اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افزایش حجم معاملات بورس در هفته پایانی اسفند/ «ذوب» مثبت، «شپنا» منفی و «فولاد» متوقف شد

بازار سرمایه در هفته پایانی سال را بهتر از یک ماه اخیر آغاز کرد و حجم معاملات در اسفند شکسته شد؛ در معاملات صورت گرفته طی دو روز ابتدایی هفته «ذوب» در محدوده مثبت معامله شد و «شپنا» در محدوده منفی، «فولاد» نیز باری برگزاری مجمع عمومی متوقف شد.

افزایش حجم معاملات بورس در هفته پایانی اسفند/ «ذوب» مثبت، «شپنا» منفی و «فولاد» متوقف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفته پایانی سال عموماً بازارها در تکاپو هستند، بعضی که نگران افزایش قیمت‌ها در سال پیش رو هستند به دنبال خرید و آن‌هایی برای تعطیلات نیاز به پول دارند به دنبال فروش، با این حال شور و حال گذشته کمتر در بازار یافت می‌شود که یکی از دلایل اصلی آن را در کاهش قدرت خرید مردم باید جستوجو کرد، البته که شیوع ویروس کرونا نیز این موضوع را تشدید کرده است.

در بازارهای مالی، یک ماه آرام و با ثباتی طی شده و به نظر نمی‌رسد در این روزهای پایانی شاهد نوسان زیادی باشیم، دلار که سال جدید را بین ۱۵ و ۱۶ هزار تومان آغاز کرده بود در روزهای پایانی سال بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان معامله شود تا رشدی حدود ۶۵ درصد را در سال ۹۹ به ثبت برساند.

در بازار فلزات گران‌بها، طلا در طول سال پا به پای دلار بالا آمد و حتی از آن پیشی گرفت، هر سکه طلا سال ۹۹ را با ۶ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۶۰۰ هزار تومان آغاز کردند و امروز با رشد نزدیک به ۸۰ درصدی هر سکه بهار آزادی ۱۰.۵ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به بالای یک میلیون تومان رسیده است.

شرایط در بازار مسکن و خودرو هم کم یا زیاد متأثر از نرخ دلار بوده، قیمت‌ها در بازار مسکن که معمولاً با تأخیر نسبت به سایر بازارها حرکت می‌کند در سال ۹۹ تا ۱۰۰ درصد افزایش را شاهد بوده در مقابل بازار خودرو نیز رشد مشابهی را تجربه کرد، برای نمونه سایپا ۱۳۱ که در اسفند ۹۸ حدود ۶۵ میلیون معامله می‌شد این روزها در محدوده قیمتی ۱۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

بازار سرمایه اما سرگذشت تراژیکی در سال ۹۹ تجربه کرد اگر نقطه به نقطه بررسی کنیم شاخص کل در اسفند امسال نسبت به اسفند ۹۸ رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و از این جهت عملکردی مشابه سایر بازارها داشته اما رشد شاخص کل تا ۲.۱ میلیون واحد و پس از افت حدود ۵۰ درصدی آن بورس را به کابوسی برای بسیاری از تازه‌واردان به این بازار تبدیل کرد.

بررسی بازار سرمایه در سال ۹۹ به دو فصل کاملاً متفاوت تقسیم می‌شود، از «ابتدای سال تا ۱۹ مرداد» و «از آن تاریخ تا پایان سال»، در دوره اول همه چیز سبز است و بازار ۴ برابر رشد کرد و در نیمه دوم همه چیز قرمز شد و ۵۰ درصد از حجم بازار کاهش یافت.

بازی دولت در بورس که می‌توانست برد برد باشد به یک بازی باخت باخت تبدیل شد، مردمی که به دعوت رئیس‌جمهور و دیگر مسؤولان دولتی وارد بورس شدند سرمایه مالی خود را از دست دادند و دولت نیز اگرچه کسری بودجه خود را تا حد زیادی با مالیات و اوراق در بازار سرمایه پوشش داد اما سرمایه اجتماعی یا همان اعتمادی که بر اساس آن مردم وارد بورس شده بودند را از دست داد. 

 

افزایش حجم معاملات بورس در هفته پایانی اسفند

بررسی روزانه بورس در آخرین هفته سال نشان می‌دهد بازار روز شنبه ۲۳ اسفند ماه، برای دومین هفته متوالی شاهد تقاضا در سهام شاخص ساز بودیم، تقاضایی که به نظر می‌رسد صرفاً برای مثبت نگه داشتن شاخص کل بوده چرا که بررسی جزئی‌تر نمادهای بازار نشان می‌داد نزدیک به دوسوم بازار در صف فروش قفل شده‌اند و از هر ۲۰ نماد بازار یکی به صف خرید رسید.

به لطف رشد نمادهایی همچون فولاد، فارس و کچاد شاخص کل با رشد ۱.۸۷ درصدی و افزایش ۲۲ هزار واحدی به ۱.۲۲۹ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۳۴ درصد رشد کرد و با مثبت ۱۴۷۳ واحد به ۴۳۳ هزار واحد رسید.

روز یکشنبه ۲۴ اسفندماه؛ روز عرضه اولیه‌ها بود، سپیدار، چخزر، کزغال، اپال و نمادهای خودرویی بیشترین سهم معاملات امروز بازار را به خود اختصاص دادند و در آستانه نوروز بخشی قابل توجهی از تابلو بورس را به رنگ سبز درآوردند.

رشد ۱۵ هزار و ۷۶۳ واحدی شاخص کل آن را در ارتفاع ۱.۲۴۵ میلیون واحدی قرار داد، شاخص هم‌وزن ۰.۲ درصد رشد کرد و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۶ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان رسید، عددی که در اسفندماه یک رکورد محسوب می‌شود.

«ذوب» مثبت، «شپنا» منفی و «فولاد» متوقف شد

ذوب امروز تنها نماد مثبت در بین همه شرکت‌های اصفهانی فعال در بورس بود، هر سهم ذوب‌آهن با رشد ۲.۶ درصدی به ۳۸۰ تومان رسید، ذوب در ابتدای هفته جاری پرحجم ظاهر و طی دو روز نزدیک به ۲۶۰ میلیون سهم آن معامله شد.

دیگر فولادساز اصفهانی روز گذشته برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف شد، فولاد مبارکه این هفته را با رشد ۱.۶ درصدی آغاز کرده بود و هر سهم آن ۱۲۷۴ تومان رسید.

شرکت پالایش نفت اصفهان امروز را از محدوده مثبت آغاز کرد و رفته رفته با افزایش عرضه و پس از جابجایی ۲۳۵ میلیون سهم به صف فروش رسید، شپنا یک هفته اخیر روند صعودی داشته و به ۱۳۴۳ تومان رسیده بود.

هتل کوثر اصفهان پس از گذشت دو هفته امروز وارد محدوده مثبت شد با این حال قیمت پایانی آن با افت جزئی به ۲۴۲ تومان رسید، گکوثر اگرچه بازدهی ۸۶ درصدی را در یک سال اخیر تجربه کرده اما زمستان ۹۹ با منفی ۴۵ درصد یکی از بدترین سهم‌ها برای سهامدارانش بوده است.

در جریان معاملات امروز، زکشت، غشصفها، زگلدشت، زقیام، قصفها، فروی، شپلی، سپاها، سصفها، توریل و دفارا از جمله نمادهای اصفهانی بورس بودند که تمام معاملاتشان کم رونق و در کف دامنه نوسان انجام شد به طوری که هیچکدام حتی به اندازه حجم مبنا هم معامله نشدند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول