اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

۹ هزار بسیجی، پایِ کارِ طرح شهید سلیمانی در فارس/ نتیجه درخشان ایثار بسیجیان در مدیریت کرونا ویروس

شبانه‌روز گوش به زنگ‌اند، جان‌شان را کف دستشان گذاشته و برای جهاد پاشنه کفششان را بالا کشیده‌اند، می‌گویند استراحت بماند برای بعد از شهادت!

۹ هزار بسیجی، پایِ کارِ طرح شهید سلیمانی در فارس/ نتیجه درخشان ایثار بسیجیان در مدیریت کرونا ویروس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شیوع کرونا در کشور بیش از یک سال قدمت دارد، تلاش جوانان این مرز و بوم اما همیشگی است، یک روز در کسوت رزمنده پا به میدان می‌گذارند و یک روز در مقام همیار بیمار راهی بیمارستان می‌شوند، یک روز با ضدعفونی کوچه و خیابان به مقابله با کرونا می‌پردازند و روز دیگر بسته‌های معیشتی برای نیازمندان تدارک می‌بینند، یک روز دست کودکان محروم را با تهیه تبلت و کفش و لباس نو می‌فشارند و یک روز دیگر امور سالمندان را پیگیری می‌کنند. 

اینها روایت زندگی بسیجیانی است که در جهاد سر از پا نمی‌شناسند، تعدادشان بسیار است و نام بردن از تک‌تک‌شان دشوار، اما سخن گفتن از جوانمردی‌هایشان بسیار شیرین است. 

محمدرضا رجبی از موفقیت مرحله اول طرح شهید سلیمانی و ورود به فاز جدید طرح سخن گفت، طرحی که به پیشنهاد بسیج جامعه پزشکی کشور همزمان با هفته بسیج و با حضور پرشور بسیجیان کلید خورد تا در سه مرحله مراقبت، حمایت و نظارت برای کمک به دانشگاه علوم‌پزشکی پا به عرصه گذاشت. 

به گفته معاون عملیات سپاه فجر فارس گرچه پیش از اجرای این طرح نیز فعالیت‌های متفاوتی از سوی جهادگران و بسیجیان در عرصه مقابله با کرونا انجام می‌شد اما طرحی مزین به نام شهید سلیمانی سبب انسجام بهتر اقدامات شد. 

او اجرای طرح را آبان‌ماه سال جاری عنوان کرد که بر اساس آن ۶۰۶ گروه محله‌محور کار خود را آغاز کردند و نتایج خوبی در پی آن اتفاق افتاد، ایجاد مراکز تست سریع یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که رجبی به ان اشاره و عنوان کرد: طی این طرح مراکز تست سریع راه‌اندازی شده و در پی آن تیم مراقبتی با مثبت شدن تست افراد، نزدیکان فرد کرونا مثبت را مورد بررسی قرار می‌دهند. 

به گفته وی قطع شدن زنجیره انتقال ویروس مهم‌ترین نتیجه انجام این کار بوده که بسیار هم موثر واقع شده است.

معاون عملیات سپاه فجر فارس، فعالیت تیم‌های حمایتی را نیز مهم خواند و گفت: تیم‌های حمایتی نیز در این طرح نقش ویژه‌ای دارند، به‌گونه‌ای که علاوه بر تهیه بسته‌های معیشتی برای بیکار شدگان ایام کرونا و نیازمندان با توجه به مختل شدن کسب و کارها در پی شیوع کرونا، اقداماتی همچون انجام خرید منزل و دارو برای افرادی که نمی‌توانند از خانه خارج شوند، کهنسالان و یا افرادی که در قرنطینه هستند را عهده‌دار هستند. 

دسته سوم تیم‌های نظارتی هستند که بحث کنترل تجمعات در مراکز خرید، مبادی ورودی و خروجی شهر و ... را بر عهده گرفته‌اند و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اصناف و نیروی انتظامی به بحث نظارت کمک‌می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه کلیه نیروهای فعال در طرح شهید سلیمانی بسیجی بوده و برای انجام فعالیت‌هایی که کاملا داوطلبانه هستند، هیچ حق و حقوقی دریافت نمی‌کنند، تاکید کرد: رسالت اصلی بسیج خدمت به خلق‌الله است و این افراد تنها با انگیزه درونی و برای خدمت به خلق و رضایت خالق نه تنها امروز و در کارزار نبرد با کرونا بلکه هر روز در هر میدانی آماده‌باش هستند. 

به گفته رجبی تعداد داوطلبان زیاد و رنج سنی فعالان این طرح بین ۱۷،۱۸ سال تا ۴۰ سال است که در این میان بسیجیان خواهر و برادر پای کار اجرای این طرح ایستاده‌اند. 

طرح شهید سلیمانی بازویی توانمند در مدیریت کروناویروس 

رئیس بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز استفاده از ظرفیت بسیج را در این طرح مهم خواند و از اجرای موفق آن با محوریت بسیج جامعه پزشکی یاد کرد. 

ابوالفضل هاشمی، طرح مزین به نام شهید قاسم سلیمانی را طرحی پخته شده و با برکت نام شهید سلیمانی، از فعالیت‌های پراکنده گروه‌های بسیجی دانست و گفت: اجرای این طرح علاوه بر منسجم کردن فعالیت‌های گروه‌های جهادی اعم از ضدعفونی معابر، تهیه بسته‌های معیشتی و کمک مومنانه، کمک به کادر درمان و ... سبب شد ردیابی بیمار به خوبی انجام شود، علاوه بر آن کمک‌های جانبی نیز در حوزه سلامت بسیار اثرگذار است. 

وی در این باره توضیح داد: در فرایند بیماریابی افراد کرونا مثبت شناسایی شده، خانواده‌ها و اطرافیانشان نیز بررسی می‌شوند که اگر بدحال باشند تحت مراقبت ویژه قرار گرفته و اگر مشکلی نداشته باشند در قرنطینه خانگی و یا در مراکز اماده شده توسط هلال احمر یا شهرداری هدایت می‌شوند. 

هاشمی، نتیجه این اقدامات را رفت و آمد حداقلی در جامعه و رسیدگی به بیماران تا حاصل شدن بهبودی عنوان کرد و افزود: طرح شهید سلیمانی در سطح کشور بازویی توانمند برای دانشگاه‌های علوم پزشکی است که علاوه بر تاثیر شور و نشاط جوانان در جامعه که سبب شد مردم احساس امنیت و ارامش کنند، کادر درمان نیز احساس تنهایی نکردند و کمک بزرگی به دانشگاه در مدیریت ویروس شد. 

وی در ادامه اظهار داشت: طرح شهید سلیمانی توسط ۹۸۶ تیم رصد و شناسایی در فاز مراقبتی، ۱۷۸ تیم مراقبتی تخصصی، ۷۹۵ تیم حمایتی و با حضور ۵۳۵ تیم نظارتی در سطح استان فارس با همکاری خوب بسیج، سپاه، دانشگاه علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت در حال انجام است. 

هاشمی به حضور داوطلبانه ۹ هزار بسیجی در پهنای استان فارس اشاره کرد و افزود: در کنار جدی انگاری مردم، رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و ... نقش این بسیجیان نیز بسیار مهم و موثر واقع شد. 

وی تاکید کرد: اکنون نیز فاز دوم طرح شهید سلیمانی از هفته گذشته آغاز شده است که جدی‌تر و با وسواس بیشتر به ویژه در بحث بیماریابی فعال در حال پیگیری است. 

او با بیان اینکه این طرح همچنان محله‌محور است و باهمکاری خوب بسیجیان ادامه می‌یابد، اذعان داشت: در فاز دوم این طرح، بحث حمایتی نیز در حوزه اقتصادی فعال است و بسته‌های کمکی به صورت هدفمند میان افراد نیازمند توزیع می‌شود، ضمن اینکه خدمات مختلفی نیز به نیازمندان در حال ارائه است.

رئیس بسیج دانشگاه علوم پزشکی شیراز فاز نظارتی را نیز با توجه به اغاز نوروز جدی خواند و گفت: در بحث نظارتی تیم‌های مختلفی در سطح استان فعال هستند که در مراکز شلوغ و پر تردد حضور پررنگ‌تری دارند و با تذکر نسبت به رعایت موارد بهداشتی تاکید می‌کنند.

وی افزود: ضمن اینکه توصیه ما همچنان رعایت بهداشت، خودداری از حضور در مراکز شلوغ و استفاده از ماسک است.

 

انتهای پیام/ ن/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول