اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

غافلگیری برف و کولاک در دقیقه نود زمستان/ کدام راه‌ها در شبانه روز گذشته مسدود شدند؟

حدود دو روز است که بسیاری از مناطق ایران و بخصوص نیمه شمالی کشور با سامانه بارشی فعالی روبه‌رو شده است، توامان با گذر این سامانه، شب گذشته و براساس کولاک برف بسیاری از مسافران در اثر بسته شدن جاده‌ها دچار مشکل شدند.

غافلگیری برف و کولاک در دقیقه نود زمستان/ کدام راه‌ها در شبانه روز گذشته مسدود شدند؟

خبرگزاری فارس؛ رضا سیفی: شبانه روز گذشته به دلیل ورود سامانه پرفشار داخلی شاهد بارش برف، کولاک و برودت هوا در بسیار از استان‌های شمالی کشور بودیم. البته به تناسب این بارش‌ها در جنوب کشور نیز شاهد پدیده وزش باد شدید به همراه گردوغبار به ویژه در استان‌های خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان بودیم.

این ناآرامی‌های جوی در شب گذشته باعث انسداد بسیاری از جاده‌ها و درراه ماندن تعدادی از هموطنان نیز شد که متاسفانه در مناطقی نیز با سانحه و تصادفات زنجیره‌ای همراه بود که اوج آن را می‌توان در استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و سمنان یافت.

دراین رابطه مهدی ولی پور رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: ۱۷ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان درگیر برف و کولاک شدند و به ۵۳۸۰ حادثه‌دیده امدادرسانی شد.

مازندران|برف و بوران تمامی محورهای مازندران را مسدود کرد

علیرضا قدمی درباره آخرین وضعیت محورهای مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی محورهای مواصلاتی مازندران  باتوجه به بارش برف و بوران مسدود است.

محسن هاشمی رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران بیان کرد:  درحال حاضر تمامی محورهای هراز، کندوان، سوادکوه و کیاسر تا اطلاع ثانوی مسدود است.


وی افزود: درحال حاضر شاهد بارش برف در محدوده تونل شیرگاخ تا گردنه گدوک محور سوادکوه، محدوده اسکارد تا سه راهی فولادمحله محور کیاسر، محدوده ولی‌آباد تا دهانه شمالی محور کندوان و سه‌راهی پارک جنگلی محور هراز هستیم.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران هشدار داد: احتمال ریزش و رانش نیز وجود دارد.

عین‌الله طالبی که در گردنه گدوک‌سوادکوه حضور داشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه از مسدود‌شدن گردنه گدوک سوادکوه خبر داد و گفت: گردنه گدوک به خاطر بوران و برف بی‌سابقه، مسدود است و نمک‌پاشی و فعالیت‌های مستمر ماشین‌های سنگین راهداری در حال انجام است.

فرماندار سوادکوه، افزود: چند تصادف و قیچی‌شدن خودرو‌ها داشتیم و در چندین مرحله اقدام به آزاد‌کردن ماشین‌ها شد.

وی با بیان اینکه در‌راه ماندگان از دیشب تاکنون در هلال احمر منطقه برف‌گیر اسکان داده‌شدند و فرمانده انتظامی، راهور و پلیس راه در ورسک، چپ‌دره و محمد‌آباد مستقر هستند و خودروها را برای برگشت، هدایت می‌کنند.

 

طالبی با بیان اینکه محور سوادکوه در گردنه گدوک از ساعت ۱۲ و نیم دیشب تاکنون مسدود است، اظهار کرد: مسیر دسترسی به اکثر روستاهای سوادکوه هم بسته است.

فرماندار سوادکوه، گفت: با وجود اعلام هواشناسی بیشتر خودرو‌های در‌راه‌مانده بدون زنجیر‌چرخ بودند و خانواده‌های آنان در خودرو‌ها وضعیت بدی داشتند که با حضور نیروهای امدادی در اقامت‌گاه‌های هلال‌احمر مستقر شدند و برخی از خودرو‌ها هم در کنار جاده اصلی منتظر بازگشایی مسیر هستند.

گیلان| گیلان سراسر درگیر برف

مرادی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان در گفت‌وگویی اعلام کرد در ۱۵ محور مواصلاتی استان بارش‌ها به‌صورت برف است.

طبق گفته وی، حداقل ۱۰ محور از محورهای مواصلاتی استان با بارش برف سنگین و شدید روبرو هستند و در مابقی محورها یا بارش‌ها به‌صورت برف، یا مخلوط برف و باران و مابقی هم به‌صورت باران است.

در پی پیش‌بینی کاهش محسوس دما تا ۱۳ درجه در گیلان، شرکت گاز استان از مشترکان خانگی خواست تا به‌شدت در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند تا جریان گاز در شبکه توزیع پایدار باقی بماند.

 

هم‌زمان با آغاز بارش برف در استان نیروهای راهداری استان با تمامی ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی به دل جاده زده و عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی را آغاز کردند به‌گونه‌ای که این عملیات همچنان در سطح جاده‌های استان ادامه دارد.

به گفته راهداری، هواشناسی و خبرنگاران فارس، بیشترین بارش برف ثبت‌شده مربوط به منطقه اسالم در تالش است. راهداری اعلام کرده در این منطقه نیم متر برف باریده است.

خوشبختانه جز قطعی برقی که در جیرنده رودبار به وجود آمد و با تلاش تیم عملیات شرکت برق رفع شد، در مابقی مناطق استان مشکل قابل‌توجهی به وجود نیامده و تمامی راه‌های استان بنا بر گزارش‌های مسوولان باز هستند و تردد در آن‌ها جریان دارد.

گلستان| «توسکستان» و «خوش‌ییلاق» مسدود شد

از دقایقی پیش به دلیل بارش شدید برف و کولاک، دو محور کوهستانی «توسکستان» و «خوش‌ییلاق»، مسیر مواصلاتی دو استان گلستان و سمنان به صورت کامل مسدود شد.

تمامی تیم‌های امدادی پلیس، هلال احمر و راهداری نیز به صورت آماده باش در منطقه حضور دارند.

 

پلیس از شهروندان و مسافران خواست به هیچ عنوان به این دو محور مراجعه نکنند.

رئیس پلیس‌راه استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: در سایر محورهای مواصلاتی استان نیز شاهد بارش باران هستیم و محورها لغزنده است.

علی عبدی بیان کرد: با توجه به تاریکی هوا و به دلیل بارش باران، شاهد کاهش دید افقی رانندگان هستیم و می‌طلبد رانندگان با سرعت مطمئنه و با توجه کامل به جلو در محورها تردد کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به لغزنده بودن جاده، رعایت فاصله ایمن با خودروی مقابل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این شرایط رانندگان باید به آن توجه داشته باشند.

لازم به ذکر است، تلفن ندای امداد جمعیت هلال احمر استان گلستان و 110 پلیس به صورت 24 ساعته آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان و امداد خواهان است و در صورت بروز حادثه و یا نیاز به امدادخواهی، می‌توانید با این دو شماره تماس حاصل کنید.

قزوین| از خاموشی و قطع برق تا تصادف زنجیره‌ای

 برخی از شهرهای استان قزوین از ساعت 21 دیشب شاهد خاموشی و قطعی برق بودند. با توجه به این‌که برخی شهرهای استان از قبیل قزوین، اقبالیه، محمدیه، تاکستان و دیگر شهرها شاهد این خاموشی بودند، تصور بر این بود که خاموشی در استان قزوین سراسری است. قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: خاموشی در استان سراسری نبوده و مربوط به توزیع ما نبوده و مشکل از برق منطقه‌ای زنجان بوده است که برخی از ترانس‌ها با مشکل مواجه شده بودند.

همچنین  در ساعات اولیه دیشب، تصادف زنجیره‌ای مرگبار در محور تاکستان ابهر و در میان کولاک شدید موجب فوت 3 شهروند و مصدومیت بیش از بیست تن تاکنون شده است.

 

سردار "علی ابراهیمی" روز شنبه با اعلام این مطلب ، اظهار داشت: تصادف زنجیره ای که شب گذشته در آزاد راه "قزوین-زنجان" بین ۴۰ دستگاه خودرو رخ داد، باعث مسدود شدن این محور شد و بلافاصله با توجه به برف و کولاک شدید، پلیس و سایر دستگاه های امدادی همه تلاش خود را برای بازگشایی مسیر و جلوگیری از خسارت بیشتر به کار گرفتند.

وی افزود: این حادثه به علت برف و کولاک شدید و کاهش دید رانندگان، عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی در حد فاصل "تاکستان و ضیاء آباد" منجر به تصادف زنجیره ای شد.

فرمانده انتظامی استان قزوین خاطرنشان کرد: متاسفانه این حادثه ۳ فوتی و ۴۷ مصدوم بر جا گذاشت که مصدومان حادثه بلافاصله به بیمارستان های "تاکستان، ابهر و خرمدره" منتقل شدند.
سردار ابراهیمی با بیان اینکه بزرگراه "قزوین-زنجان" از ۲ طرف و جاده "بوئین زهرا–ساوه" به علت کولاک شدید مسدود است از رانندگان خواست در زمان بارش نزولات آسمانی دقت و هوشیاری در رانندگی را بالا برده و با رعایت توصیه های پلیسی و همکاری با ماموران پلیس راه در خصوص نحوه رانندگی در جاده لغزنده از تصادفات و حوادث تلخ جلوگیری کنند.

شیراز| وزش بادشدید با مصدومیت ۱۸ نفر

محمدجواد مرادیان گفت: با وزش باد شدید و تندباد از صبح دیروز در شیراز ۱۸ نفر به این خاطر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد ۱۵ نفر راهی مراکز درمانی و ۳ نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

مدیر اورژانس فارس از افتادن تابلویی در ورودی شهر شیراز بر روی خودرو پراید خبر داد و گفت: در ساعت ۱۹:۵۱ این حادثه به اورژانس اطلاع داده شد و ۵ مصدوم این حادثه توسط دو دستگاه آمبولانس به بیمارستان شهید رجایی منتقل شدند.

 

مرادیان افزود: با توجه به وزش باد شدید و وجود ریز گردهای فراوان در هوا، بیماران پر خطر همانند بیماران آسمی، بیماران قلبی، مادران باردار، کودکان و افراد مسن تا پایدار شدن وضعیت جوی و اتمام آلودگی هوا آرامش خود را حفظ کرده و از خانه بیرون نیایند.

سیستان و بلوچستان| میزان غلظت غبار و آلودگی هوا در زاهدان به 44 برابر حد مجاز رسید

محسن حیدری در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: تا 08:15 صبح امروز بیشینه سرعت وزش باد در زاهدان به 76 کیلومتر بر ساعت رسیده و گردوغبار حاصل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به 500 متر کاهش داده است.

وی افزود: در شهر نصرت آباد نیز اوضاع مثل زاهدان است با این تفاوت که به سبب نبود دستگاه سنجش گردوغبار، داده های غلظت غبار این شهر در دسترس نیست.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: حداکثر میزان مجاز غلظت ذرات معلق با اندازه 10 میکرون در هوا 154 میکرو گرم بر مترمکعب است اما تا ساعت 8:30 صبح امروز این غلظت 6856 واحد یعنی 44.5 برابر حد مجاز شده است.

 

حیدری ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی وزش باد شدید و توفان گردوخاک امروز در زاهدان و بسیاری از مناطق مرکزی و شمالی استان ادامه دارد اما انتظار می رود در ادامه روز و اوایل شب سرعت وزش باد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود بیشینه سرعت وزش باد در شهر های زاهدان و نصرت آباد در ادامه امروز به 110 کیلومتر بر ساعت و حتی بیشتر از آن نیز برسد.

سمنان| برف چندین محور را در استان سمنان بست/ امدادرسانی به مسافران ادامه دارد

نیروهای امدادی وارد میدان شده‌اند و تلاش شد تا مسافری در راه، آسیب نبیند؛ گرچه تصاویر ارسالی برخی مخاطبان فارس، از تداوم بحران در جاده‌های استان سمنان در پی بارش برف و کولاک شب گذشته تاکنون حکایت دارد.

برف و کولاک شب گذشته ابتدا محورهای شمالی استان سمنان به سمت استان‌های تهران و مازندران را درگیر خود کرد و سپس به محور شریانی تهران- مشهد هم کشیده شد.

مسؤولان از مردم خواسته‌اند تا فعلاً وارد محورهای مواصلاتی به‌خصوص جاده‌های مناطق برف‌گیر نشوند؛ اما وضع جاده‌ها هم‌اکنون در قلب ایران چگونه است؟

 

 

عبدالرضا میقانی، فرماندار شهرستان مهدی‌شهر در شمال استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مهدی‌شهر اظهار کرد: بارش برف، محور مهدیشهر به کیاسر را مسدود کرد؛ بارش‌ها سبب بسته شدن حوزه شهمیرزاد به فولادمحله شده است.

او گفت: بارش برف همچنین محور شهمیرزاد به چاشم را مسدود کرد و راهداران و عوامل امدادی در حال تلاش برای سامان دادن شرایط هستند.

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر اضافه کرد: در خود شهرهای مهدیشهر و شهمیرزاد هم بارش برف داریم و محورهای درون‌شهری لغزنده است.

 

میقانی گفت: عوامل شهرداری در حال برف‌روبی معابر شهری و عوامل راهداری مشغول بازگشایی مسیرها هستند.

او از مسافران خواست تا اطلاع ثانوی در این محورها تردد نکنند و گفت: حداقل به ۲۰ خودرو توسط عوامل هلال‌احمر و راهداری امدادرسانی شده و امدادگران در تلاش هستند تا این دو محور به‌صورت کامل تخلیه شود.

 

تهران| ادامه بارش در هراز و فیروزکوه/ترافیک عادی و روان در محورهای لغزنده
 

یرج کهریزی فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اوضاع ترافیکی محورهای هراز، فیروزکوه، امام رضا(ع) و بزرگراه حرم به حرم، اظهار کرد: هم اکنون تردد وسایل نقلیه از محور هراز عادی و روان گزارش شده اما به دلیل بارش خفیف برف و باران سطح محور لغزنده و تردد به کندی در جریان است.

 

وی گفت: آمد و شد انواع وسایل نقلیه از دو مسیر رفت و برگشت محور فیروزکوه عادی و روان است اما در ارتفاعات این محور شاهد بارش خفیف برف و باران هستیم که احتیاط بیشتر هم‌وطنان در رانندگی را می‌طلبد.

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران افزود: عبور و مرور وسایل نقلیه از محور امام رضا(ع) و بزرگراه حرم به حرم روان و بدون گره ترافیکی با بارش باران گزارش شده است.

کهریزی ادامه داد: بارش نزولات آسمانی در محورهای کوهستانی باعث لغزندگی سطح جاده‌ها شده اما تأثیری بر عبور و مرور خودروها نداشته است اما هم‌وطنانی که قصد عبور از این محورها را دارند بدون تجهیزات زمستانه وارد این مناطق نشوند.

البرز| واژگونی اتوبوس حامل مسافر در جاده کرج-چالوس/۱۹ نفر مصدوم شدند

مهرداد بابایى، رئیس مرکز فوریت‌هاى پزشکى استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، با اشاره به اینکه کولاک و برف منجر در ارتفاعات تردد را دشوار کرده است، گفت: ساعت ۲:۱۷ بامداد شنبه ۲۳ اسفند ماه، واژگونی یک دستگاه اتوبوس در پیچ سرهنگ جاده چالوس به اورژانس اعلام شد.

 

بابایى با بیان اینکه مسیر کرج-چالوس از جمله مسیرهای ترددی بود که پیش از آغاز بارندگی در رابطه با تردد از این محور هشدار داده شده بود، افزود: این حادثه بدنبال برخورد بهمن با اتوبوس و شرایط نامساعد جوی رخ داد.

وی بیان کرد: بلافاصله بعد از دریافت گزارش ۸ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس استان البرز به محل اعزام شد؛ اتوبوسی که دچار حادثه شده بود حامل بازیکنان تیم فوتسال بود که ۲۰ سرنشین مرد داشت و از تهران راهی نوشهر بودند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در این حادثه یک نفر در دم جان باخت و ۱۹ نفر مصدوم شدند، اظهار کرد: پس از انجام اقدامات اولیه درمانی در محل، ۵ نفر از مصدومان به بیمارستان امام علی (ع) و مابقی به بیمارستان شهید مدنی کرج جهت ادامه روند درمان انتقال داده شدند.

اردبیل| بازگشایی راه ۲۶۲ روستای استان اردبیل/ کلیه محورهای مواصلاتی باز است

کلیم الله وثوقی در بازدید از محور نیرـ سراب و گردنه صائین اظهار کرد: راه ۲۶۲ روستای استان اردبیل با تلاش راهداران برف‌روبی و بازگشائی شده است.

وی افزود: راه ۲۳۰ روستا در شهرستان‌های گرمی، خلخال،کوثر، اردبیل، مشگین شهر و نیر مسدود است و اکیپ‌های راهداری باهمه توان درحال بازگشایی این راهها هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به فعالیت ۸۰ اکیپ‌ راهداری زمستانی در محورهای مواصلاتی استان اردبیـل، بیان کرد: درحال حاضر کلیه محورهای مواصلاتی استان اردبیل باز است و تردد در آنها جریان دارد.

 

آذربایجان شرقی|تصادفات در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی با 17 کشته و زخمی

وحید شادی نیا در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: واژگونی مینی بوس محور اهر مشکین شهر 6 مصدوم برجای گذاشت و مصدومان این حادثه که حال سه مصدوم وخیم گزارش شده توسط اکیپ های اورژانس نقدوز، ستارخان، کمربندی، مرکزی و هلال احمر به بیمارستان باقرالعلوم اهر انتقال یافتند.

وی ادامه داد: سقوط پژو ۴۰۵ به دره در آزادراه پیامبر اعظم (ص) کیلومتر۱۲۰ تبریز، فوت زن ۳۶ ساله را منجر شد و پنج مصدوم توسط اورژانس از پایگاه های سلوک، بارگاه و قویون قشلاقی به بیمارستان امام حسین (ع) هشترود منتقل شدند.

 

شادی نیا در خصوص تصادف زنجیره ای شهرستان شبستر محدوده شانه جان گفت: در این حادثه پنج نفر توسط اورژانس به بیمارستان فاطمیه انتقال یافت.

وی متذکر شد: باتوجه به برف و کولاک و ‌لغزندگی جاده ها، رانندگان ضمن رعایت سرعت مطمئنه، تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

خراسان شمالی| محدودیت تردد در جاده‌های خراسان شمالی/مسافران، سفرشان را به تعویق بیندازند

امین بهزاد نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از بجنورد با اشاره به بارش برف و کولاک در تمام جاده‌های خراسان شمالی، اظهار کرد: محور بجنورد به آشخانه حدفاصل گردنه امین‌الله و سه‌راهی چمن بید به گرمه به علت کولاک شدید و عدم دید کافی مسدود است. 

رئیس مدیریت راه‌های اداره کل راه داری و حمل‌ونقل خراسان شمالی، بابیان محدودیت تردد وسایل نقلیه سنگین و کشنده‌ها اضافه کرد: محور بجنورد به اسفراین حدفاصل اسدلی نیز عبور با زنجیر چرخ ممکن خواهد بود.

 

وی ادامه داد: با توجه به بارش‌ها مردم از سفرهای غیر ضروری خودداری و در صورت نیاز وسایل زمستانی ازجمله زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

گفتنی است طی آخرین اطلاعیه اداره کل راهداری خراسان شمالی که صبح امروز منتشر شد، بارش برف در اکثر محورها ادامه دارد و محور چمن بید به جوزک و جنگل گلستان، گرمه به میامی، شوقان به بجنورد، بجنورد به اسفراین (گردنه اسدلی) فاروج به قوچان و شیروان به علت بارش برف و کولاک و لغزندگی جاده تردد وسایل نقلیه با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

ضمناً محورهای بجنورد آشخانه - حدفاصل گردنه امین‌الله و چمن بید به گرمه به علت بارش برف و کولاک شدید و عدم دید کافی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

خراسان رضوی|بارش برف و باران در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی/ اعلام محورهای مسدودی

علی رجایی در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص وضعیت فعلی راه‌های خراسان رضوی ابراز کرد: از شب گذشته تا هم اکنون بارش برف و باران در همه محورهای استان شاهد هستیم.

رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری خراسان رضوی با بیان این نکته که محورهای جنوبی استان مانند بجستان، مه ولات، رشتخوار و خواف شاهد بارش باران هستیم، ادامه داد: در مابقی محورها از جمله مشهد، چناران، قوچان، درگز، کلات، سبزوار، جغتای و جوین از نیمه شب گذشته شاهد برف و کلاک شدید هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر هم در این محورها بارش ادامه دارد؛ هم اکنون در محور چناران به سمت قوچان برف و کولاک شدید را شاهد هستیم.

رجایی ضمن اشاره به این نکته که محورها در حال برف‌روبی است و شن و نمک پاشی شده است، خاطرنشان کرد: در عین حال سطح محورها لغزنده است و چنانچه رانندگان قصد سفر دارند حتما مجهز به زنجیره چرخ، برف پاک‌کن و بخاریَ، بنزین و لوازم گرم کننده باشند.

وی تاکید کرد: محورهای محور قوچان به درگز، فیروزه به خوشاب و سرولایت، سرولایت تا سه راهی چکنه مسدود است، همچنین در محورهای جوین به جغتای هم محدودیت ترافیکی وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول