اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ادامه تکاپوی محیط‌بانان برای جمع‌آوری لاشه‌ها/ تلفات پرندگان در میانکاله و خلیج گرگان به بیش از ۳۷هزار قطعه رسید

طی ۴۲ روز گذشته مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان به عدد ۳۷ هزار و ۲۴۱ قطعه رسیده است.

ادامه تکاپوی محیط‌بانان برای جمع‌آوری لاشه‌ها/ تلفات پرندگان در میانکاله و خلیج گرگان به بیش از ۳۷هزار قطعه رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، تراژدی تلخ مرگ پرندگان نهم بهمن ماه امسال همانند سال گذشته تکرار شد که پس از انجام آزمایش‌های متعدد دلیل مرگ پرندگان بوتولیسم اعلام شد.

طی این مدت شاهد روزهای بارانی، برفی و آفتابی و سرد بودیم اما مهم‌ترین موضوع این بود که تلاش و تکاپوی محیط بانان برای جمع‌آوری لاشه‌ها ادامه داشت و همچنین نیز دارد؛ چراکه این کار به جلوگیری از مرگ بیشتر پرندگان کمک می‌کند و محیط بانان با این امید دست از تلاش برنداشتند.

 

سکوت کماکان بهشت پرندگان را فراگرفته و پرندگانی که با هم همسفر بود و بعد از طی کردن کیلومتر مهمان تالاب شدند اکنون باید غریبانه پربکشند.

باوجود مسائل متعدد ارائه شده آزمایش‌های مختلفی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد و دلیل مرگ پرندگان باوجود طرح مواردی ازجمله ورود سم، فاضلاب، بیماری فرامرزی و وبا و سایر بوتولیسم اعلام شده البته آزمایش‌ها کماکان ادامه دارد.

از نهم بهمن تا روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند ماه امسال طی ۳۳روز گذشته مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان به عدد ۲۰ هزار و ۴۹۲ قطعه رسیده است ولی پس از آن اطلاع‌رسانی اطسوی استان صورت نگرفت و مقرر شد اطلاع رسانی در این زمینه ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به‌صورت کشوری صورت گیرد.

 

اعلام آمار روزانه و امیدآفرینی باتوجه به روند کاهشی لاشه‌ها شرایطی را فراهم کرد و این اطلاع‌رسانی موجب شد مردمی که روزانه پیگیر ماجرای میانکاله بودند در جریان امور قرار گیرند ولی با اعلام آمار هفتگی شرایط تغییر کرده و این شبهه را به همراه خواهد داشت که شرایط با آنچه اعلام شده شاید متفاوت باشد.

طی اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد، با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی از تاریخ ۹ بهمن ماه ۹۹ همچنان به‌صورت روزانه در حال انجام است.

با شروع تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان از تاریخ نهم بهمن ماه سال جاری، عملیات پایش، جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، به وسیله ماموران یگان حفاظت و کارشناسان اعزامی از شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و یگان حفاظت محیط زیست استان گلستان از شهرستان‌های بندرگز و بندر ترکمن، به‌صورت روزانه و به‌وسیله چندین گروه با استفاده از قایق، تراکتور، تراکسور و به‌صورت پیاده انجام می‌شود.

 


براساس این گزارش طی ۴۲ روز گذشته مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان به عدد ۳۷ هزار و ۲۴۱ قطعه رسیده است.  

 با توجه به شرایط سخت و باتلاقی بودن منطقه، تلاش غیرت‌مندانه محیط بانان خدوم و سخت‌کوش استان‌های مازندران و گلستان در عملیات جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، سازمان دامپزشکی کشور به عنوان تنها مرجع رسمی بررسی علت و علل تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله، علت این تلفات را بیماری بوتولیسم اعلام کرده است.

همچنین مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران از تلاش محیط‌بانن طی روزهای گذشته می‌گوید و اینکه در قالب شیفت‌ها روزانه ۲۰ نفر از محیط بانان  بکارگیری می‌شوند.

 

هوا سرد است اما با این وجود گشت‌زنی به‌صورت قایق موتوری، تراکتور، موتور و بعضا پیاده را در دستور کار دارند.

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران بیان می‌کند: این روزها محیط بانان با اتفاقات تلخی روبه‌رو می‌شوند؛ محیط بانانی که حاضر هستند به‌خاطر یک پرنده جان خود را فدا کنند و اکنون باید لاشه‌های پرندگان را جمع‌آوری کنند.

از این مسائل بگذریم حجم عظیمی از کار در کنار بحث حفاظت از صید و شکار غیرمجاز را در دستور کار داریم به‌طوری‌که اگر یک روز تعلل کنیم بیماری تشدید می‌شود.

آهنگری خاطرنشان می‌کند: حتی در برف و بوران کار می‌کنیم و تمام امید ما این است که دیگر شاهد تکرار چنین حوادث تلخی نباشیم.

خواسته ما این است باتوجه به این اتفاق در میانکاله هنوز برخی قصد دارند وارد منطقه میانکاله شوند که درخواست ما از مردم باتوجه به آلوده بودن محیط این است از ورود به میانکاله پرهیز کنند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول