اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

قیمت‌هایی که از زمین تا بازار چندبرابر می‌شوند/ کشت از کشاورز، برداشت از دلال

در دوسال اخیر و به ویژه در طول یک‌سال گذشته قیمت میوه افزایش لجام گسیخته‌ای داشته است، با وجود آنکه هزینه‌های کاشت میوه تنها به مقدار پایینی افزایش یافته است اما شاهد افزایش چندبرابری قیمت در بازار بوده‌ایم که عواملی چون جولان دلالان درباره آن متصور است.

قیمت‌هایی که از زمین تا بازار چندبرابر می‌شوند/ کشت از کشاورز، برداشت از دلال

خبرگزاری فارس؛ سردبیری استان‌ها-سیدمهدی حسینی: قیمت میوه در چندسال اخیر و به ویژه در سال ۹۹ افزایش چشمگیری داشته و از روال سال‌های گذشته متفاوت بوده، به طوری که در بعضی از این اقلام شاهد افزایش چندبرابری بوده‌ایم.

این افزایش قیمتی فقط محدود به پایتخت یا کلانشهرها نیست چراکه به گواه مشاهدات میدانی خبرنگاران فارس در استان‌های مختلف این جهش قیمتی رخ داده است.

با اینحال ماجرا آنجا جالب توجه می‌شود که بیشتر کشاورزان محصولات خود را با قیمت معقول نسبت با سال گذشته به واسطه‌ها به فروش رسانده و می‌رسانند اما در واقعیت‌های میدانی شاهد افزایش چندبرابری میوه از زمین تا بازار هستیم.

اردبیل| حذف واسطه‌گری‌ها راهکار تعدیل قیمت میوه در سه‌ضلعی باغدار، مصرف کننده و دلالان

با نگاهی به وضعیت استان اردبیل در تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی می‌بینیم که این استان با توجه به وضعیت آب و هوایی مناسب و بهره‌مندی از خاک حاصل‌خیز جزو یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که از لحاظ تولید انواع محصولات سردرختی نیز این استان با تولید بالغ بر ۴۰۰ هزار تن انواع میوه‌ها به مراتب جایگاه تولیدی بیش از نیازمندی استان را داراست و در این بین میزان تولید سیب قرمز در استان اردبیل بالغ بر ۱۶۰ هزار تن می‌رسد که فراتر از نیاز استان بوده و الباقی محصول به سایر استان‌ها و کشورها صادر می‌شود.

علی‌رغم تولید بسیار بالای انواع محصولات باغی در استان اردبیل قیمت این محصولات در سطح بازار اردبیل تا به حدی رسیده که توان خرید آن برای برخی از مردم امکان‌پذیر نیست و از طرفی دیگر همان‌طور که گفته شد باغداران نیز از قیمت پایین آن هنگام فروش برای عرضه در بازار گلایه‌مند هستند.

یکی از باغداران اردبیلی که به تولید انواع سیب در شهرستان خلخال استان اردبیل مشغول است در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت محصولات باغی به افزایش قیمت سم، کود و سایر هزینه‌های مورد نیاز برای تولید این محصولات برمی‌گردد اما از طرفی دیگر متاسفانه به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان متعدد در بازار میوه شاهد قیمت‌های بسیار بالاتر از سطح مزارع و باغ‌‌ها در سطح بازار هستیم و انواع میوه‌ها با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

 در مجموع  قیمت تمام شده یک کیلوگرم سیب تولیدی حداقل در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ است​

 

وی افزود: در حال حاضر هزینه تولید یک کیلوگرم سیب برای یک باغدار در شهرستان خلخال به طور تفکیک شده و در مراحل مختلف بدین صورت است که؛ ۳۰۰ تومان بابت برداشت سیب از باغ، ۷۰۰ تومان هزینه نگهداری در سردخانه، ۴۰۰ تومان هزینه حمل سیب از باغ به سردخانه و هم‌چنین به اضافه هزینه‌های کاغذ، سم، کود، کارگر برای آبیاری، نگهبانی از باغ در طول مدت میوه‌دهی و ... که در مجموع  قیمت تمام شده یک کیلوگرم سیب تولیدی حداقل در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ است.

 

 

یکی از شهروندان اردبیلی که در بازار اردبیل مشغول خرید بود به خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل گفت: قیمت انواع میوه در بازار تا به حدی افزایش یافته که با حقوق کارگری به هیچ عنوان توان خرید نداریم و امیدواریم که مسؤولان اقدامات مناسبی را برای کاهش قیمت انواع میوه انجام دهند.

قم| مزد عرق جبین کشاورزان در جیب دلالان بازار میوه

آقای توکلی یک کشاورز قمی است و با اشاره به اینکه محصولی که برای فروش عمده به میدان میوه و تره بار می‌رود هیچ تکلیف و آینده مشخصی ندارد، عنوان کرد: ما نسبت به محصولی که به میدان می‌فرستیم هیچ اختیاری نداریم و اینطور نیست که بتوانیم در مورد قیمت محصولات خود با طرف مقابل چانه بزنیم چه برسد به اینکه از قیمت واقعی فروش محصولات به مصرف‌کنندگان خبردار شویم.

 

وی با بیان اینکه بنده در حوزه صیفی‌کاری ۲۵ سال سابقه کار دارم، گفت: در مساحت‌های چند هکتاری به کاشت گل محمدی نیز اقدام کردم اما این محصولات هم نسبت به هزینه‌ای که برای برداشت و کاشت آن‌ها می‌شد هیچ منفعت اقتصادی به دنبال نداشت و فقط با مبلغ حاصل از فروش محصولات دلخوش بودم که توانستم برای چند نفر ایجاد اشتغال کنم.

توکلی گفت: وقتی یک محصول در بازار کم‌یاب می‌شود نباید کشاورز را مقصر بدانیم چراکه اصلا کشاورز هیچ بستر و اختیاری برای انبار و احتکار ندارد بلکه افراد واسطه هستند که برای فروش و سود بیشتر خود گاهی متوسل به این روش‌های نادرست می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از وانت‌های میوه‌فروش هم هستند که محصول را در باغ از باغدار خرید می‌کنند و با یک سود ۱۰۰ درصدی در شهرها به فروش می‌رسانند، این افراد به اندازه ظرفیت محدود خود از بازار میوه به دست می‌آورند اما برخی واسطه‌گران هستند که با قدرت مالی زیاد وارد بازار میوه شده و این بازار را به صورت کامل به دست گرفته‌اند.

توکلی اضافه کرد: اگر ما کشاورزان هزینه‌هایی که برای کاشت و برداشت محصول پرداخت کردیم را به خرید یک کالا، طلا یا هر چیز دیگری اختصاص داده بودیم اکنون دارایی ما دو، سه و چندین برابر بیشتر شده بود، هر چند قیمت میوه نیز افزایش داشته اما این افزایش در جیب کشاورزان نرفته است.

هر چند قیمت میوه نیز افزایش داشته اما این افزایش در جیب کشاورزان نرفته است

 

وی با بیان اینکه ما مجبور هستیم کار کشاورزی را ادامه دهیم چراکه از بچگی به این شغل مشغول بوده و اگر کشاورزی نکنیم مریض می‌شویم، گفت: گاهی هم پیش می‌آید که حتی دولت جو را هم از ما نمی‌خرد و ما مجبور هستیم به واسطه کیلویی هزار و ۸۰۰ بفروشیم و واسطه نیز این محصول را انبار کرده و بعد از مدت به صورت آزاد کیلیویی سه هزار تومان به فروش می‌رساند.

همدان| از «رنج باغدار» تا «گنج دلال»

یک کشاورز پیشکوست و موفق همدانی در پاسخ به چرایی گرانی قیمت میوه گفت: داستان امروز قیمت میوه همان داستان قدیمی «کی بود کی بود؟ من نبودم!» است اگرچه در روزهای نزدیک به عید زمان مناسبی برای این طرح مسئله نیست.

ابوالقاسم سوزنچی با بیان اینکه اقتصاد کشور به غیر از مسئله تحریم‌ها با مقررات اشتباه که توسط کارشناسان غیر کارشناس وضع شده دچار تحریم داخلی است افزود: در هیچ کجای دنیا برای میوه نرخ تعیین نمی‌کنند و قیمت میوه بر اساس نظام عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پول محصول باغدار را از سر زمین خریداری می‌کند و هیچ ارگانی  این روند را کنترل نمی‌کند تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد کشاورز فنا شده است.

این کشاورز همدانی به فعالیت حساب و کتاب شده واسطه‌ها در سراسر دنیا اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه در ایران واسطه‌ها بی حساب و کتاب فعالیت می‌کنند و هر روز شاهد بیشتر شدن واسطه‌گری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمان برای نرخ میوه پیشنهادی ارائه دادم به این ترتیب که روزانه در برنامه‌های صبحگاهی رادیو و تلویزیون از میدان بار نرخ توزیع میوه و سبزیجات اعلام شود که مردم در جریان نرخ این اقلام باشند اما مورد توجه و استقبال قرار نگرفت.

یکی از بنکداران میدان تره‌بار همدان به تشریح روند خرید و فروش میوه پرداخت و عنوان کرد: اغلب زمان برداشت محصول، کشاورزان توانایی دپو و نگهداری ندارند لذا افرادی که شرایط نگهداری محصولات باغی را دارند اقدام به خرید می‌کنند.

سیدعباس وفا با بیان اینکه قیمت سیب درختی امسال بین ۳ هزار تا ۵ هزار تومان بود ادامه داد: برخی از شهرها مثل دماوند، مراغه و میانه محصول مرغوب‌تر و باکیفیت‌تری دارند و ممکن از نظر قیمتی تفاوت جزئی داشته باشند.

وی  به عوامل موثره در قیمت توزیع میوه اشاره کرد و گفت: عواملی چون سبد میوه، پوشال، کاغذ گراف، کرایه حمل، ریز و درشتی میوه و هزینه نگهداری در سردخانه تاثیر بسزایی در قیمت نهایی میوه دارد و در نهایت هر کیلو سیب درختی ۱۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

 هر کیلو سیب درختی ۱۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود

 

این بنکدار میدان تره‌بار همدان متذکر شد: با توجه به گرانی‌ها هر کیلو میوه حدود ۵ هزار تومان هزینه جانبی دارد که واسطه‌ها متحمل هزینه‌های جانبی می‌شوند و دست آخر قیمت افزوده می‌شود.

اما داریوش سرحدی معاون مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی همدان صادرات را یکی از منابع درآمد ارزی کشور دانست و بیان کرد: اگر صادرات از دلایل گرانی میوه محسوب می‌شد حتماً کارگروه تنظیم بازار کشور تدبیری اندیشیده و صادرات میوه را محدود می‌کرد.

اگر صادرات از دلایل گرانی میوه محسوب می‌شد حتماً کارگروه تنظیم بازار کشور تدبیری اندیشیده و صادرات میوه را محدود می‌کرد

 

وی در پایان یادآور شد: فاصله قیمتی که بین قیمت محصول باغدار تا عرضه به مصرف‌کننده وجود دارد متوجه صادرات نیست چراکه محصولات صادراتی روی زمین باغدار با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شود.

ارومیه| گرانی میوه شب عید؛ گلایه مردم و باغداران، جیب پر دلالان

باوجود اینکه میزان تولید سیب در داخل کشور بیشتر از نیاز داخل است و اصولا این امر باید باعث کاهش قیمت این میوه برای مصرف داخلی شود ،اما به دلیل نبود مدیریت صحیح این محصول با قیمت بسیار بالا به دست مصرف کننده میرسد.موضوعی که هم مصرف کننده را متضرر میکند و هم باغداران را، و تنها سود این آشفته بازار در جیب واسطه ها و دلالانی میرود که میوه را از باغدار به قیمت ناچیز میخرد و با قیمت گزاف در میادین میوه به فروش میرساند.

 

ایلام| اختلاف قیمت ۱۰ هزار تومانی بازار و باغداران

محمد حسین باغشینی دیگر باغدار سیروانی بیان کرد: از مهمترین مشکلات باغداران اول بازار فروش از همه مهمتر بنگاه داران میدان‌های تره بار هستند؛ سال گذشته انگور کیلویی ۴۵۰۰ از ما می‌خریدند و به مردم کیلویی ۱۳ تا ۲۴ هزار می‌فروختند. 

وی افزود: غیر از کاری که خود با کمک خانواده انجام می‌دهیم به طور معمول سالانه بیش از ۷۰ نفر روز نیاز به نیروی کارگر  فصلی داریم.

 

این باغدار سیروانی ادامه داد: سطح زیر کشت باغ بنده تقریبا ۳ هکتار است که حدودا یک هکتار آن انگور کاشت شده که معمولا هکتاری ۸ تن برداشت داریم همین مقدار از سطح نیز انار کاشت شده که حدودا ۲۰ تن در هکتار برداشت دارد باقیمانده سطح هم زیتون و پسته کاشته شده که هنوز به بهره برداری نرسیده است.

زنجان|قیمتی که از باغ تا بازار ۳ تا ۴​ برابر می‌شود

باغدار گوزلدره‌ای با بیان اینکه مَنِ باغدار با خداوند معامله می‌کنم و هر چه او روزی دهد شکر می‌کنم، افزود: تولید سالانه من بسته به سال متفاوت است، سالی می‌شود که حدود ۲۰ تا ۵۰ تن و سالی که محصول خوب باشد تا ۱۰۰ تن هم محصول برداشت می‌کنم.

وی با بیان اینکه من حدود 8 هکتار باغ دارم و خدا را شکر می‌کنم که به زندگی من برکت می‌دهد، تصریح کرد: این روزها حضور دلالان و عدم حمایت دولت کاری کرده که فکر می‌کنم بعد از چند سال دیگه باید به کمیته امداد متوسل شوم تا زندگی خود را بگذرانم.

این روزها حضور دلالان و عدم حمایت دولت کاری کرده که فکر می‌کنم بعد از چند سال دیگه باید به کمیته امداد متوسل شوم تا زندگی خود را بگذرانم

 

یک میوه فروش زنجانی هم با بیان اینکه سیب بسته به کیفیت الان در میدان میوه و تره بار چیزی حدود ۸۰ تا ۱۲۰ هزار ریال است، افزود: من هم با سود ۱۰ درصد آنرا در مغازه به فروش می‌رسانم.

جواد رزاقی با بیان اینکه وضعیت میوه چند صباحی است که خوش نیست، افزود: تلاطم در بازار میوه این روزها هم مصرف کننده و هم فروشنده را اذیت می‌کند در حالی که نباید چنین باشد.

فارس| حاصل یک سال تلاش باغداران خفری در جیب دلالان!

با باغدار "باغکبیری" همراه می شویم، وی نیز اولین سخنش انتقاد از حضور پر رنگ دلالان است، او در ادامه گفت: از اولین مرحله کاشت تا آخرین لحظه برداشت باید باغدار هزینه کند اما در ابتدای روستا ببینید چطور با یک تلفن سود هنگفتی در جیب دلال می رود!

دهقان افزود: این روزها باغدار چغاله بادام را چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان می فروشد اما چغاله بادام اعلا در بازارها بیش از ٨۰ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود که البته چند مدت پیش این قیمت به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا حتی به ٢۶۰ تومان هم رسید!

وی گفت: باغدار باید سرما و گرما را تحمل کند، معلوم نبود که یک ماه پیش سرمای شدیدی می آید و تمام تلاشمان به هدر می رفت! اما حالا که محصول به ثمر نشسته سود هنگفتی نصیب واسطه گران می شود.

قزوین| باغداران:سودی عاید ما نمی‌شود

این روزها بازار میوه شاهد نوسانات قیمتی زیادی است، قیمت میوه به شکل نامعقولی افزایش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد چیزی جلودار آن نیست. باغداران افزایش هزینه‌های تولید و نقش دلال‌ها عامل گرانی میوه می‌دانند و سازمان صمت هم می‌گوید در امر تولید دخالت ندارد و سعی می‌کند بازار را تنظیم کند.

 

 

از آنجائی‌که طبق بررسی‌های انجام یافته قسمت اعظمی از افزایش قیمت‌ها در خصوص میوه‌ها به دلیل عدم مدیریت صحیح بر عرضه این محصولات، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه، نبود نظارت کافی بر بازار و هم‌چنین وجود واسطه‌گری‌های متعدد انجام می‌گیرد لذا چنین به نظر می‌رسد که با کمی همت از سوی مسؤولان امر و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و هم‌چنین توجه کشاورزان و باغداران به نظرات کارشناسان و راهکارهای علمی و عملی در خصوص رفع این مشکل می‌توان شاهد تعدیل در قیمت انواع میوه و محصولات کشاورزی در بازار باشیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول