اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

دست خالی باغداران، جیب پر دلالان/ قیمتی که از باغ تا بازار 7 تا 8 برابر می‌شود

باغدار گوزلده‌ای با بیان اینکه من سیب را تا 80 هزار ریال هم فروخته‌ام، گفت: آن چیزی که پس از هزینه حمل و نقل، سبد میوه، حق العمل کاری و...دست مرا می‌گیرد و عاید من باغدار می‌شود، فقط و فقط 40 هزار ریال است که حتی کفاف زندگی مرا نمی‌دهد.

دست خالی باغداران، جیب پر دلالان/ قیمتی که از باغ تا بازار 7 تا 8 برابر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، این روزها قیمت میوه مانند طلا هر لحظه تغییر می‌کند و همین امر موجب نارضایتی مردم شده و باعث تا شاهد کمرنگ شدن میوه در سبد غذایی مردم و نارضایتی آنها از این وضعیت باشیم.

در همین حال، اخیر مقام معظم رهبری نیز ضمن گلایه از افزایش قیمت میوه در بازار خواستار رسیدگی به وضعیت بازار میوه توسط دولت شدند، وضعیتی که به دلیل دخالت دلالان و واسطه‌ها همه را کلافه کرده است.

علی سلیمی، باغدار گوزلدره‌ای در مورد وضعیت بازار سیب می‌گوید: من سیب خود را به قیمت 40 هزار ریال فروخته‌ام، اما همین سیب گوزلدره در بازار تهران بیش از 300 هزار ریال قیمت می‌خورد و به فروش می‌رسد.

سیب گوزلدره از مرغوب‌ترین و با کیفیت محصولات کشور است

وی با بیان اینکه وضعیت بازار میوه به هیچ وجه مساعد نیست و دلالان هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند، تصریح کرد: من با هزار زحمت میوه را عمل آوری و به بازار عرضه می‌کنم در حالی که با قیمتی که من سیب را می‌فروشم چیزی عاید نه من بلکه هیچ کشاورز و باغداری نمی‌شود.

 سلیمی با بیان اینکه برند سیب از آن ارومیه است اما به لحاظ کیفیت محصول باغات دماوند در رتبه نخست قرار دارد، تصریح کرد: در رتبه دوم سیب گوزلدره استان زنجان است که به لحاظ مقاومت، مرغوبیت، رنگ و کیفیت مشهور و معروف است.

وی با بیان اینکه من سیب را تا 80 هزار ریال هم فروخته‌ام، ادامه داد: آن چیزی که پس از هزینه حمل و نقل، سبد میوه، حق العمل کاری و...دست مرا می‌گیرد و عاید من باغدار می‌شود، فقط و فقط 40 هزار ریال است که حتی کفاف زندگی مرا نمی‌دهد.

باغدار گوزلدره‌ای با بیان اینکه مَنِ باغدار با خداوند معامله می‌کنم و هر چه او روزی دهد شکر می‌کنم، افزود: تولید سالانه من بسته به سال متفاوت است، سالی می‌شود که حدود 20 تا 50 تن و سالی که محصول خوب باشد تا 100 تن هم محصول برداشت می‌کنم.

وی با بیان اینکه من حدود 8 هکتار باغ دارم و خدا را شکر می‌کنم که به زندگی من برکت می‌دهد، تصریح کرد: این روزها حضور دلالان و عدم حمایت دولت کاری کرده که فکر می‌کنم بعد از چند سال دیگه باید به کمیته امداد متوسل شوم تا زندگی خود را بگذرانم.

یکی دیگر از باغداران زنجانی با بیان اینکه باغدار بیشترین زحمت را برای عمل‌آوری میوه متحمل می‌شود، اما کمترین عایدی برای کشاورز است، گفت: عدم حمایت از کشاورزی باعث می‌شود تا کشور در زمینه مواد غذایی به خارج از کشور وابسته شود.

 باغداران از کمترین حمایت دولت برخوردار هستند

محمدی با بیان اینکه باغدار باید دغدغه سم، کاهش دما، کود، کارگر و... را داشته باشد، تا بتواند به محصول دست یابد، تصریح کرد: دلالان بدون کوچکترین تلاش، همه سود را به جیب می‌زنند و باغدار در این زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه باغداران از کمترین حمایت دولت برخوردار هستند، افزود: اگر حمایت از کشاورزان درست انجام شود و محصول به صورت تضمینی خریداری و درست به دست مردم برسد، هم کشاورز و هم مصرف کننده رضایت خواهند داشت.

یک میوه فروش زنجانی هم با بیان اینکه سیب بسته به کیفیت الان در میدان میوه و تره بار چیزی حدود 80 تا 120 هزار ریال است، افزود: من هم با سود 10 درصد آنرا در مغازه به فروش می‌رسانم.

جواد رزاقی با بیان اینکه وضعیت میوه چند صباحی است که خوش نیست، افزود: تلاطم در بازار میوه این روزها هم مصرف کننده و هم فروشنده را اذیت می‌کند در حالی که نباید چنین باشد.

زنجان از تولید کنندگان میوه و به ویژه سیب در کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه متاسفانه در فصل برداشت امسال هیچ جهش قیمتی صورت نگرفت، گفت: به همین دلیل افزایش قیمت در زمان مصرف اتفاق افتاد و این به ضرر باغدار و کشاورز است.

جواد تاراسی با بیان اینکه استان زنجان از تولید کنندگان میوه و به ویژه سیب در کشور است، ادامه داد: هزینه نگهداری و سردخانه، حمل و نقل و... از جیب کشاورز و باغدار می‌رود در حالی سود کلان و چند برابری را دلالان کسب می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه سالانه بیش از 120 هزار تن سیب در استان زنجان تولید و به بازار عرضه می‌شود، تصریح کرد: چیزی حدود 65 تا 70 هکتار باغ سیب در استان زنجان وجود دارد.

در میدان تره‌بار زنجان هم قیمت توسط غرفه‌داران و با توجه به مبلغی که به عنوان حق‌العمل کاری برمی‌دارند تعیین می‌شود.

سیب از 100 تا 150 هزار ریال و پرتقال بسته به نوع و کیفیت از 90 تا 160 هزار ریال در میدان میوه‌و تره بار زنجان به فروش‌ می‌رسد.

انتهای پیام/2308/ق/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول