اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تنها گذرگاه مرزی تاجیکستان با چین بازگشایی می‌شود

مذاکرات کارگروه مشترک تاجیکستان و چین در مورد ازسرگیری فعالیت گذرگاه مرزی «کولمه» در مرز دو کشور بصورت آنلاین برگزار شد.

تنها گذرگاه مرزی تاجیکستان با چین بازگشایی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، کارگروه مشترک تاجیکستان و چین در دیدار مجازی در مورد از سرگیری فعالیت گذرگاه مرزی «کولمه» گفت‌وگو کردند.

ریاست هیات تاجیکی در این مذاکرات را «عظیم ابراهیم»، وزیر حمل و نقل تاجیکستان و طرف مقابل را «ژانگ چونگلینگ»، معاون اول منطقه خودمختار سین کیانگ چین بر عهده داشتند.

به نمایندگی از طرف تاجیکستان در این مذاکرات همچنین نمایندگان وزارت بهداشت، کشور، امور خارجه، خدمات گمرک، کمیته امنیت غذایی این کشور شرکت کردند.

طرفین به توافق رسیدند که برای از سرگیری مجدد فعالیت تنها گذرگاه مرزی در مرز تاجیکستان و چین اقدامات مشترکی را انجام دهند.

به طور خاص، تاجیکستان به طرف چینی پیشنهاد داد تا هزینه بارگیری و تخلیه کالا در گذرگاه مرزی کاهش و زمان بازگشت کانتینرهای خالی و غیره را تسریع کند.

گذرگاه مرزی «کولمه» از ابتدای اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون به طور کامل بسته است.

در تاریخ 18 فوریه «عظیم ترسونزاده» معاون اول خدمات گمرک تاجیکستان در نشست مطبوعاتی عنوان کرد که به دلیل بسته بودن گذرگاه مرزی بین دو کشور  بیش از 260 کامیون حامل محصولات تجار تاجیک پشت مرز مانده اند.

قبل از این، در تاریخ 15 فوریه، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در دیدار با خبرنگاران از باز شدن گذرگاه مرزی  «کولمه» تا پایان ماه فوریه امسال، اظهار امیدواری کرده بود. اما تاکنون این گذرگاه بسته است.

چین بعد از روسیه و قزاقستان، سومین کشور وارد کننده محصولات به بازار تاجیکستان است. در سال 2020 میلادی از این کشور به تاجیکستان به مبلغ حدود 440 هزار دلار کالا وارد شده است.

حجم کلی گردش مالی بین تاجیکستان و چین در سال گذشته میلادی نسبت به سال 2019 تقریبا 20 درصد کاهش یافته است.

تاجیکستان به طور عمده از چین مصالح ساختمانی، قطعات یدکی خودرو، لباس، ماشین آلات و تجهیزات فنی مختلف و غیره وارد می‌کند.

همچنین از چین به تاجیکستان برخی از انواع مواد غذایی عرضه می‌شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول