اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

روایت سردار فضلی از روزهای سخت عملیات والفجر ۸/ اگر از دفاع مقدس غفلت کنیم، مسؤولیم

سردار علی فضلی گفت: در ثبت وقایع دفاع مقدس و راهیان نور نباید غفلت کنیم زیرا شهدا قهرمانان تاریخ‌ساز ما هستند و همه ما نسبت به ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس که محصول سلوک شهدا و ایثارگران است، مسؤولیم.

روایت سردار فضلی از روزهای سخت عملیات والفجر ۸/ اگر از دفاع مقدس غفلت کنیم، مسؤولیم

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی ره‌آورد سرزمین نور صبح امروز با حضور سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار قریشی جانشین بسیج و جمعی از دست اندرکاران راهیان نور امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. 

سردار فضلی در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه روز ملی راهیان نور، روز پرخیر و برکتی است، گفت: نایب بر حق امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری در این روز در قدمگاه شهدا حضور یافتند.

وی با روایت یک خاطرات از عملیات والفجر ۸، اینگونه صحبت‌هایش را ادامه داد: وقتی عملیات والفجر ۸ در ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ طرح‌ریزی شد، عراقی‌ها تصور نمی‌کردند که نیرو‌های ایرانی بتوانند در محور فاو عملیات انجام دهند. البته جزیره ام‌الرصاص و هور هم دو محور دیگر و جزء محورهای فرعی بودند. همین موضوع باعث شده بود، دشمن سردرگم شود که ایرانی‌ها در کدام منطقه می‌خواهند عملیات اصلی را انجام دهند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران بیان داشت: دشمن به دلیل شرایط خاص اروند رود گمان نمی‌کرد که رزمندگان ایرانی از این محور حمله کنند، چراکه نیاز به دقت عمل فراوانی داشت و گاهی سرعت آب اروند از ۷۰ کیلومتر تجاوز می‌کرد و دوبار در شبانه‌روز جذر و مد اتفاق می‌افتاد آب بسیار بالا می‌آمد.

وی افزود: بعد از سه یا چهار روز لشکر گارد عراق به جاده میانی آمد اما رزمندگان ما آنچنان دفاعی کردند که  آن لشکر را قاطعانه از آن محور به عقب راندند. دشمن طی شبانه روز پاتک‌های سنگین و فراوانی انجام می‌داد تا جاده‌ها را پس بگیرد، هر چند فقط دو پاتک برای تاریخ ثبت شده است. جاده ام‌القصر برای عراقی‌ها مهم بود همه نیرو‌ها از آن دفاع می‌کردند. علی‌رغم اینکه دشمن متکی بر جاده بود لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) در مقابل دشمن در منطقه کارخانه نمک ایستادگی کردند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: تعداد شهدا در این عملیات بسیار زیاد بود و رزمندگان گردان‌های لشکر ۱۰ در آنجا دفاع می‌کردند. این دفاع ادامه یافت تا دهم اسفندماه آن سال ما به نیت ۱۴ معصوم (علیهم‌السلام) ۱۴ فرمانده را انتخاب کردیم؛ که این عزیزان یکی پس از دیگری مجروح یا شهید شدند.

وی اظهار داشت: در این روز بچه‌ها با گونی، مهمات حمل می‌کردند، چراکه توان پشتیبانی و جابه‌جایی تجهیزات و نیروی انسانی در آن شرایط سخت وجود نداشت. غروب دهم اسفند از قرارگاه خاتم با اکبر عاطفی فرمانده گردان حاضر در آن منطقه تماس گرفتند و خبر دادند که امشب «ماهر عبدالرشید» از فرماندهان بلند پایه رژیم بعثی برای عبور از جاده کارخانه نمک با لشکر هفتم عراق به منطقه خواهد آمد. این را به صورت رمز بیان کردند.

سردار فضلی با اشاره به اینکه تمرکز آتش و تعداد بمباران منطقه، فشار زیادی بر نیرو‌های ما آورده بود، ادامه داد: اما تا صبح تمام پاتک‌های دشمن توسط گردان زهیر دفع شد. قرارگاه خاتم صبح روز بعد تماس می‌گیرند و از عاطفی فرمانده گردان زهیر می‌پرسند شما الان کجا هستید؟ او می‌گوید ما در خط هستیم و همچنان سر جای خودمان در منطقه کارخانه نمک قرار داریم. مسئولان قرارگاه مجدداً می‌پرسند حتماً همان‌جایی که دیشب بودید هستید؟ او می‌گوید بله مطمئنم همانجا هستیم. هنگامی که قرارگاه حضرت خاتم‌الانبیا (ص) از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند، یک گروه تصویربرداری برای ثبت تاریخی این مقاومت به منطقه اعزام می‌کنند.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: در ثبت وقایع مرتبط با دفاع مقدس و راهیان نور نباید غفلتی صورت گیرد زیرا شهدا قهرمانان تاریخ‌ساز ما هستند و همه ما نسبت به ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس که محصول سلوک شهدا و ایثارگران است، مسؤول هستیم.

همچنین سردار قریشی جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز به مناسبت روز ملی راهیان نور دقایقی صحبت کرد و گفت: تاریخ ملت ایران نشان می‌دهد که این کشور همواره در معرض تهاجم دشمنان قرار دارد و نظام سلطه اجازه نمی‌دهد، ملت‌ها روی آرامش را ببینند.

وی بیان داشت: پیش از انقلاب اسلامی در دوره‌های قاجار و پهلوی بخش‌های مهمی از خاک ایران جدا شد. ملت ما از آن دوران عبرت‌های زیادی گرفته است و پس از انقلاب اسلامی تحت لوای ولایت فقیه، در طول ۴۰ سال گذشته با اقتدار مقابل دشمنان ایستادند که اوج آن در دفاع مقدس شکل گرفت.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین افزود: اگر دیروز رژیم پهلوی، بحرین را از دست داد و بخش‌های زیادی از خاک کشور ما جدا شد و توانایی ساخت کوچکترین فناوری را نداشت،  اما امروز جوانان ما  در بخش‌های مهم انرژی هسته‌ای، پالایشی، فناوری، دارویی جزو چند کشور اول دنیا قرار داده‌اند که این ناشی از روح ایستادگی و توانمندی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملت ما دمید تا امروز پیشتاز باشیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی سالیان قبل در چنین روزی با حضور پرخیر و برکتشان در مناطق عملیاتی، برکتی مضاعف به منطقه بخشیدند و از ملت ایران خواستند حرکت راهیان نور را مغتنم شمرده و به فناوری نرم در مقابل جنگ نرم دشمن تبدیل کنند لذا روح سلحشوری و استقامت را در جوانان ما دمیدند که امروز ثمره پر ارزش‌ تربیت صد‌ها هزار جوان را در دفاع از حرم و عرصه سلامت می‌بینیم که به تاسی از حاج قاسم سلیمانی در این سال‌ها کوشیدند.

سردار قریشی با بیان اینکه سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط نیرو‌های ایرانی و تصرف کشتی انگلیسی در آب‌های خلیج فارس، افزود: باید این اقتدار را قدر بدانیم و انعکاس آن را هنرمندان در فرهنگ و هنر ما وارد کنند. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص نیز نشان از اهمیت راهیان نور دارد لذا هنرمندان و جوانان با استخراج این گنجینه باید بتوانند این فرهنگ را به نسل جدید ایران و جهان اسلام انتقال دهند.

وی در پایان اظهار داشت: جشنواره ملی ره‌آورد سرزمین نور در هفدهمین دوره با موفقیت‌های قابل توجهی همراه بوده است که مرهون فرماندهی حضرت امام خامنه‌ای و حضور فرزندان انقلاب در صحنه است که امیدواریم این موفقیت ها ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول