اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اینجا قلب ایران؛ بحرانِ بوران+ فیلم و عکس

بحران برف و بوران در جاده‌های استان سمنان از شب گذشته مسافران زیادی را درگیر خود کرده است و هنوز هم تعدادی در جاده‌ها مانده‌اند؛ مسؤولان در عین حال می‌گویند «فعلاً وارد محورهای برف‌گیر نشوید»!

اینجا قلب ایران؛ بحرانِ بوران+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: بارش برف و به دنبال آن طوفان، بوران و کولاک شدید در برخی نقاط کشورمان از شب گذشته، روزهای پایانی اسفندماه را دوباره زمستانی کرد.

در برخی نقاط، پروازها در پی همین تغییرات آب‌وهوایی لغو یا با تأخیرهای طولانی‌مدت برقرار شد و در روی زمین هم خودروهای زیادی در برف و کولاک شدید شب گذشته گرفتار آمدند.

این ویدئو از مسیر تهران- مشهد تهیه شده است:

از شب گذشته، نیروهای امدادی وارد میدان شده‌اند و تلاش شد تا مسافری در راه، آسیب نبیند؛ گرچه تصاویر ارسالی برخی مخاطبان فارس، از تداوم بحران در جاده‌های استان سمنان در پی بارش برف و کولاک شب گذشته تاکنون حکایت دارد.

برف و کولاک شب گذشته ابتدا محورهای شمالی استان سمنان به سمت استان‌های تهران و مازندران را درگیر خود کرد و سپس به محور شریانی تهران- مشهد هم کشیده شد.

مسؤولان از مردم خواسته‌اند تا فعلاً وارد محورهای مواصلاتی به‌خصوص جاده‌های مناطق برف‌گیر نشوند؛ اما وضع جاده‌ها هم‌اکنون در قلب ایران چگونه است؟

برخی خودروها دچار یخ‌زدگی تایرها و گرفتاری در برف شده‌اند

مناطق شمالی؛ گرفتار بوران زمستانی

عبدالرضا میقانی، فرماندار شهرستان مهدی‌شهر در شمال استان سمنان بامداد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مهدی‌شهر اظهار کرد: بارش برف، محور مهدی‌شهر به کیاسر را مسدود کرد؛ بارش‌ها سبب بسته شدن حوزه شهمیرزاد به فولادمحله شده است.

او گفت: بارش برف همچنین محور شهمیرزاد به چاشم را مسدود کرد و راهداران و عوامل امدادی در حال تلاش برای سامان دادن شرایط هستند.

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر اضافه کرد: در خود شهرهای مهدی‌شهر و شهمیرزاد هم بارش برف داریم و محورهای درون‌شهری لغزنده است.

مسؤولان از مردم خواسته‌اند تا فعلاً وارد محورهای مواصلاتی به‌خصوص جاده‌های مناطق برف‌گیر نشوند

میقانی گفت: عوامل شهرداری در حال برف‌روبی معابر شهری و عوامل راهداری مشغول بازگشایی مسیرها هستند.

او از مسافران خواست تا اطلاع ثانوی در این محورها تردد نکنند و گفت: حداقل به ۲۰ خودرو توسط عوامل هلال‌احمر و راهداری امدادرسانی شده و امدادگران در تلاش هستند تا این دو محور به‌صورت کامل تخلیه شود.

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر اضافه کرد: در محور مهدی‌شهر به شهمیرزاد هم بارش برف ادامه دارد و جاده همراه با یخ‌زدگی است و باید از تردد غیرضروری در این محور خودداری شود.

شماری از رانندگان می‌گویند سوخت خودروهایشان در حال اتمام است

با تمام توان؛ در میدان

نادر فخری، فرماندار شهرستان سمنان هم که خود هم‌اکنون در محدوده محور تهران- مشهد در حوزه استحفاظی شهرستان مستقر است، صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: از ساعت یک بامداد تاکنون در منطقه برف‌گیر محور سمنان-دامغان حضور داریم و تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا مردم دچار مشکل جدی نشوند.

او می‌گوید: وضع برف‌گیری جاده بسیار خراب است؛ اما با همت نیروی انتظامی، پلیس راه، راهداری، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های امدادی به‌ویژه بسیج و سپاه، تلاش‌های خوبی برای رهاسازی خودروهای گرفتار در برف انجام شد.

تلاش‌های خوبی برای رهاسازی خودروهای گرفتار در برف انجام شد

فرماندار شهرستان سمنان اضافه کرد: تاکنون حدود ۳۰۰ خودرو در این محور از برف و کولاک خارج شده‌اند و هم‌اکنون خودروی گرفتاری در این مسیر در حوزه شهرستان سمنان وجود ندارد.

فخری ادامه داد: از سمنان تا منطقه آبخوری هیچ مشکلی وجود ندارد و در سمت برگشت به سمنان هم تعدادی خودرو دچار مشکل شده‌اند که سرنشینان آن در حال دریافت خدمات امدادی هستند.

او با اشاره به اسکان اضطراری مسافران می‌گوید: تعدادی از مسافران در راهداری و سایر مکان‌های پیش‌بینی‌شده مستقر و برخی نیز با خودروهای عوامل امدادی به سمت سمنان آورده شده‌اند.

تعدادی از درراه‌ماندگان دارای فرزندان خردسال هستند

شرقی‌ها همچنان در برف

گزارش خبرنگار فارس اما از انسداد برخی محورهای مواصلاتی در شرق استان سمنان حکایت دارد.

مشکل در نزدیکی شهرستان دامغان و محدوده کمربندی این شهر گویا جدی‌تر بوده و محور شاهرود به آزادشهر به علت بارش شدید برف و کولاک تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان هم دقایقی پیش در تماس تلفنی خبرنگار فارس می‌گوید: طوفان و کولاک شدید با سرعت بالای ۱۱۰ کیلومتر در ساعت بخش‌هایی از استان سمنان را درنوردیده و عمده مشکل در کمربندی دامغان گزارش شده است.

او افزود: هیچ مدیری در بخش‌های امدادی نیست که از شب گذشته تاکنون در منزل حضور داشته باشد و همه مدیران یا در محورهای ارتباطی و یا در مراکز فرماندهی و عملیات مستقر هستند.

رفع مشکل سوخت خودروهای گرفتار در برف در حال پیگیری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: در شرایط کولاک فعلی، ماشین‌آلات راهداری کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند و باید مقداری از شدت کولاک کاهش یابد تا دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بتوانند راه‌ها را به‌طور کامل باز کنند.

رئیسیان گفت: از ساعت ۱۷ عصر دیروز که صداوسیما احتمال برف و بوران را اعلام کرد، در محورها مستقر شدیم و اطلاع‌رسانی هم صورت گرفت و امیدوار بودیم خودروهای کمتری وارد محورها شود.

او ادامه داد: برف و بوران ابتدا محور فیروزکوه را درگیر کرد و در همان ساعات اولیه، ۱۲ مسافر نجات یافتند و به سمنان منتقل شدند.

شیشه‌های خودروها هم یخ زده است

آماده‌باش با تدابیر ویژه

گردنه آهوان در مسیر سمنان به دامغان همچنان به علت کولاک شدید مسدود است؛ باد و کولاک در محور دامغان- سمنان، خودروها و مسافران را زمین‌گیر کرده و این در حالی است که برخی از مسافران این‌گونه عنوان می‌کنند که شماره ۱۴۱ راهداری استان وضع این محور را بدون مشکل تردد عنوان کرده بوده است.

نظر به بارش باران و برف برابر مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان شاهرود تمام دستگاه‌های اجرایی و ادارات شهرستان شاهرود به‌جز دستگاه‌های خدمات‌رسان امروز با یک ساعت تأخیر در کار خود را آغاز کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: سپس برف و بوران در آهوان، مهدی‌شهر، شهمیرزاد و برخی مناطق شمالی و شرق استان سمنان ادامه یافت؛ اما محور تهران- مشهد در محدود آهوان از ترافیک و حساسیت بالاتری برخوردار بود و تدابیر ویژه‌ای نیز برای آن اتخاذ شد.

عوامل مدیریت بحران در هشت شهرستان استان سمنان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند

رئیسیان بیان کرد: رئیس پلیس راه استان سمنان نیز از نزدیک مشکل را بررسی کرد و به همراه مدیرکل راهداری استان و فرماندار شهرستان سمنان در منطقه برف‌گیر استقرار پیدا کردند.

او افزود: عوامل مدیریت بحران در هشت شهرستان استان سمنان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و هنوز هم به در راه ماندگان خدمات‌رسانی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان ادامه داد: اسکان اضطراری مسافران در مکان‌های پیش‌بینی‌شده به‌ویژه در محور تهران- مشهد انجام شده است و تغذیه اضطراری و سوخت‌رسانی نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.

رئیسیان گفت: رفع مشکل سوخت خودروهای گرفتار در برف نیز با هماهنگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان سمنان در حال پیگیری است.

امدادرسانی به خودروهای گرفتار همچنان ادامه دارد

کاهش محسوس دما، دمِ عید

بررسی وضع هوای استان سمنان در صبح روز شنبه هم از کاهش محسوس دمای هوا دمِ عید خبر می‌دهد.

 بر اساس اعلام هواشناسی، کاهش هشت تا ۱۲ درجه‌ای دمای هوا، رگبار و رعد و برق، بارش برف در ارتفاعات، وزش باد شدید و مه آلودگی و کاهش دید برای استان سمنان در آغازین روز هفته پیش‌بینی‌شده است.

مسؤولان مدیریت بحران و نیروهای امدادی همچنان از مردم می‌خواهند تا وارد محورهای ارتباطی نشوند و از سفرهای غیرضروری جلوگیری کنند.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول