و حریم رودخانه‌ها هستیم که این امر سبب جاری شدن سیلاب‌ها در برخی از نقاط بستر رودخانه‌ها خواهد شد.
* طرح‌های هادی روستاها به روزرسانی شود
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس در این جلسه اظهار کرد: در بازدیدهای انجام شده شاهد تغییر کاربری در حاشیه شهر و روستاها بوده که مشخص نیست این تغییر کاربری در داخل و یا خارج بافت و حریم شهر روستا است.
غلامعلی نورا گفت: برای جلوگیری از هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز پیشنهاد می‌شود طرح هادی روستاها به روز‌رسانی شده و در اختیار ادارات مرتبط قرار گیرد.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی در طول سال مجوزهایی برای احداث فعالیت‌های مختلف مانند  دامداری، مرغداری و غیره در راستای سیاست‌کاری خود صادر می‌کنند که انتظار می‌رود بازدیدهایی برای نظارت بر صدور این مجوزها و احداث فعالیت مرتبط در طول سال انجام شود.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان گنبدکاووس در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه برخی از شرکت‌های خدمات‌رسان مانند ایرانسل برای خدمات‌دهی خود در حریم راه‌ها اقدام به نصب دکل و یا دیگر تاسیسات می‌کنند که نیاز است قبل از انجام هر کاری استعلامات لازم از دستگاه‌های مرتبط اخذ شود.
کریم زیتونلی گفت: امسال ۱۲ فقره تخلف در حریم راه‌ها شناسایی شده که تاکنون ۹ فقره آن رفع تصرف شده است.
* با متخلفین و متجاوزین حریم رودخانه‌ها و راه‌ها برخورد قضایی شود
معاون امور عمرانی فرمانداری شهرستان گنبدکاووس در این جلسه اظهار کرد: تجاوزات اخیر به حریم و بستر رودخانه‌ها و راه‌ها توسط افرادی است که قصد سوءاستفاده را دارند و باید با چنین افرادی به شدت برخورد قضایی و قانونی شود.
وی گفت: در ایام تعطیلات و نوروز بیشترین سوءاستفاده و تجاوزات در این حوزه انجام می‌شود که تاکید داریم نظارت‌ها در ایام بیشتر و شدیدتر شود.
محمدجان پاشایی‌زاده خاطرنشان کرد: جلسات آموزشی در راستای فرهنگ‌سازی مردم  روستاهای ساکنان مسیر رودخانه‌ها برگزار شود تا از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود.
انتهای پیام/2307

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول