اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گرانی اقلام شب عید معضلی برای مردم/میوه هست اما گران

در روزهای منتهی به سال و نزدیکی عید، طبق سنت هرساله، مردم برای برگزاری جشن عید نوروز آماده می‌شوند، اما گرانی اقلام ضروری عید، معضلی برای مردمی شده است که سال خوبی را نیز به دلیل وجود محدودیت‌های کرونایی و نبود کسب و کار قابل قبول، پشت سر گذاشته‌اند.

گرانی اقلام شب عید معضلی برای مردم/میوه هست اما گران

به گزارش خبرنگار فارس از بجنورد، اگر این روزها در بازار گشتی بزنیم،می‌بینیم یکی از دغدغه‌های مردم، افزایش قیمت اقلام مورد نیاز برای خانواده‌ها است که یکی از بارزترین نمونه‌ها، گرانی قیمت میوه، آجیل، گوشت و دیگر مایحتاج شب عید بوده که در این میان قیمت‌ها نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

هرچند طبق گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی، یکی از دلایل گرانی میوه در استان وجود دلالان است اما نبود نظارت نیز یکی از موارد است که با کمی تامل در بازار به آن پی‌خواهیم برد.

رضا محمدی، یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: ما متوجه نشدیم منظور مسئولان از میوه شب عید چیست زیرا میوه در هر شرایطی در بازار فراوان است. 

وی می افزاید: هر ساله بر اساس عادت‌های سال‌های پیش‌طوری از میوه شب عید صحبت می‌کنیم که‌گویی قرار است دیگر میوه در بازار عرضه نشود، میوه در بازار فراوان بوده‌ اما قدرت خرید مردم آنقدر پایین است که نمی‌توانند خرید کنند.

احمد رمضانی یکی‌دیگر از شهروندان می‌گوید: گرانی میوه در مغازه‌ها سبب شده تا بازار وانت‌بارهایی که در اطراف خیابان‌ها میوه می فروشند بهتر باشد و مردم بیشتر به این سمت سوق پیدا کنند. 

وی می افزاید: اصناف نباید به مناسبت‌های مختلف مانند شب یلدا، شب عید قیمت میوه، آجیل، شیرینی را افزایش دهند و یا حداقل قیمت‌ها بگونه‌ای باشد تا مردم راحت‌تر بتوانند خرید کنند. 

رمضانی می‌گوید: همه مردم که توانایی خرید مایحتاج شب عید را ندارند پس باید قیمت‌ها در همه جا یکسان و قابل هضم باشد و همه مردم بتوانند مایحتاج خود را فراهم کنند.

کالاهای اساسی شب عید برنامه ریزی و در حال تامین است

مدیر توسعه بازرگانی در این باره اظهار کرد: ۲۰۰ تن سیب درختی تولید استان و ۴۰۰ تن پرتقال تامسون از اتحادیه باغداران استان مازندران تامین و ذخیره‌سازی شده است.

جهان راشدی گفت: شرکت انطباق، به‌عنوان ناظر تعیین کیفیت میوه نوروزی انتخاب شده است تا در هرمرحله ذخیره‌سازی و انتقال از مبدا و خروج از سردخانه بر کیفیت میوه، پلمپ و فک پلمپ نظارت لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به توزیع شکر نیز افزود: ۶۴۸ تن شکر سهمیه خانوار و هزار و ۱۹۴ تن شکر سهمیه صنف و صنعت جهت توزیع در دستور کار قرار دارد. 

مدیر توسعه بازرگانی ادامه داد: شکر صنف و صنعت با توجه به قیمت ۱۱۵۰۰ تومانی به ازای هرکیلو با کندی جذب همراه است.

راشدی خاطرنشان کرد : ۷۰ هزارتن قند از تولیدات کارخانه قند شیروان در شبکه توزیع قرار گرفته که سهم استان نیز کاملا تامین شده است.

وی در خصوص برنج پاکستانی و هندی نیز گفت: سهمیه‌ای جهت توزیع در اختیار تنظیم بازار قرار گرفته که به کمیته‌امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و طرح مواسات بسیج اختصاص داده شده و مقداری هم در شبکه شهری و روستایی توزیع خواهد شد که از این میزان ۳۳ درصد سهمیه تخصیصی توسط شبکه تعاون روستایی در سطح روستاها توزیع خواهد شد.

راشدی گفت: ۳۵۰ حلب روغن نباتی جامد ۵ کیلویی نیز در اختیار مباشر تامین فروشگاه لاله قرار گرفته که از طریق سهمیه تنظیم بازار و آزاد روغن نباتی تامین و ذخیره‌سازی در شبکه توزیع می شود. 

وی یاد آورشد: ۱۲۰ تن گوشت مرغ منجمد و ۳۱ تن گوشت منجمد گوساله از طریق پشتیبانی امور دام خراسان شمالی نیز تامین و به استان تخصیص داده شده که در شبکه توزیع استانی، شهرستانی و روستایی قرار خواهد گرفت.

با اصناف متخلف برخورد می‌شود

رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در خصوص بازرسی‌های انجام شده برای کنترل قیمت‌ها اظهار کرد: تاکنون ۸ هزار و ۳۰۰ مورد بازرسی از اصناف استان صورت گرفته است.

مهدی امیدوار افزود: هیچ صنفی حق هیچ‌گونه گران‌فروشی را ندارد در صورت مشاهده، با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اصناف باید طبق نرخ مصوب شده اجناس خورد را به فروش برسانند.

امیدوار در پایان از تمامی شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه گران‌فروشی با شماره ۱۲۴ تماس حاصل فرمایید تا به شکایات شهروندان رسیدی شود.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول