اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ورود کرونای انگلیسی به ۴ شهرستان سمنان

استاندار سمنان از شناسایی ویروس کرونای انگلیسی در این استان و مواردی در شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر، شاهرود و گرمسار خبر داد.

ورود کرونای انگلیسی به ۴ شهرستان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علیرضا آشناگر عصر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان سمنان از شناسایی ویروس کرونای انگلیسی در این استان و مواردی در شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر، شاهرود و گرمسار خبر داد.

وی با بیان اینکه استان سمنان در شرایط فعلی در وضع باثباتی قرار دارد و روند ابتلا به کرونا به‌صورت نزولی است، گفت: مقابله با بیماری کرونا در شرایط موجود و ایجاد آرامش بین مردم، یکی از دلایلی است که باید در ایام تعطیلات پیش رو آمادگی کامل بین مدیران استان وجود داشته باشد.

استاندار سمنان گفت: به‌واسطه شیوع کرونا تمامی برنامه‌های ستاد تسهیل سفر در استان سمنان متوقف شده است؛ اما مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید در ایام نوروز ۱۴۰۰ به‌منظور ارائه خدمت و آرامش مردم در حالت آماده‌باش کامل در استان حضور داشته باشند.

آشناگر، بروز حوادث غیرمترقبه به‌واسطه بارش باران‌های شدید و نوسانات آب و هوایی را یکی دیگر از مؤلفه‌هایی دانست که نیاز است، دستگاه‌های اجرایی استان به‌منظور همراهی با مردم و القای اطمینان و آرامش بیشتر برای آنان در ایام نوروز در حالت آماده‌باش قرار داشته و در کنار مردم باشند.

مدیران در ایام نوروز از استان خارج نشوند

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه خدماتی استان به هیچ عنوان حق خروج از استان در ایام نوروز سال ۱۴۰۰ را ندارند، افزود: فرمانداران، بخشداران، دستگاه‌های خدمات‌رسان، شهرداران، مدیران دستگاه‌های اجرای متولی امر مدیریت بحران و مدیران کل ستادی استانداری به‌واسطه بحث انتخابات باید در ایام نوروز ۱۴۰۰ در محل خدمت خود حاضر و در حالت آماده‌باش کامل باشند.

استاندار سمنان ادامه داد: برخی دستگاه‌های اجرایی استان به‌واسطه ماهیت فعالیت و وظایف خود که حالت اورژانسی نداشته، می‌توانند از مرخصی خود استفاده کنند.

استاندار سمنان بارش برف و باران در استان سمنان را نعمتی خدادادی دانست و با بیان اینکه به‌واسطه نزول رحمت الهی باید قدردان خداوند باشیم، گفت: در کنار تمام مزایایی که این بارش‌ها دارند مشکلاتی نیز در برخی موارد در استان به وجود می‌آید که شب گذشته دستگاه‌های خدمات‌رسان، انتظامی، نظامی، ارتش، شهرداران و حوزه مدیریت بحران به‌موقع نسبت به امدادرسانی به مردم اقدام کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران در هنگام بروز حوادث، بی‌توجهی به مباحث و مسائل بحران از سوی این دستگاه‌ها را امری ناپسند عنوان کرد و اظهار داشت: دستگاه اجرایی که در مواقع بروز مشکل آماده ورود به صحنه نبوده و در دسترس قرار ندارد، یقیناً صلاحیت عضویت در ستاد مدیریت بحران را نیز نخواهد داشت.

آشناگر به بارش برف و باران شدید در شب گذشته و ایجاد بوران و یخ‌زدگی در برخی از راه‌های استان اشاره و تصریح کرد: در ساعات اولیه بامداد شب گذشته اقدامات لازم توسط مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها در دستور کار قرار گرفت و فرمانداران با حضور میدانی در صحنه تمهیدات لازم را اتخاذ و امدادرسانی به در راه ماندگان انجام شد.

وی افزود با اقدامات شب گذشته بیش از ۲۵۰ نفر از مسافران در راه مانده در شهرستان سمنان اسکان یافتند که این اقدامات و اسکان در شهرستان‌های شاهرود؛ سرخه؛ دامغان و سایر نقاط استان نیز انجام شد.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه دستگاه‌های متولی امر مدیریت بحران نیاز است تا دستورالعمل‌های مدیریت بحران را به‌صورت جدی مجدداً موردبررسی و مطالعه قرار دهند، گفت: توجه به سرمازدگی، خشک‌سالی و تأمین آب برای روستاییان و عشایر مدنظر دستگاه‌های متولی امر در سال آینده قرار گیرد.

مشکل بالا آمدن آب در روستای فولادمحله برطرف شود

استاندار سمنان گفت: مشکل بالا آمدن آب در روستای فولاد محله که مشکلاتی را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است باید به‌صورت کارشناسی و در قالب راه‌حل‌های مؤثر و دائمی برطرف شود.

وی ادامه داد: اقدامات لازم با کار کارشناسی، تخصصی و استفاده از مشاورین مجرب و متخصص در قالب برداشت آب از چاه‌های قدیمی، لایروبی قنوات، حفر چاه جدید و زه کشی در دستور کار قرار گیرد تا به‌طور کامل بالا آمدن سطح آب در روستا برطرف گردد. آشناگر، اذعان داشت: نیاز است تا لایروبی قنوات توسط پیمانکار با هماهنگی دهیاری انجام شده و با ارائه صورت‌وضعیت به جهاد کشاورزی تخصیص اعتبار برای لایروبی قنوات صورت گیرد.

وی گفت: از آب‌های برداشت‌شده از چاه‌های قدیمی روستا، برای امر کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای، درختکاری، حفظ مراتع و سایر اقدامات از این دست استفاده شود.

استاندار سمنان تأکید کرد: مطالعات در خصوص آبخوان منطقه در قالب طرح‌های پژوهشی و یا طرح‌های عمرانی توسط آب منطقه‌ای به شورای برنامه‌ریزی استان ارائه شود تا تخصیص اعتبار در این خصوص انجام شود.

وی گفت: لازم است تا در خصوص پرداخت تسهیلات به افراد واجد شرایط روستای فولادمحله که بر اثر بالا آمدن آب دچار خسارت شدند، سختگیری‌های بی‌مورد انجام نشود و تسهیل گری لازم صورت گیرد و دفتر امور روستایی و فرماندار به صورتی جدی بر این مهم نظارت مستمر داشته باشند.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی که در حوزه جذب اعتبارات ملی مدیریت بحران تلاش خوبی داشتند موردتقدیر قرار گرفته و در خصوص دستگاه‌هایی که در این حوزه اقدامی نکرده و گزارش و مستندات ارائه ندارند؛ مکاتبه‌ای با مقام مافوق انجام شود.

انجام مطالعات در خصوص وضع آبخوان فولادمحله 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: امروز دوازدهمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان برگزار می‌شود.

ایرج رئیسیان افزود: در سال ۹۸ و بر اساس ۲۳ شاخص ارزیابی، دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان توانست رتبه نخست را در کشور کسب کند که به همین واسطه از همکارانم در این دفتر و تمامی دستگاه‌های اجرایی که همراهی‌های لازم را داشتند، تقدیر و تشکر دارم و یقیناً این موفقیت جز با هدایت و حمایت‌ها و تدابیر استاندار سمنان محقق نمی‌شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۸، با رانش زمین در کالپوش مواجه بودیم که با دستور استاندار سمنان اقدامات لازم انجام و این اقدامات در حوزه احداث منازل و سایر اقدامات زیرساختی در آینده تکمیل خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: بالا آمدن سطح آب در روستای فولادمحله شهرستان مهدی‌شهر نخستین دستور کار این جلسه است که اقداماتی پیرامون این مهم توسط فرمانداری شهرستان مهدی‌شهر صورت گرفت.

رئیسیان تصریح کرد: نیاز است تا مطالعات در خصوص وضع آبخوان روستا، قبل از صدور مجوز برای احداث واحدهای احداثی که در منطقه بر اثر بالا آمدن آب تخریب شدند، انجام شود تا در آینده شاهد تکرار این موضوع نباشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به تأکید استاندار سمنان مبنی بر جذب اعتبارات مدیریت بحران از خارج از استان و با عنایت به این مهم که پنج درصد از اعتبارات در این حوزه استانی و ۹۵ درصد ملی است، اقدامات برای جذب اعتبار توسط دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: ابلاغیه معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص سفرهای نوروزی صادر شده که به‌منظور حفظ آمادگی بیشتر و آماده‌باش کامل استان، به امضای معاون امور عمرانی استاندار به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

درخواست اهالی فولادمحله برای حفر چاه جدید

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر نیز در این جلسه اظهار کرد: در خرداد سال ۱۳۹۹ با پدیده بالا آمدن آب در روستای فولادمحله مواجه شدیم که تاکنون ۶ بازدید میدانی، سه جلسه مدیریت بحران شهرستان و دو جلسه مدیریت بحران که یکی از این جلسات در محل روستا برگزار شد با محوریت این موضوع انجام شده است.

عبدالرضا میقانی ادامه داد: بحث لایروبی قنات‌های منطقه که به مدت طولانی لایروبی نشده است، می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن پدیده بالا آمدن آب سطحی در روستا موردتوجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین بالا بودن سنگ کف منطقه یکی دیگر از مؤلفه‌های مؤثر در بالا آمدن سطح آب در روستا به‌واسطه تغییرات و نوسانات آب و هوایی است.

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر گفت: بر اساس مصوبات جلسه گذشته، مقرر شد تا مجوز برداشت از چاه قدیمی در روستا توسط آب منطقه‌ای صادر و توسط دهیاری روستا این آب برداشت شود که با این اقدام آب در مناطق بحرانی فروکش کرد.

میقانی با بیان اینکه همچنین مقرر شد با اعتباری بالغ‌بر برآورد اولیه ۷۰۰ میلیون تومان، قنوات مشخص شده روستا توسط جهاد کشاورزی لایروبی شود، افزود: تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان صورت‌وضعیت کار انجام شده توسط پیمانکار ارائه شده که نیاز است تا مابقی تخصیص اعتبارات نیز انجام شود.

وی تصریح کرد: اهالی روستا درخواست دارند تا به‌منظور کاهش سطح آب، مجوز حفر چاه جدید در روستا و برداشت آب توسط آب منطقه‌ای صادر شود.

فرماندار شهرستان مهدی‌شهر تأکید کرد: نیاز است تا کمیته فنی با کار کارشناسی دقیق با استفاده از مشاورین مجرب و متخصص راه‌حل‌های در دسترس این مهم را بررسی و احصا کرده تا از طریق اقداماتی از قبیل لایروبی قنوات، حفر چاه جدید، برداشت آب از چاه و سایر موارد، مشکل بالا آمدن آب در روستا برطرف شود.

میقانی خاطرنشان کرد: اخیراً با برداشت آب با حجم بالا از دو چاه قدیمی روستا، سطح آب به‌صورت قابل‌توجهی کاهش یافته؛ اما مسأله به‌صورت کامل برطرف نشده است.

پرداخت تسهیلات برای احداث و تعمیر خانه‌های فولادمحله 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط کارشناسان، ۲۰ واحد مسکونی در روستای فولادمحله به‌واسطه بالا آمدن آب، احداثی و ۳۶ واحد تعمیری تشخیص داده شدند.

علیرضا فلاحی بیان کرد: به‌منظور احداث ۲۰ واحد مسکونی، بالغ‌بر یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان اعتبار در قالب تسهیلات و ۲۸۰ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶ نفر از متقاضیان واجد شرایط واحدهای احداثی، به بانک معرفی شدند و مراحل کار در حال انجام است، عنوان کرد: تأکید داریم تا متقاضیان نسبت به دریافت تسهیلات معیشتی ۱۵ میلیون تومانی ویژه روستا اقدام و پرونده خود را تکمیل کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: همچنین در خصوص ۳۶ واحد مسکونی تعمیری روستا که بر اثر بالا آمدن سطح آب دچار مشکل شدند و تاکنون ۲۶ نفر به بانک مراجعه کرده و مراحل تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات در حال انجام است.

اختصاص اعتبار برای لایروبی قنات در فولادمحله 

مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان صورت‌وضعیت کار از لایروبی قنات در روستای فولادمحله ارائه شده که مراحل پرداخت در حال انجام است.

سیدحسن میرعماد گفت: همچنین برای تخصیص مابقی اعتبارات ویژه لایروبی قنوات به‌منظور جلوگیری از بالا آمدن آب در سطح روستا مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در قالب ساز و کار مشخصی که وجود دارد، با ارائه صورت‌وضعیت کار، سازمان جهاد کشاورزی آمادگی دارد حتی بیش از اعتبار تعیین شده را به‌منظور لایروبی قنات در منطقه اختصاص دهد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول