اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بهبود وضعیت تولید کارخانه چوب و کاغذ ماموریت ویژه سازمان بازرسی/ تصویب ۱۵۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات مازندران

رئیس قوه قضائیه در پایان سفر به مازندران با اشاره به بازدید از کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت: سازمان بازرسی دنبال این جریان باشد که بهبود وضعیت تولید در کارخانه چوب و کاغذ اتفاق بیافتد، تولید این کارخانه برای کشور بسیار موثر است و از واردات بی‌رویه کاغذ به کشور جلوگیری می‌کند.

بهبود وضعیت تولید کارخانه چوب و کاغذ ماموریت ویژه سازمان بازرسی/ تصویب ۱۵۰  میلیارد تومان برای حل مشکلات مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی یک‌شنبه شب در گزارش پایانی سفر به مازندران در جمع خبرنگاران درباره دستاورد سفرش به این استان، اظهار کرد: قبل از سفر به استان‌ها هیأت‌هایی را به استان‌ها اعزام می‌کنیم در این سفر هیأت ۳۰ نفره برای بررسی مسائل استان اعزام شده و گزارش آن را دریافت کردیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به دیداری که با همکاران دستگاه قضا داشت، گفت: نماینده قضات، کارکنان، بخش‌های شورای حل اختلاف، سازمان‌ها وابسته به قوه قضائیه مشکلات را اعلام کردند و حاصل این بررسی‌ها نشست در شورای قضایی استان در خدمت نماینده ولی فقیه و استاندار بوده که با نگاه به آن گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده راهکارهای برای رفع مشکلات مطرح شده است.

وی اضافه کرد: در تصمیم‌گیری از نظر مسائل مالی ضرورت‌های استان از محل بودجه استانی و اعتبارات قوه قضائیه، ۱۵۰ میلیارد تومان تصویب شده که در اختیار بخش‌های مختلف برای  نیازهای ضروری استان قرار می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در جلسه همکاران قضایی استان نوع تغییر کاربری‌ اراضی مازندران به دلیل شرایط خاص مواردی را دستگاه‌ها و مواردی توسط دادگستری مطرح شد، افزود: با بررسی‌های انجام شده مجتمع رسیدگی به تعرضات و تخلفاتی که در ارتباط با جنگل، دریا و تغییر کاربری‌ها اراضی و تصرفات منابع طبیعی تشکیل می‌شود تا به صورت متمرکز در مجتمع رسیدگی شود.

رئیسی درباره اراضی وقفی که در استان مازندران وجود دارد، گفت: حجم این اراضی کم نیست، مسائلی بین سازمان اوقاف و منابع طبیعی و سایر بخش‌ها وجود دارد به باید به صورت مصداقی در دادگستری بررسی می‌شود.

وی افزود: در ارتباط با پرونده آق‌مشهد که در رسانه‌ها مطرح شد پرونده مراحلی را طی کرده گروه‌های کارشناسی از طرف دادگستری محل را بازدید کرده، نظر دادند قضات معاینه محلی کردند و گزارش دادند، مجموع این نظرات بحث از وقفیت نیست، بحث از قبل از وقفیت بوده و بحث از ملکیت است، آیا این بخش‌های مهمی از جنگل که قابل توجه است کسی می‌تواند مالک آن باشد؟ این مورد بحث و تردید قرار گرفته، پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است که در این زمینه رسیدگی می‌شود.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: در استان مقرر شد کارگروهی با حضور اوقاف، منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها زیر نظر معاون اول قوه قضائیه تشکیل شود و موضوع وقفیت در ارتباط با اینگونه املاک که پرونده‌های متعددی مطرح است، بررسی کارشناسی دقیق مبتنی بر مسائل فوق انجام دهند تا بتوانند ساز و کاری در این ارتباط پیشنهاد کنند که هم رعایت مسائل شرعی مورد توجه باشد از طرفی دیگر مواردی که مالکیت در آن مورد توجه است، مثل این مسئله که «چون وقف در ملکی صورت می‌گیرد که فرد مالک باشد اما کسی که مالک نباشد چه طور می‌تواند ملکی را وقف کند.»

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: مثلا فردی می‌تواند رودخانه را وقف کند این مسئله اصلا امکان ندارد به این دلیل که رودخانه، جنگل، کوه‌ها و دریا مربوط به حکومت است و کسی نمی‌تواند مالک شود، این موضوعات قابل بحث است که در کارگروه باید بررسی شود.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولیدی مازندران، افزود: این واحدها به دلیل تولید و قدمت از حساسیت خاصی برخودار بود، به عنوان نمونه کارخانه نساجی به دلیل قدمت و تولید قابل توجه است، این کارخانه در سال ۸۸ به فردی واگذار شد که وی برابر قرارداد باید در مدت دو سال کارخانه را فعال می‌کرد و نزدیک به ۲ هزار شغل ایجاد  می‌شد اما این مجموعه روز به روز شرایط نامناسبی پیدا کرده و حتی تعطیل شده است.

رئیسی ادامه داد: با همت مسؤولان استانی این مجموعه مجددا راه‌اندازی شد اما به دلیل مشخص نبودن وضعیت مالکیت مشکلات جدی دارد در این مجموعه دو مسئله مورد توجه قرار گرفته که اولا این واحد تولیدی حداکثر دو ماه و نیم آینده وضعیت مالکیت این کارخانه با توجه به گزارش‌های که از استان رسیده باید مشخص شود، دوم وضعیت راه‌اندازی خط تولید این کارخانه است که هم تولید و اشتغال آن می‌تواند موثر باشد را بررسی کردیم.

وی گفت: راه‌اندازی کامل این خط تولید توسط مدیران استانی و ستاد اجرایی فرمان امام پیگیری شود و حداکثر ۶ ماه خط تولید آن باید فعال شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال جهش تولید، تولید باید همواره مورد حمایت قرار گیرد به این دلیل که تولید برای کشور قدرت ایجاد می‌کند، ایران قوی یک حوزه‌اش تولید است به همین دلیل بازدید از کارخانه چوب و کاغذ بازدید کردیم، سرمایه عظیمی در این کارخانه قرار دارد که بخشی از این کارخانه فعال نیست و نزدیک به ۹۰ هزار تن می‌تواند تولید داشته باشد به نحوی که ۳۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور در این مجموعه می‌تواند تولید شود.

رئیسی ادامه داد: مواد اولیه این مجموعه در کشور کاملا قابل تامین است که تنها نیاز به هماهنگی دارد، سازمان‌جنگل‌ها، مراتع و وزارت صمت باید با همدیگر همکاری کنند و روند بهبود وضعیت تولید این مجموعه را فراهم کنند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان بازرسی دنبال این جریان باشد که بهبود وضعیت تولید در کارخانه چوب و کاغذ اتفاق بیافتد، تولید این کارخانه برای کشور بسیار موثر است و از واردات بی‌رویه کاغذ  به کشور جلوگیری می‌کند.

رئیس قوه قضائیه از اقدامات و سمت و سویی که در استان مازندران در ارتباط با فساد وجود دارد، گفت: حساسیت نسبت به فساد باید وجود داشته باشد، فساد زیبنده نظام اسلامی نیست، حساسیت دستگاه‌ها نسبت به فساد ستودنی است و باید همواره بررسی و پیگیری لازم انجام شود و همه حساسیت داشته باشند.

وی با اعلام اینکه روحیه همکاری و انسجامی که در استان مازندران دیدم، روحیه کار است، افزود: استان مازندران زمینه‌های زیادی برای توسعه یافتگی دارد، در گردشگری، صنعت و کشاورزی  استان باید کار شود، موضوع جنگل و دریا باید مورد توجه قرار گیرد، باید از نیروی انسانی جوانی و کارآمدی که در استان وجود دارد به نحو مناسب استفاده شود، مازندران فرهیختگان زیادی دارد و می‌تواند جای جای استان محل تولید، کار و تلاش باشد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول