اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

یک سال تلاش 600 تومان حراج شد!

سال 1399 شاید برای پیازکاران زنجانی از تلخ‌ترین سال‌ها بود زیرا محصولی که یک سال برای آن زحمت کشیده بودند این روزها فقط به قیمت 600 تومان در بازار خرید و فروش می‌شود در حالی که به گفته کشاورزان برای عمل‌آوری هر کیلو پیاز، حدود 3 تا 3 هزار و 500 تومان هزینه شده است.

یک سال تلاش  600 تومان حراج شد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، منطقه قره‌پشتلو و زنجانرود در شهر زنجان از جمله مناطق اصلی کاشت، داشت و برداشت محصول پیاز در استان است، مناطقی که از جمله مناطق حاصلخیز استان زنجان به دلیل جاری بودن رودهای مختلف از جمله «زنجان چایی» است.

«قول قیستا» عمده‌ترین رقم محلی پیاز در زنجان است که در بیشتر مناطق کشت شده و از جمله ارقام خوب و مناسب و سازگار در این استان است، البته غیر از این ارقام فلات زرگان، زرجان و والنسیا نیز کشت می‌شود.

کشاورزان زنجانرودی از ابتدای مهر ماه برداشت محصول پیاز را آغاز و برداشت این محصول تا اواسط آبان ادامه یافته و به بازار عرضه می‌شود که این محصول علاوه بر صادرات به استان‌های همجوار به خارج از کشور و عمدتا به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.

اما امسال به دلیل وضعیت و شرایط به وجود آمده اکثر محصول تولیدی کشاورزان این مناطق در انبارها انباشته شده و هنوز مشتری خوبی برای این محصول که منبع درآمد اهالی مناطق قره‌پشتلو و زنجانرود است، وجود ندارد.

رضا ملایی یکی از اهالی روستای کزبر در منطقه زنجانرود با اشاره به اینکه پیازکاری، شغل اکثر کشاورزان این منطقه است، اظهار داشت: امسال پیاز قیمت خوبی نداشت، اول سال قیمت 4 هزار تومان بود ولی بعد از آن قیمت به زیر یک هزار و 500 تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه پیاز اصلی‌ترین محصول کشاروزی این روستا است، افزود: هر کیلو پیاز 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان برای ما هزینه داشته است و امروز متاسفانه 600 تا 800 تومان خریداری می‌شود.

این پیاز کار زنجانی عدم صادرات محصولات کشاورزی به ویژه پیاز را علت اصلی افت قیمت دانست و گفت: شیوع کرونا نیز موجب بروز مشکلات زیادی برای بخش کشاورزی شده است چرا که بسیاری از تالارها و غذاخوری‌ها تعطیل شده که از مصرف کنندگان عمده پیاز بودند.

ملایی با بیان اینکه پیازهایی که با این همه مخارج و تلاش یک ساله کشاورزان به دست آمده در انبارها و سوله‌ها در حال گندیدن و خراب شدن است، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود جا و خرابی محصول خود را در بیابان‌ها ریخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان از این مشکل آگاه هستند و برای ضرر و زیانی که کشاورزان در ایام کرونا متحمل شده‌اند قرار شده وام به آنها اعطا شود، افزود: مقرر شده است که برای هر کشاورز 20 میلیون تومان وام پرداخت شود که متاسفانه من تا کنون نتوانسته‌ام دریافت کنم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در مورد مشکلات به وجود آمده برای پیازکاران زنجانی اظهار کرد: سهم الگوی کشت پیاز در استان 3 هزار هکتار است که امسال کشاورزان به طور کامل این مورد را رعایت کرده‌اند و 150 هزار تن تولید داشته‌اند.

جواد تاراسی با بیان اینکه میزان تولید پیاز در زنجان حدود 40 درصد نیاز استان را تامین می‌کند و مابقی به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه صادر می‌شد، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و بروز مشکلات در زمینه صادرات، بخش کشاورزی با مشکل مواجه شده و این مسئله باعث شده تا تعادل در بازار بهم بریزد.

یک میوه فروش زنجانی نیز با بیان اینکه محصول پیاز امسال قیمت پایینی دارد، گفت: قیمت پیاز سال گذشته بالا رفت که موجب شد تا مشکلاتی در این زمینه به وجود بیاید.

رزاقی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت پیاز در میادین میوه و تره‌بار در حدود 2 هزار تومان است، افزود: در مغازه‌ها نیز پیاز به قیمت حدود 3 هزار تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/73002/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول