اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مرغ توزیع شده، اما در بازار ایلام نیست!

ماجرای تکراری کمبود مرغ و تراژدی جدایی‌ناپذیر بازار ایلام همچنان برقرار است و این در حالی است که مسوولان همچنان مدعی هستند که مشکل کمبود مرغ در بازار نداریم.

مرغ توزیع شده، اما در بازار ایلام نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طی هفته‌های اخیر کمبود برخی اقلام غذایی روزمره مردم در بازار منجر به نگرانی شهروندان شده و برخی نارضایتی‌هایی را نیز به وجود آورده است؛ گرفتاری و استرس پیداکردن مرغ به وفور دیده می‌شود درحالی که مسوولان هم می‌گویند، ایلام مشکلی از بابت کمبود این محصول ندارد.

در روزهای پایانی سال و البته خطر ایجاد موج چهارم شیوع کرونا، ایجاد صف‌های طولانی برای خرید برخی اقلام از روغن گرفته تا شکر و گوشت مرغ نشان دهنده بی‌تدبیری مسوولان است.

مشکل کمبود مرغ در بازار استان که از مدت‌ها پیش وجود داشته، با نزدیک شدن به سال جدید و نیاز مردم به اقلام اساسی، شدت یافته و سبب شده برای دریافت مرغ پس از کمی جستجو در سطح شهر با دست‌های خالی مواجه شد.

مدت هاست بازار کالاهای اساسی علاوه ‌بر نوسان قیمت، با کم و زیاد شدن عرضه اقلام معیشتی دست به ‌گریبان است؛ مردم برای تأمین اقلام اساسی مثل برنج، مرغ و روغن با دشواری مواجه‌اند؛ در این اوضاع نابسامان، چشم امید مردم به مسوولان است تا گوشه‌ای از تدبیر خود را برای حل این مشکلات که راه‌حل‌های مشخصی نیز دارند به کار گیرند؛ اما گویا مسوولان در فضایی دیگر سیر می‌کنند و برای توجیه این وضعیت زمین و زمان را به هم می‌بافند.

با اینکه در روزهای پایانی سال 99 قرار داریم ولی گویا این قصه تمایلی به تمام شدن ندارد و بازهم نبود مرغ در ایلام تکرار می‌شود؛ نکته جالب موضوع اینجاست با اینکه مسوولان استانی در ستاد تنظیم بازار استان اعلام می‌کنند که مشکل کمبود مرغ در بازار وجود ندارد ولی کف بازار در این روزها داستان دیگری را روایت می‌کند.

مرغ در سطح شهر پر کشیده است!

اعظم نجفی یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: شب عید نزدیک است و مردم دغدغه تأمین مرغ و روغن خانواده خود را دارند؛ در حال حاضر چند ساعتی است که تمام شهر را به دنبال مرغ گشته‌ام اما نتوانسته‌ام این کالا را پیدا کنم.

احمدی یکی از فروشندگان ایلامی گفت: به دلیل عدم عرضه مرغ در بازار هر روز صبح دست خالی به مغازه‌های خود باز می‌گردیم، مردم سرگردان شده‌اند و برای خرید یک مرغ باید همه مغازه‌های شهر را جستجو کنند که موجب نارضایتی شده است. 

وی افزود: حال اگر در همین لحظه از مسوولین درخصوص کمبودها سوال شود با صراحت اعلام می‎کند هیچ کمبودی در بازار نیست.

احتمالا مشکل در توزیع مرغ است

جهانگیری روابط عمومی جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: پس از افزایش تقاضا برای خرید مرغ به طبع تولیدات ما نیز در سطح استان افزایش پیدا کرده است، همچنین با تکیه بر تولیدات بالای مرغ از سوی جهاد کشاورزی به جرات میتوان گفت هیچگونه مشکلی در تولید مرغ وجود نخواهد داشت و اگر هم مشکلی باشد، احتمالا در توزیع آن است.

مشکلی در تامین مرغ نداریم

رضا محمدرحیمی رئیس صنعت و تجارت و معدن استان ایلام در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر علی‌رغم افزایش شدید قیمت مرغ در سطح کشور تا سطح ۳۵ هزار تومان، یکی از معدود استانهایی که مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور یعنی ۲۰۴۰۰ تومان عرضه می‌شود استان ایلام است.

 وی با بیان اینکه مجوز تولید مرغ منجمد هم اخذ شده، افزود: روزانه به طور میانگین ۴۰ تن مرغ کشتار روز با قیمت ۲۰۴۰۰ از طریق دو کشتارگاه ایوان و دره شهر عرضه می‌شود که ما در این زمینه رصد مرتب داریم و خوشبختانه مشکلی در حال حاضر در تامین مرغ نداریم.

وجود دلالان در بازار مرغ مشکل ساز شد

به گفته‌ی کارشناسان با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌ی خانگی در خواست مردم برای خرید مواد غذاییو ذخیره سازی آن افزایش یافت، از این رو برای مدتی با کمبود مرغ در بازار مواجه شدیم اما علی‌رغم اینکه با گذر زمان تولیدات مرغ نیز همراه با خواسته‌ی مردم افزایش پیدا کرد، همواره با هر بار شندین نبود مرغ در بازار انتظار می‌رود که مشکل از تولید پایین آن باشد.

برخلاف تصورات در ادامه شاهدیم که احتکارو کم فروشی فروشندگان و وارد شدن دلالان به بازار مرغ و از سوی دیگر ذخیره سازی بیش از حد آن در منازل توسط خانوارها از دلالیل اصلی کمبود مرغ و ایجاد صفوف طولانی برای خریداری آن است.

31 مورد تخلف و گران فروشی

ولی‌زاده معاون اجرایی در امور شعب و اجرای احکام تعزیرات استان در این خصوص بیان کرد: از اوایل مرداد ماه، ۳۹ مورد تخلف و پرونده‌ی گران فروشی مرغ گزارش شده است که ۳۱ مورد آن بحث تخلف و گران فروشی واحدهای صنفی (فروشندگان) بوده گزارش شده است.

وی افزود: با نزدیک شدن به ایام نوروز تخلفات گزارش شده که تا کنون نیز جریمه‌های اخذ شده از متخلفان مجموعا نزدیک به ۶۷۳ میلیون تومان بوده افزایش یافته است که لازم به ذکر است همچنین در ایام پایانی سال نظارت‌ها و برخورد با متخلفین نیز افزایش یافته است.

معاون اجرایی تعزیرات با بیان اینکه در ایام نوروز برخورد با متخلفین و رسیدگی به تخلفات بدون نوبت است تصریح کرد: از ۱۵ اسفند ماه ۸ تیم بازرسی و اکیپ قضایی با گشت سیار که شهرستان‌ها را نیز پوشش داده در حال بازرسی و رسیدگی به متخلفین هستند.

در نتیجه پس از شیوع ویروس کرونا خیلی از واحدهای صنفی از این امر سو استفاده کرده و محصولات خود را به بهانه‌ی کمبود، انبار و با قیمتی بالا به مشتری تحویل داده‌اند.

از این رو میبایست برای جلوگیری از افزایش تخلفات و کنترل تجمعات بر در فروشگاه‌ها، نظارت‌ها و برخورد با متخلفین با جدیت بیشتری همراه باشد و در ادامه مردم نیز از خرید اضافه و دامن زدن به تخلفات دلالان خودداری کنند.

انتهای پیام/ 970898

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول