اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

بازیگر افغانستانی: مردم ما علاقه بسیاری به فیلم های ایرانی دارند/ تاثیر آی فیلم بر فرهنگ منطقه

یک بازیگر افغانستانی گفت: در سفری که به خاطر نمایش فیلمم به افغانستان داشتم متوجه شدم مردم افغانستان خیلی علاقه به فیلم ها و سریال های ایرانی دارند.

بازیگر افغانستانی: مردم ما علاقه بسیاری به فیلم های ایرانی دارند/ تاثیر آی فیلم بر فرهنگ منطقه

سامره رضایی فیلمساز و بازیگر اهل افغانستان که در ایران به دنیا آمده و مشغول فعالیت در ایران است با اشاره به علاقه مردم افغانستان به سینمای ایران، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: در سفری که به خاطر نمایش فیلمم به افغانستان داشتم متوجه شدم مردم افغانستان خیلی علاقه به فیلم ها و سریال های ایرانی دارند.

وی افزود: ما مهاجران زیادی در ایران داریم که به واسطه مهاجرت پدران خود از افغانستان در ایران به دنیا آمدند و زندگی کردند و تحصیلات خود را ادامه دادند. در این شرایط بسیاری از افغانستانی های مقیم ایران مشغول فعالیت های هنری شدند و امروز شاهد هستیم که هنر سینما در افغانستان رشد خوبی پیدا کرده است.

این فیلمساز و بازیگر اهل افغانستان در ادامه گفت: مردم افغانستان به دلیل نزدیکی زبان به ایران که هر دو فارسی با گویش های مختلف است با فیلم ها و سریال های ایرانی ارتباط خوبی برقرار می کنند. البته در کنار آن فیلم های بالیوودی هم نگاه می کنند ولی این نزدیکی زبان و کیفیت آثار ایرانی باعث شده است فیلم های ایرانی رونق زیادی در افغانستان داشته باشد و مخاطبان زیادی در این کشور دارد.

وی با اشاره به تاسیس شبکه آی فیلم برای مخاطبان دری زبان افغانستان گفت: این اقدام باعث شده است افرادی که در افغانستان با زبان دری صحبت می کنند نیز محصولات نمایشی ایران را تماشا کنند.

رضایی درباره اقدام فیلیمو برای به اشتراک گذاشتن محصولات این پلتفرم با کشورهای فارسی زبان گفت: این اقدام می تواند به گسترش فضای فرهنگی میان دو کشور کمک کند و همانطور که گفتم به دلیل علاقه مردم افغانستان به فیلم ها و سریال های ایرانی می تواند موجب ایجاد فضای نشاط و سرگرمی برای مردم افغانستان بکند.

وی افزود: امروزه به دلیل مشکلات زیادی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد ضرورت وحدت میان کشورهای منطقه بیش از پیش احساس می شود و به خاطر همین ایجاد فضایی که بتواند زمینه ساز گفتگو شده و فرهنگ و هنر میان دو کشور فارسی زبان را در معرض نمایش بگذارد می تواند به وحدت میان کشورها کمک کند. اساسا توسعه فرهنگی المان های مختلفی دارد که یکی از این شناسه های مهم فرهنگی سینما است. فیلم دیدن ملت ها را به هم نزدیک می کند و ما با فیلم دیدن است که بخشی از جهانی که تصوری از آن را نداریم می توانیم در ذهن خودمان شکل بدهیم.

سامره رضایی در پایان گفت: فرهنگ ایران و افغانستان در بسیاری از جاها با یکدیگر پیوند می خورد و الان بسیاری از مهاجران افغانستان که در ایران تحصیل کردند به کشور خودشان بازگشتند و همین باعث شده است اشتراکات فرهنگی میان دو کشور بسیار به یکدیگر نزدیک شود. شاید بتوان گفت در آینده تولید مشترک فیلم یکی از اتفاقاتی است که با توجه به ضرورت نزدیکی میان دو کشور باید به سراغش رفت. همانطور که فیلیمو الان با ورود به عرصه نمایش در کشورهای فارسی زبان نیازمند محصولاتی است که توسط فیلمسازان هر دو کشور تولید شود و این اتفاق می تواند با در اختیار گذاشتن لوکیشن ها و قصه ها و افسانه های هر سرزمین به رشد و تعالی فرهنگ میان دو کشور کمک کند.

به گزارش فارس، فیلیمو اعلام کرده است که در راستای توسعه تعاملات فرهنگی میان کشورهای فارسی زبان، دسترسی محتوای محصولات فیلیمو برای مخاطبان کشورهای فارسی زبان ایجاد شد.

یکی از ویژگی‌های هنر تصویر نزدیک کردن مولفه‌های فرهنگی و شناخت بیشتر میان مردمان کشورهای فارسی زبان است. همانطور که از دیرباز تا امروز کشور ایران شاهد اشتراکات فرهنگی بسیاری با ملت‌های افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان است، از امروز به مدت  سه ماه دسترسی به محصولات فیلیمو به منظور همگرایی بیشتر میان ملت‌ها اجرایی شد.  

فیلیمو با گسترش فعالیت‌های خود در نظر دارد،  با افزودن  حدود ۲۵ میلیون فارسی زبان در  این سه کشور مخاطبان خود را گسترش دهد و قدمی بلند در راستای رونق کسب و کار سرگرمی و توسعه اقتصاد هنر بر پایه فناوری‌های نوین بردارد.

همچنین این پلتفرم  تلاش دارد در بازار گسترده پلتفرم‌های نمایش خانگی که در سطح بین المللی فعالیت می‌کنند سهم خود را از بازار مشترک منطقه که بر پایه زبان فارسی استوار است به دست بیاورد.

 این اتفاق می‌تواند بر توسعه مناسبات فرهنگی و هنری میان کشورهای فارسی زبان کمک کند و در آینده  شاهد تولیدات مشترک با تکیه بر ظرفیت هنرمندان بومی و جغرافیای کشورهای
همسایه بهره ببریم.

پلتفرم فیلیمو قصد دارد ضمن ایجاد فضایی برای عضویت شهروندان کشورهای فارسی زبان به منظور همراهی بیشتر مخاطبان کشورهای فارسی زبان همسایه و به مناسبت آغاز سال جدید شمسی اشتراک سه ماهه رایگان فیلیمو را در اختیار اعضای تازه وارد از این کشورها بگذارد تا پس از آشنایی با این خدمت به مرور فرهنگ تامین اشتراک برای استفاده از محصولات فرهنگی بر خط را تجربه نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول