اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

اخلاص، آینده‌نگری و جامع‌نگری از خصائل تربیتی آیت الله مصباح یزدی بود

آیت‌الله رجبی در افتتاحیه سلسله نشست‌های معرفی اندیشه‌های آیت‌الله مصباح گفت: ایشان نگاه جامعه‌نگرانه‌ای داشتند که کادرها را تک بعدی پرورش ندهند. علاوه بر بعد علمی و معرفتی به مسائل تربیتی، اخلاقی و بصیرت‌افزایی توجه ویژه‌ای داشتند.

اخلاص، آینده‌نگری و جامع‌نگری از خصائل تربیتی آیت الله مصباح یزدی بود

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین افتتاحیه سلسله نشست‌های معرفی اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی'>مصباح یزدی (ره)، چهارشنبه (۲۰اسفندماه) با سخنرانی آیت‌الله رجبی (رئیس موسسه امام خمینی)، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و سید احمد عبودتیان (مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا) و پیام تصویری سید‌هاشم صفی‌الدین (رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان) در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.

عبودتیان: علامه مصباح معادل امتی بود که می‌خواست بر سپهر انقلاب تاثیر بگذارد

در ابتدای این مراسم، سیداحمد عبودتیان گفت: مسأله مورد اهمیت برای ما و مخاطبین این جلسه این است که بتوانیم زلال اندیشه ناب اسلامی را در این پهنه جغرافیای جبهه انقلاب اسلامی و در این شبکه‌های عظیم مردمی جاری کنیم. حدود یک سال پیش برای آخرین بار گزارش وضعیت شبکه را خدمت آیت‌الله مصباح رساندم و ایشان پس از صرف مدت طولانی برای بررسی این امر به این نکته اشاره کردند که اهمّ موارد موجود وضعیت اندیشه و محتوای شبکه است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء گفت: تلاش این جمع بر این اساس است که این خون تازه و این اندیشه ناب در پیکره جبهه فرهنگی انقلاب انتقال پیدا کند. مقام معظم رهبری فرمودند که میدان دار مسیر گام دوم جوان انقلابی است و اهداف انقلاب توسط ایشان محقق می‌شود. 

وی تأکید کرد: این مسیری که جوان انقلابی در پیش دارد به وسیله چراغی روشن است. این چراغ و مصباح مسیر که راه را برای ما روشن می‌کند و نمی‌گذارد ما از مسیر خارج شویم همان میراث علامه مصباح است. علامه خودشان مکررا فرمودند که میراث من طرح ولایت است که ماحصل و چکیده هفتاد سال عمر من است. 

معاون رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در تجلیل از آیت‌الله مصباح فرمودند که ایشان خلا وجودی شهید مطهری و علامه طباطبایی را پر کرده‌اند. باید توجه داشت که علامه طباطبایی و شهید مطهری هر یک به مثابه یک امت بوده‌اند و علامه مصباح معادل امتی بود که می‌خواست بر سپهر انقلاب تاثیر بگذارد. 

مجتبی مصباح یزدی: از ویژگی‌های اندیشه علامه مصباح، نظام‌مندی اندیشه اوست

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی گفت: این جلسه در راستای معرفی اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی تشکیل شده است. اما تصور بنده از تشکیل جلساتی از این دست این نیست که ما در پی بزرگداشت یک شخص یا معرفی افکار و آراء او گرد هم آمده باشیم، بلکه از این جهت است که به تعبیر مقام معظم رهبری ایشان منبع فکر و اندیشه بی‌غلّ و غش اسلام هستند. بنابراین اگر برای ما اندیشه‌های آیت‌الله مصباح موضوعیت پیدا کرده به خاطر شخص ایشان نیست بلکه به خاطر این است که این اندیشه‌ها بازتاب اندیشه اسلام ناب است.

وی گفت: اگر کسی بخواهد اسلام ناب را فرابگیرد ناگزیر از آن است که به این منبع مراجعه کند. بزرگان زیادی در طول تاریخ بودند که از اندیشه ایشان برای یافت اسلام استفاده کردیم اما تنها بعضی از ایشان واجد اندیشه ذو ابعاد هستند. تنها این بزرگواران نسبت به ابعاد مختلف اسلام صاحب نظر بودند و توانستند اظهار نظر کنند.

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی (ره) ضمن برشمردن ویژگی‌های علامه مصباح یزدی گفت: از ویژگی‌های اندیشه علامه مصباح نظام مندی اندیشه ایشان است. نظریه پردازان مختلفی در علوم اسلامی داریم که هر یک در بعد خاصی از اسلام صاحب اندیشه هستند اما در مورد کلیت نظام اسلامی چیزی ارائه نکردند که اگر از بیرون کسی بخواهد با اسلام آشنا بشود بتواند با دیدن این اندیشه‌ها و آن نظام فکری به اسلام پی ببرد. ایشان از همان جوانی درگیر این دغدغه بودند و همیشه به دنبال آن بودند که بتوانند نسبتی منطقی میان اخلاق، عقاید، فقه و مسائل اجتماعی پیدا کنند. این محدود کردن دین به بعد خاصی و رها کردن ابعاد مختلف زندگی به حال خود فارغ از دین ناشی از آن است که این تصور نظام مند به دین در میان اندیشمندان ما کم دیده می‌شود. ویژگی دیگر اندیشه علامه مصباح یزدی این است که اندیشه ایشان با نیازهای زمان ما تناسب دارد. 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: در ابتدای انقلاب ایشان طرحی را بیان کردند که به مناسبت آن اساتید برجسته در رشته‌های مختلف علوم انسانی گرد هم آمده و به احصاء مهم‌ترین مسائل علم خود می‌پرداختند. در جلسه‌ای دیگر این مطالب را با روحانیون برجسته حوزه علمیه مطرح می‌کردند و نمایندگان حوزه علیمه اشکالات طرح و تعارضات آن با مبانی اسلام را تذکر می‌دادند. بنده به یاد دارم که استاد در تمام این جلسات شرکت می‌کردند و جمع‌بندی نظرات در تمام جلسات را خودشان به عهده گرفته بودند و این برای اساتید دانشگاه مورد توجه قرار گرفته بود که یک شخص چگونه می‌تواند در تمام رشته‌های علوم انسانی نظر بدهد و جمع‌بندی کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد طرحی که آیت‌الله مصباح در ابتدای انقلاب پیش می‌بردند، می‌فرمایند: اگر آن کاری که آیت‌الله مصباح در اول انقلاب شروع کرده بودند ادامه پیدا می‌کرد الان وضعیت علوم انسانی این طور نبود. 

آیت‌الله رجبی: آینده‌نگری و جامع‌نگری از خصلت‌های تربیتی علامه مصباح بود

در ادامه این نشست، آیت‌الله رجبی، رئیس موسسه امام خمینی گفت: کادر‌سازی در اسلام یکی از اصول استراتژیک است و بخشی از تاسیس موسسه آموزشی در راه حق به مناسبت همین نگاه کادر‌سازی بود که علامه بدان پرداخت. ایشان در دروس متداول حوزه علمیه تدریس نمی‌کردند زیرا که معتقد بودند باید روی افرادی سرمایه گذاری کرد و آینده ایشان را تشخیص داد تا بتواند در جهت هدفی که مد نظر دارد نیرو تربیت کند. بنابر همین نگاه بود که این نظام آموزشی خاص تهیه و اجرا شد. ایشان تشخیص دادند نظام آموزشی رایج حوزه تامین کننده نیرو‌هایی که بتوانند پاسخگوی نیاز‌های ما در دوران معاصر باشد نیست. بنابر این برنامه فعلی حوزه هر چند مفید و لازم است اما نیاز به مکمل دارد. 

رئیس موسسه امام خمینی گفت: ایشان یک نگاه جامعه‌نگرانه‌ای داشتند که کادرها را تک بعدی پرورش ندهند. در تمام این مجموعه‌ها اینگونه بود که علاوه بر بعد علمی و معرفتی به مسائل تربیتی، اخلاقی و بصیرت افزایی توجه ویژه‌ای می‌شد. یکی از دغدغه‌های همیشگی ایشان مسأله اخلاق و تربیت بود که در همین راستا مرکزی تاسیس کردند به نام مرکز تربیت مربی اخلاق. همچنین ایشان معتقد بودند که در تاریخ اشخاص متخلق بسیار دیده‌ایم که به واسطه فقدان بصیرت مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفته اند. بنابراین بر بصیرت افزایی دانش پژوهان و عموم مردم تاکید بسیار داشتند. 

آیت‌الله رجبی با اشاره به ویژگی آینده‌نگرانه علامه مصباح گفت: آینده‌نگری ویژگی دیگری است که همواره در برنامه‌های علامه مصباح دیده می‌شد. ایشان از پیش از انقلاب به دنبال پرورش نیروهای کارآمد بودند. چهار سال پس از اولین دوره ایشان انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. در آن زمان می‌دیدیم همان کسانی که در این دوره شرکت کرده بودند جزواتی می‌نوشتند که این جزوات مکررا از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شد بسیاری از این عزیزان پیش از انقلاب در خود این نهضت فعال بودند و در میان میدان به فعالیت می‌پرداختند و بسیاری از آن‌ها در همین راه شهید شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت درک وظیفه هر انسان در دوران حیاتش گفت: وظیفه ما این است که هر کس در جایگاه خودش فکر کند که چه می‌تواند بکند تا کادر برای انقلاب تربیت شود و به میدان بیاید. وظیفه دیگر ما این است که بنابر فرمایش علامه مصباح سعی کنیم در کارهایمان از اخلاص بهره مند شویم. وظیفه دیگر ما نیز توسل به اهل بیت است. علامه مصباح یزدی به این نکته تاکید فراوان داشتند. کاری که بخواهد برای اسلام محقق شود از طریق توسل به اهل بیت صورت می‌گیرد. علامه می‌فرمودند راهی مطمئن‌تر و یقینی‌تر و نزدیک‌تر از توسل به اهل بیت نمی‌شناسم.

این نشست به صورت هم زمان و آنلاین، میان فعالین فرهنگی ـ انقلابی کشور و در سراسر کشور برگزار شد و در پایان این نشست نیز از خانواده شیخ ابراهیم زکزاکی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول