اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

خودتحریمی مخرب‌تر از تحریم خارجی / پیشنهاد ساماندهی دستفروشان را نپذیرفتند

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز، گفت: تحریم‌های خودمان بیشتر از تحریم‌های خارجی است زیرا همیشه یک کلاغ و چهل کلاغ می‌کنیم و همیشه سعی داریم تا در پیشرفت خارجی‌ها غلو کرده و خود را سرکوب کنیم.

خودتحریمی مخرب‌تر از تحریم خارجی / پیشنهاد ساماندهی دستفروشان را نپذیرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حبیب ماهوتی امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی از سال ۶۸ با تشکیل شرکت آغاز به کار کرده و بنده از سال ۷۲ به عنوان مدیرعامل این شرکت هستم. 

وی با بیان اینکه تا قبل شیوع کرونا هیچ تاخیر برگزاری نمایشگاه و لغو نداشتیم، گفت: نمایشگاه‌ها محل تلاقی اقتصاد و پل ارتباطی تولید و صنعت مردم است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز ادامه داد: نمایشگاهی که آذربایجان و تبریز برای اولین بار برگزار کرده است در حدود ۷۰ سال پیش در نخجوان بود به‌طوریکه عکس‌ها و مستندات آن در اختیار یک فردی است که از نخجوان تهیه کرده است. 

وی خاطرنشان کرد: آذربایجانی‌ها از قدیم‌الایام به بازارهای مکاره و اقتصاد و نمایش اقلام خود معروف است. 

ماهوتی متذکر شد: بیش از ۶۰۰ نمایشگاه موفق بین‌المللی و ملی در این نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار شده است.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز با اشاره به لغو برخی نمایشگاه‌ها در اواخر سال ۹۸ به علت کرونا، اذعان داشت: اولین نمایشگاه بین‌المللی کشور بودیم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از نو برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی را دایر کردیم. 

وی افزود: برای اولین بار پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری نمایشگاه در کشور را ابداع و پیشنهاد دادیم که تونل‌های استریل، اسپری‌های ضدعفونی از جمله این موارد بود به‌طوریکه بازدیدکنندگان هر لحظه ضدعفونی شده و مدام کف سالن با مواد ضدعفونی‌کننده بدون بو شستشو داده می‌شد در حالیکه بیش از دو میلیارد تومان جهت ضدعفونی نمایشگاه هزینه کرده‌ایم. 

ماهوتی یادآور شد: از سال ۸۸ مجوز تولید ژل ضدعفونی‌کننده دست را گرفته‌ام که با شیوع کرونا تمام تولید کارخانه را تعطیل کرده و مواد ضدعفونی تولید کردیم.  

وی با تاکید بر اینکه امسال با بی‌مهری زیاد برخی مسوولان قرار گرفته‌ایم، گفت: کارشکنی‌هایی از قبیل برگزاری نمایشگاه در وضعیت سفید یا دستور تعطیلی نمایشگاه برگزار شده که در روزهای آخر است از جمله این بی‌مهری‌ها بود.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز بیان داشت: امسال هیچ‌کدام از نمایشگاه‌های ما به‌خاطر دستور استانداری و علوم پزشکی (ستاد کرونا) لغو نشد. 

وی با بیان اینکه بنده یک جلسه در ستاد کرونا حاضر بودم و متوجه این شدم که برخی از اعضای این ستاد افراد متبحر و معتمد مردم نیستند، بیان داشت: برای مثال ما در بازار معتمدهایی داریم که بین مردم تاثیر زیادی دارد و اگر یک روز بگوید که بازار را تعطیل کنید، همه تعطیل می‌کنند که متاسفانه جای این افراد در ستاد کرونا خالی بود. 

ماهوتی متذکر شد: نمی‌دانم به چه دلیل وقتی خبر از برپایی نمایشگاه  می‌زدیم همه احساس نگرانی از شیوع کرونا داشتند در حالی که با مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌ها و مغازه‌ها و دستفروش‌ها کاری نداشتند به‌طوریکه ما و آنها هیچ فرقی نداریم و آنها یک نمایشگاه دائمی هستند و ما یک نمایشگاه موقت. 

وی ادامه داد: البته بسیاری از نمایشگاه‌ها نیز که ضرورت برگزاری نداشت را به ستاد کرونا اعلام کردیم و برگزار نکردیم در حالی که ضرر مالی زیادی هم برای ما در برداشت.

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز در تشریح فعالیت‌های سال ۱۴۰۰، گفت: ۶۵ نمایشگاه برای سال ۱۴۰۰ مد نظر گرفته شده است  که ۵۸ مورد آن بین‌المللی است و سعی بر حضور شرکت‌کنندگان خارجی می‌باشد. 

وی افزود: تحریم‌های خودمان بیشتر از تحریم‌های خارجی است زیرا همیشه یک کلاغ و چهل کلاغ می‌کنیم و همیشه سعی داریم تا در پیشرفت خارجی‌ها غلو کرده و خود را سرکوب کنیم. 

ماهوتی خاطرنشان کرد: صادرات ماشین‌آلات صنعتی کشور یکی از بخش‌های عظیم صادرات غیرنفتی کشور محسوب می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه ما هدف پول در پیش نگرفته‌ایم بلکه هدف ما پیشرفت و توسعه اقتصاد است، یادآور شد: با اینکه ۱۵۰ نفر از این مجموعه کسب درآمد می‌کنند ولی هیچ‌گاه نگاه مادی به نمایشگاه نداشتیم. 

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز اذعان داشت: ما پیشنهاد ساماندهی دستفروشان در نمایشگاه بین‌المللی را دادیم تا غرفه رایگان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دادیم و چند سرباز هم خواستیم و در قبالش هیچ هزینه‌ای نخواستیم ولی کسی پیشنهاد ما را جدی نگرفتند. 

وی ادامه داد: پیشنهاد اعطای غرفه به دستفروشان را رد کردند ولی الان توانایی مهار کرونا در بازار ندارند ولی الان کافی است ما یک نمایشگاه برگزار کنیم و صدای همه دربیاید. 

ماهوتی ابراز کرد: با اینکه امسال با وجود کرونا نمایشگاه‌ها موفق برگزار شد ولی از نظر کمیت تعداد غرفه‌ها کم بوده و درصد بازدیدکننده‌ها نیز  زیر ۵۰ درصد بود. 

وی توضیح داد: ۱۵ مورد از نمایشگاه تخصصی را به‌خاطر عدم ضرورت لغو کردیم. 

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز، افزود: از اسفند سال گذشته تا به امروز ۱۴ میلیارد تومان ضرر مالی داشتیم ولی با این حال حقوق کارمندان قطع نشده است و همه حق و حقوق آنها پرداخت شده است. 

وی یادآور شد: من یک کارگاه دارم که زندگی‌ام از این راه تامین می‌شود و حقوقی از نمایشگاه دریافت نمی‌کنم و با این حال تا به امروز با وجود نبود هیچ‌گونه فعالیت حقوق کارمندان داده شده است و حق بیمه پرداخت شده است و با این حساب هزینه نگهداری نمایشگاه، آب، برق، گاز و غیره را هم پرداخت کردیم زیرا لوتی بودن خرج دارد و من هم اگر مدیرعامل این مجموعه هستم باید به فکر کارکنان باشم. 

ماهوتی افزود: اگر تسویه حساب و عیدانه به کارکنان پرداخت شده است به خاطر آورده از بیرون مجموعه نمایشگاه هستیم. 

وی اضافه کرد: یک ریال بدهی بانکی و بیمه نداریم و بدهی شهرداری هم از نظر ما وجود ندارد ولی حتما آنها بدهی برای ما در می‌آورند. 

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور این است که قبل تحریم آمریکا، خودمان خود را تحریم می‌کنیم زیرا بیشترین مشکل ما در نبود تولید است. 

وی افزود: دارایی و بانک‌ها هر جور که دلش می‌خواهد محاسبه می‌کند و قدرتی که در دارایی است در خود دادگستری نیست. 

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز، گفت: در حال حاضر در تلاش ایجاد یک مجموعه‌ای در قره‌باغ هستیم تا کارگاه ساختمانی برای بازسازی قره‌‌باغ ایجاد کنیم در حالی که ترکیه در تلاش انجام این کار قبل از ماست و متاسفانه ما در کشور درگیر کاغذبازی شده‌ایم.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول