اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

از شرایط استرداد بلیط هواپیما چه می دانید؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از یک برنامه ریزی طولانی برای سفر، تصمیم به خرید بلیط پرواز آنلاین می گیرید.

از شرایط استرداد بلیط هواپیما چه می دانید؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از یک برنامه ریزی طولانی برای سفر، تصمیم به خرید بلیط پرواز آنلاین می گیرید. اما پس از گذشت مدت زمانی، اتفاقی پیش بینی نشده یا خبری ناگهانی برنامه سفر شما را با مشکل مواجه می کند. قابل درک است که شرایط سختی پیش روی شماست. از طرفی هزینه بلیط را پرداخت کرده اید و نمی خواهید که پولتان را از دست رفته بدانید. از طرف دیگر مشکل پیش آمده، اجازه سفر را به شما نمی دهد. در چنین شرایطی چه راهکاری را باید در نظر گرفت؟

به نظر می رسد که در این موقعیت راهی به جز استرداد بلیط برای شما وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم نگرانی را کنار بگذارید، چرا که علاوه بر امکان کنسل کردن بلیط، می توان مبلغ پرداخت شده خود را با اندکی جریمه مسترد کنید. حال ممکن است با سوالی روبه رو شوید:

چطور بلیط هواپیما را مسترد کنیم؟

بسته به اینکه بلیط خود را حضوری خریداری کرده اید یا به شکل اینترنتی، برای استرداد بلیط باید به همان محل یا سایت خرید بلیط مراجعه کنید. اگر بلیط خود را به شکل اینترنتی خریداری کرده اید، وارد حساب کاربری خود در سایت مورد نظر شوید و به دنبال قسمت استرداد یا کنسلی بلیط بگردید.

استرداد بلیط هواپیما در کلاس‌های پروازی مختلف چطور محاسبه می شود؟

در ابتدا بهتر است در مورد کلاس نرخی که خریداری کرده اید کسب اطلاع کنید. این کار را می توانید یا با مراجعه به سایت خرید بلیط مورد نظرتان و مشاهده جزئیات بلیط انجام دهید یا با استفاده از تماس تلفنی با پشتیبانی سایت و یا آژانسی که بلیط را از آن خریداری کرده اید.

کلاس نرخی V : برای استرداد بلیط هواپیمای خود از زمان صدور بلیت تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، ۲۰ درصد از بهای پرواز شما کسر می‌شود. همچنین این مقدار از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد، با کسر ۴۰ درصد از بهای کوپن پرواز همراه است.
کلاس نرخی :Q  هرگونه تغییر و یا استرداد بلیط از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، با کسر ۳۰ درصد از بهای کوپن پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد، با کسر ۶۰ درصد از بهای کوپن پروازی مربوطه امکان پذیر است.
کلاس نرخی N : در این کلاس پروازی، مسافر مجاز به استرداد یا تغییر بلیط هواپیمای خود نبوده و و هیچگونه وجهی بازگشت داده نمی‌شود.

لازم به ذکر است که قوانین کنسلی بلیط در کلاس‌های پروازی دیگر معمولاً با کلاس پروازی V یکسان است.

اگر پرواز از طریق شرکت هواپیمایی یا سایت فروش بلیط لغو شود چه قوانینی وجود دارد؟

اما ممکن است پرواز شما نه با خواست شما که به علل مختلف از جمله وضع جوی نامناسب یا نقص فنی هواپیما و یا هر عامل پیش بینی نشده دیگری با مشکل مواجه شود و شرکت هواپیمایی یا آژانس مورد نظر اقدام به لغو پرواز و بلیط مسافران بنمایند. در این صورت شرایط استرداد و بازگشت هزینه به چه صورت محاسبه می شود؟ در این شرایط می‌توانید به راحتی از سایت یا آژانس مجری فروش بلیط، درخواست استرداد وجه بلیط کنید. برای انجام این کار لازم است که عکس بلیط یا بلیط های مهرشده خود را به شرکت مربوطه ایمیل کنید. البته در بعضی سایت‌ها، این امکان در نظر گرفته شده است که بتوانید از پنل بخش حساب کاربری خود، چنین درخواستی را ثبت کنید.

چه زمانی نمی‌توانیم بلیط هواپیمایمان را کنسل کنیم؟

برساس آنچه در قوانین مربوطه آمده است، اگر شما کارت پرواز خود را دریافت کنید، این به معنای آن است که شما از بلیط خود استفاده کرده‌اید. حتی اگر شما سوار هواپیما نشوید هم دیگر امکان استرداد بلیط را نخواهید داشت و هیچ مبلغی به شما بازنخواهد گشت.

 

کنسلی بلیط چارتری چگونه است؟

کنسل کردن بلیط هواپیما، فرآیند دشوار و پیچیده ‌ای دارد و در بسیاری مواقع انجام ‌پذیر نیست. زیرا در فرایند چارتر کردن، یک شرکت چارترکننده، همه صندلی های یک پرواز را پیش خرید می‌کند و خود، آنها را قیمت‌ گذاری می ‌کند. شرکت های چارترکننده معمولا از کنسلی بلیط هواپیما، حتی با کسر جریمه از مبلغ آن رضایت نمی‌ دهند. هر چند برخی از آژانس های مسافرتی تلاش می‌کنند با کمی چانه زنی، نسبت به کنسل کردن بلیط هواپیما چارتری اقدام کنند. اما بهترین پیشنهاد در زمینه خرید بلیط چارتر این است که فقط زمانی اقدام به خرید بلیط هواپیما چارتری کنید که سفرتان قطعی باشد و نخواهید آن را کنسل کنید.

شرایط کنسلی برای پرواز های خارجی به چه شکل است؟

اگر پرواز رفت و برگشت در قالب دو پرواز جداگانه خریداری و ثبت شده باشد، فرایند کنسلی آنها هم به طور جداگانه انجام می‌شود. اما در مواقعی که بلیط رفت و برگشت با هم و با قیمت کمتری در مجموع خریداری شود، مخصوصا در پروازهای خارجی، نرخ جریمه افزایش می‌یابد. همچنین اگر قصد دارید به کشوری سفر کنید که نیاز به ویزا دارد، اگر ویزای معتبر نداشته باشید، پرواز شما کنسل تلقی شده و بازگشت وجه شما با جریمه کنسلی همراه خواهد بود.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول